• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • MiCorazon
    carina87 skrev 2014-02-18 11:58:34 följande:
    Sen avnavling är standard i Stockholms län. (Vill säga Sverige men vet inte om jag ljuger då)
    Min BM sa att de vet allt det där på förlossningen, de är trots allt experter, men om något är akut fel så prioriteras inte sen avnavling. Hon sa att man klipper när man känner att det inte finns någon mer puls i navelsträngen.
    Ja precis, har läst att i Sverige har man börjat göra det och att man oftast klipper efter 2-3 min och inte direkt, säkert olika tid beroende på landsting. Men det jag läst mig till är att det inte alltid slutat pulsera efter dessa minuter men att det klipps ändå. Känns skönt att Sverige är så pass lång fram ändå jämfört med andra länder när det gäller sen avnavling.

Så för mig så kommer jag iallfall hålla ett extra öga på navelsträngen så de inte klipper för tidigt + få in det i mitt förlossningsbrev.
  • j3nnyy
    Melt77 skrev 2014-02-18 11:23:39 följande:

Hej tjejer!
    NU är jag inne för IGÅNGSÄTTNING!!! Helt sjukt att det är på gång. Klådan har inte blivit bättre och nu misstänker dom dessutom havandeskapsförgiftning så det var väl tur i oturen att jag fick sån förbaskad klåda att jag fick åka in.
    Legat med ctg i snart en och en halv timme (!) Lilla tjejen där inne är verkligen av eller på, superaktiv med puls på ca 175 el helt stilla med puls på ca 145.
    Kommer få cytotec i små doser varannan timme sen i max åtta doser. Dom kollar om jag mjuknar annars gel med prostaglandin el vad det heter som dom för in.
    Tänk att jag snart ska få träffa vår lilla tjej. Känns helt galet smile1.gif

Åh vad härligt, att snart få träffa lillan, inte att må dåligt såklart! Lycka till! Kram
  • MiCorazon

Jaha...då har man fått bakteriell vaginos. Hej till att lukta fiskpinne i underlivet usch! Tom så sambon sa att det luktade fisk i badrummet efter jag varit och kissat haha. Blev inte fisk till middag igår kan jag säga....

Läste att bv kan framkalla för tidig födsel, känns ju INTE som ett problem just nu :D

Men blir antibiotikakur i några dagar...

Har ni andra åkt på det än? Svamp och bv etc är ju något som kan öka under graviditeten och jag var så lycklig att jag sluppit det men ropade nog Hej för snabbt..

• j3nnyy
    carina87 skrev 2014-02-18 11:52:42 följande:
    Min solstråle är helt tvärtom :P han gillar gravidmagen. Inte på något creepy sätt, men han säger att den representerar vår kärlek likt inget annat och det får honom att vilja ha mig mer :)

Ni får förföra järnet ur dem så de inte kan motstå er! :)
    Haha själva magen är inga problem, han ligger gärna o håller om magen o pratar med bebisen men just sex.. Nä haha han är rädd att "picka" på bebisen och jag har hela tiden sagt att det är omöjligt den kan aldrig kännas sådär. Men efter barnmorskans fina uttalande så är de inte frågan om något annat än kramar o mys haha får nog hålla med om att den lilla lusten som fanns försvann rätt fort när hon berättade HUR långt ner hon ligger
  • anaconda

Nu har jag äntligen packat ner de mesta som ska med till förlossningen/bb, helt plötsligt är allt så verkligt! Fin slipar även på typ ett förlossnings brev, mest om vad för bedövning jag vill ha och inte!

I två dagar känns de ett sånt tryck neråt så jag har trott att ni kommer bebis, varje steg känns som om I am in hell värk, även fått starkare förvärkar i ryggen (mest när jag kör bil) och även mens värken har blivit mer intensiv!

Är i v 36 så hoppas bebis stannar iaf minst 1-2 veckor till.... Sen är jag redo, för nu är de över 100kg och tygnden är så påfrestande till mina 160cm korta kropp!

Positivt är att vi hämtar nya bilen idag som jag fick i alla hjärtans dag present!

• carina87
    EmilyMAndersson skrev 2014-02-18 12:00:50 följande:

Fy vad jag avundas er xD här har man levt i celibat över halva graviditeten. Och i motsats till många gravida så har sexlusten ökat istället för minskat denna graviditet, så jag har bara velat att ungen ska komma ut så fort som möjligt så allt kan återgå till "det normala"

Ett tag hade jag svårt att ens tycka om barnet för jag tyckte bara att han förstörde relationen mellan mig och J som alltid varit bra, men ibland får man bara bita i det sura äpplet, bebisen kan ju inte hjälpa att hans pappa är knäpp ;) (och det sägs med kärlek ;))
    Jag kan förstå att du känt som du gjort, men som sagt, förför järnet!!

Bästa argumentet: om mamma mår bra, mår bebisen bra. Vem vill inte ha en glad bebis?!

Vad får mamma att må bra? Endorfiner och serotonin!

Tycker han det är obehagligt att bebisen rör sig får du väl vara uppe på, alternativt skippa samlagsdelen. Det finns ju annat man kan göra.
  • carina87
    j3nnyy skrev 2014-02-18 12:17:53 följande:
    Haha själva magen är inga problem, han ligger gärna o håller om magen o pratar med bebisen men just sex.. Nä haha han är rädd att "picka" på bebisen och jag har hela tiden sagt att det är omöjligt den kan aldrig kännas sådär. Men efter barnmorskans fina uttalande så är de inte frågan om något annat än kramar o mys haha får nog hålla med om att den lilla lusten som fanns försvann rätt fort när hon berättade HUR långt ner hon ligger
    Du får väl sänka hans självförtroende lite: "äh, du är inte sååå stor" haha! Skoja :)

Jag förstår hur han känner, men ni lär ju ha färdknäppen garanterad och det är rätt coolt :)
  • Hallonpaj88

Är i vecka 36+3 idag på min andra dag av mammaledighet. Solen skiner och jag älskar att få vara hemma :)

Har sammandragningar/förvärkar flera gånger om dagen och ibland även som magknip. Inte direkt skönt men ett steg närmare fl :)

Tänk att våra bebbar snart är här!

I eftermiddag ska vi iväg o skriva på pappren för faderskap osv.

• Joma
    Melt77 skrev 2014-02-18 11:23:39 följande:

Hej tjejer!
    NU är jag inne för IGÅNGSÄTTNING!!! Helt sjukt att det är på gång. Klådan har inte blivit bättre och nu misstänker dom dessutom havandeskapsförgiftning så det var väl tur i oturen att jag fick sån förbaskad klåda att jag fick åka in.
    Legat med ctg i snart en och en halv timme (!) Lilla tjejen där inne är verkligen av eller på, superaktiv med puls på ca 175 el helt stilla med puls på ca 145.
    Kommer få cytotec i små doser varannan timme sen i max åtta doser. Dom kollar om jag mjuknar annars gel med prostaglandin el vad det heter som dom för in.
    Tänk att jag snart ska få träffa vår lilla tjej. Känns helt galet smile1.gif

Skönt att du snart ska slippa klådan å allt negativt å äntligen få träffa bäbisen :) Åh jag är så avundsjuk!! Lycka till med allt å berätta gärna sen om du orkar å vill!
  • Melt77

EmilyM, usch, läste bloggposten du länkade. Inte kul läsning. Tänkte inte alls på det när dom sa att jag skulle få cytotec men nu kommer jag ihåg att det var på nyheterna för ett par månader sen. Men jag fick för mig att dom inte anv det på SÖS, blev lugnad o tänkte därför inte mer på det.
    Men nu är jag här och har redan fått det.
    Vet inte vad jag kan göra annat än att invänta lilltjejens ankomst...

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014