• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • flowers
    Ziiah skrev 2014-02-18 18:36:39 följande:
    flowers: Usch, vad hemskt och jobbigt det låter... Jag har själv vissa krav på mig från soc eftersom jag är så ung och jag vet hur stor press det sätter på en. Och jag kan tänka mig att samtidigt som du älskar pappan och vill och behöver ha honom där så blir man väldigt frustrerad och arg emellanåt när läget är som det är? Tror du att han kommer kunna stå emot sin mammas åsikter och hot? Hoppas det löser sig fort och att du kan få känna dig lugn.

Jag hoppas ju verkligen det, att pappan kan och har mod att säga ifrån. Men bara för att du är ung, kan det ha så mkt påverkan?
    Det känns ju verkligen inte som jag riktigt kan slappna av ännu.

Hur känns det för dig nu att ev. bli igångsatt redan 5 mars?
    Inte alls lång tid kvar nu...
    Har du hunnit få ordning hemma?
  • Ziiah
    flowers skrev 2014-02-18 18:45:33 följande:

Jag hoppas ju verkligen det, att pappan kan och har mod att säga ifrån. Men bara för att du är ung, kan det ha så mkt påverkan?
    Det känns ju verkligen inte som jag riktigt kan slappna av ännu.

Hur känns det för dig nu att ev. bli igångsatt redan 5 mars?
    Inte alls lång tid kvar nu...
    Har du hunnit få ordning hemma?
    Förstår det... Det kan vara mina hormoner just nu men jag känner att man nästan bara får lust att försöka "banka in vett i skallen" på såna personer som beter sig så som din killes mamma. Så självisk kan man väl inte vara att man kan riskera att barnbarnet tas ifrån sin son för att han hjälper en... Hehe... Hoppas verkligen att hon ändrar sig och att din kille får all stöttning som finns för att säga ifrån.

Jag flyttade ju hemifrån i november, till min första egna lägenhet, jag har även borderline osv och soc har inte riktigt haft koll på hur det gått för mig sedan jag flyttade och fick börja klara mig själv. Så nu vill de att jag ska visa dem att jag klarar av allt som behövs för att må bra och ta hand om lillen. Men det stressar rejält nu när jag mår som jag gör och knappt orkar något, men jag får vara öppen och ärlig med det. Ska även få ett intyg av läkaren som kan förklara hur påfrestande det faktiskt är för mig nu i graviditeten.

Det känns skönt att det är så kort tid kvar ändå, hade nästan hoppats på att få bli igångsatt redan på fredag, jag är så trött på att må så här nu... Ja, vi har nog allt förutom en overall, termometer och blöjor tror jag! Har tvättat alla tyger så som kläder, sängkläder osv så allt är klart inför hans hemkomst. Har även packat BB-väskan.

Vilket datum kommer eran lilla prins? :)
  • flowers
    Ziiah skrev 2014-02-18 18:58:12 följande:
    Förstår det... Det kan vara mina hormoner just nu men jag känner att man nästan bara får lust att försöka "banka in vett i skallen" på såna personer som beter sig så som din killes mamma. Så självisk kan man väl inte vara att man kan riskera att barnbarnet tas ifrån sin son för att han hjälper en... Hehe... Hoppas verkligen att hon ändrar sig och att din kille får all stöttning som finns för att säga ifrån.

Jag flyttade ju hemifrån i november, till min första egna lägenhet, jag har även borderline osv och soc har inte riktigt haft koll på hur det gått för mig sedan jag flyttade och fick börja klara mig själv. Så nu vill de att jag ska visa dem att jag klarar av allt som behövs för att må bra och ta hand om lillen. Men det stressar rejält nu när jag mår som jag gör och knappt orkar något, men jag får vara öppen och ärlig med det. Ska även få ett intyg av läkaren som kan förklara hur påfrestande det faktiskt är för mig nu i graviditeten.

Det känns skönt att det är så kort tid kvar ändå, hade nästan hoppats på att få bli igångsatt redan på fredag, jag är så trött på att må så här nu... Ja, vi har nog allt förutom en overall, termometer och blöjor tror jag! Har tvättat alla tyger så som kläder, sängkläder osv så allt är klart inför hans hemkomst. Har även packat BB-väskan.

Vilket datum kommer eran lilla prins? :)
    Grattis till lägenheten och bra kämpat av dig.
    Om du är uppriktig och ärlig och gör ditt bästa så kommer allt gå bra för dig.
    Alla föräldrar gör fel och det måste också accepteras i från omgivningen om inte utav dig själv.
    Du verkar ju faktiskt ha allt under kontroll ändå, trots att det är lite rörigt runt omkring.
    Pratar du med nån psykolog?

Min och killens lilla gryn ska plockas ut bestämt den 18 mars,  lite nervös bara att han ska få för sig och flytta hemifrån allt för tidigt men jag får ta det som det kommer...
  • Ziiah
    flowers skrev 2014-02-18 19:13:06 följande:
    Grattis till lägenheten och bra kämpat av dig.
    Om du är uppriktig och ärlig och gör ditt bästa så kommer allt gå bra för dig.
    Alla föräldrar gör fel och det måste också accepteras i från omgivningen om inte utav dig själv.
    Du verkar ju faktiskt ha allt under kontroll ändå, trots att det är lite rörigt runt omkring.
    Pratar du med nån psykolog?

Min och killens lilla gryn ska plockas ut bestämt den 18 mars,  lite nervös bara att han ska få för sig och flytta hemifrån allt för tidigt men jag får ta det som det kommer...
    Okey, spännande! När var du annars beräknad?

Tack :) Ja, jag har kontakt med en psykolog på BVC just nu som kommer på hembesök då jag inte orkar gå dit, känns jätte bra faktiskt.
  • Längtanefterlilladig
    Ziiah skrev 2014-02-18 18:38:44 följande:
    Ja :) Känner du dig nöjd och trygg med det ni kom överens om hos läkaren? Har ni fått ett datum för att komma in?

Känner mig rätt nöjd. Tror nog att innerst inne vill jag inte göra ett kejsarsnitt. Men tankarna finns fortfarande där. Det är inte helt beslutat än hur allt ska läggas upp. Ska träffa läkaren & barnmorskan igen 26/2. Jag vill att de kollar om det är fritt fram att sätta igång mig i vecka 39+0 vilket blir den 13 mars.Men vill de börja kolla mig tidigare är jag glad. Med de smärtorna jag haft inatt & idag blir jag inte alls förvånad om jag slipper bli igångsatt & bebisen kommer tidigare.
  • Ziiah
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-18 19:19:10 följande:

Känner mig rätt nöjd. Tror nog att innerst inne vill jag inte göra ett kejsarsnitt. Men tankarna finns fortfarande där. Det är inte helt beslutat än hur allt ska läggas upp. Ska träffa läkaren & barnmorskan igen 26/2. Jag vill att de kollar om det är fritt fram att sätta igång mig i vecka 39+0 vilket blir den 13 mars.Men vill de börja kolla mig tidigare är jag glad. Med de smärtorna jag haft inatt & idag blir jag inte alls förvånad om jag slipper bli igångsatt & bebisen kommer tidigare.
    Okey, men de verkar ändå lyssna på dig och så? 

Det bästa med att gå igenom en vanlig förlossning är ju det att när bebisen är ute så är det värsta över, till skillnad från ks då det värsta börjar nästan med smärta osv. Det blir säkert bra, bara du känner dig trygg och att du blir nöjd med förlossningen. Det är ju det bästa, att man får en frisk bebis och att alla mår bra efter och är nöjda.
  • flowers
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-18 19:19:10 följande:

Det bästa är ju trots allt att föda vaginalt, det mest naturliga men kan man inte av olika anledningar så som sjukdom eller skräck så är det ju ett kanon altenativ att få KS.
    Gör det som känns bäst och va inte rädd och kräv det som känns bäst i stunden.
    Jag har också haft smärta, fast i natt då.
    Det har stramat och gjort ont.
    Har slemproppen gått för dig?
    Har den lille vänt sig upp och ner?
  • Längtanefterlilladig
    flowers skrev 2014-02-18 19:26:17 följande:
    Det bästa är ju trots allt att föda vaginalt, det mest naturliga men kan man inte av olika anledningar så som sjukdom eller skräck så är det ju ett kanon altenativ att få KS. Gör det som känns bäst och va inte rädd och kräv det som känns bäst i stunden. Jag har också haft smärta, fast i natt då. Det har stramat och gjort ont. Har slemproppen gått för dig? Har den lille vänt sig upp och ner?

Sjukvården vill ju att man ska föda vaginalt. Eller iallfall att förlossningen ska kommit igång innan planerat KS. De väger för & nackdelar. Och som jag säger till dem, går allt normalt & bra så är det ju det jag vill helst. Känns skönt att de ska sätta EDA på mig direkt när jag kommer in. Då behöver jag inte få panik över att jag kanske får vänta ut narkospersonal när jag har som ondast. Tydligen ska EDA vara väldigt effektivt mot just smärtan i magen. Och det är där de tror jag kommer ha mest ont pga endometriosen. Hur går det med din urinvägsinfektion? Är det pga den som du har värk nu? Slemproppen har inte gått här. Har din? Min lille ligger fixerad sen 1 vecka tillbaka.
  • Längtanefterlilladig
    Ziiah skrev 2014-02-18 19:25:11 följande:
    Okey, men de verkar ändå lyssna på dig och så?  Det bästa med att gå igenom en vanlig förlossning är ju det att när bebisen är ute så är det värsta över, till skillnad från ks då det värsta börjar nästan med smärta osv. Det blir säkert bra, bara du känner dig trygg och att du blir nöjd med förlossningen. Det är ju det bästa, att man får en frisk bebis och att alla mår bra efter och är nöjda.

Du är så klok så Visst är det som du säger. Trygghet gör oerhört mycket. Även ett förlossningskontrakt då jag får vara med & påverka & säga vad jag vill. Barnmorskan sa att jag måste få chans att säga hur jag kan tänka mig min förlossning & kan de inte uppfylla det så görs åtgärder. Jag tycker de lyssnar på mig. Men visst har de övertalat mig från att ha tankarna helt inställda på KS till att iaf vilja prova föda vaginalt. De vet vad mina tankar är & farhågor.
  • flowers
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-18 19:36:19 följande:

Sjukvården vill ju att man ska föda vaginalt. Eller iallfall att förlossningen ska kommit igång innan planerat KS. De väger för & nackdelar. Och som jag säger till dem, går allt normalt & bra så är det ju det jag vill helst. Känns skönt att de ska sätta EDA på mig direkt när jag kommer in. Då behöver jag inte få panik över att jag kanske får vänta ut narkospersonal när jag har som ondast. Tydligen ska EDA vara väldigt effektivt mot just smärtan i magen. Och det är där de tror jag kommer ha mest ont pga endometriosen. Hur går det med din urinvägsinfektion? Är det pga den som du har värk nu? Slemproppen har inte gått här. Har din? Min lille ligger fixerad sen 1 vecka tillbaka.

Så skönt att du får EDA, gör ju mycket att ha en trygghet i botten.
    Ja det här med smärta är ju ingen höjdare och skärskit inte om man har haft smärtproblematik i början.
    Äter fortfarande penicillin mot infektionen, nyss börjat....
    Kan vara det som gör min smärta i magen.
    Nej ingen slempropp har gått här.
    Och min lilla gosse ligger enl. förlossningsläkaren med rumpan uppåt och huvudet neråt, medans min BM säger att huvudet ligger uppåt och rumpan neråt.
    Vet inte vem jag ska tro på.
    Han ligger iaf och buffar och knuffas och det är ju huvudsaken.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014