• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • MiCorazon

Ska kanske stoppa fingrarna i halsen då da haha ;)....

TomMon: det låter som latensfas eller kräksjukan och latensfas i ett. Himla trevligt haha ;) Upp och gör något fräscht att äta eller ta en dusch först. Då brukar man må lite bättre.

TILL ALLA!!

Angående våra fittor, underliv, snippor, vaginor och slidor eller vad man nu vill kalla vårt kära sköte för :)... 

Kan vi inte lova varandra att OM vi upplever problem med fiffi efter förlossningen så MÅSTE vi kräva undersökning av läkare/gyn och att de löser det tills vi är nöjda!

Jag blir så uppretad på hur dåligt vården sköter detta (enligt vad jag hört från media, bloggar och vänner) och tycker att "lite problem får man väl leva med efter en förlossning"... Nej! Det är inte normalt så då ska det åtgärdas!

Jag blir så förvånad när man får höra om kvinnor som gått med problem i flera år och besökt läkare men inget har hänt. Nu kanske allt är uppförstorat av media, who know´s...men det är ändå viktigt att vi kämpar för detta.

Promise!!??

<3

• MiCorazon

Och jag har vaknat hela natten av att mina händer sover, att det gör ont att böja fingrarna och att de är tjocka som korvar. Mina fötter likaså.

Så, idag tänkte jag göra ett test och se om det hjälper att häva i sig vatten och se om vätskan försvinner. Plus ta en lite längre prommis så man får igång cirkulationen. Återkommer med resultat ikväll!

Angående tjocktemat vi har haft på bildtråden så är det väl tur att man redan har en sambo/man haha så som man ser ut nu. Min är så fin och älskar att jag bär vårt barn och hur min kropp förbereder sig och har vuxit för att vårt barn ska må bra.

Mina planer ser ut som så här:

1. Efter förlossningen fram till kontrollen v 8: Enbart promenader och bäckenbottenövningar, maten får bli som den blir då jag tror att det kan bli en del hämtmat och kanske inte alltid så lätt att skippa sötsuget när man ammar.

2. Efter v 8 om allt ser Ok ut: Mammacoor på gym i åtta v + vanligt gymmande och promenader. Plus bättre på att sluta äta bakelser, kakor, muffins och god och sötsaker

3. Efter 8 veckors mammacoor: Promenader + börja springa och kanske börja med kampsport igen om magen och bäcken tillåter det så tidigt. 

Iom att jag börjar träna lite hårdare så brukar mitt sötsug försvinna och skulle man bli sugen någon gång i veckan så är det rätt lugnt. Lite måste man unna sig!! Jag älskar god mat och efterrätter så vill inte bli stenhård mot mig själv.

Ang bäckenbotten så ska jag försöka fortsätta göra övningarna så länge jag kan även om det är såååå lätt att glömma bort sånt där tråkigt som man inte ser resultat på direkt :)..

Tror dock inte jag kommer känna mig i form till Beach 2014 utan jobbar nog mer mot Sexy time med mannen i snygga underkläder Höst 2014 :)..

• TomMon

Jag lovar, finns det ngt att göra så får de minsann fixa till det!

• j3nnyy

Hej tjejer! Jag stannar nog hemma från mag träffen idag :( är så jäkla förkyld och har ont i halsen, vill inte smitta ner er så ni får samma skit som mig. Har någon nått super knep mot host, halsont och förkylning tas det tacksamt emot!! Hur kan det sitta i flera veckor? Är aldrig sjuk annars :/

Har föressten lagt en av bebisens filtar i vår säng för några dagar sen, fick tips om att man ska "lukta in" den med mammas o pappas lukt haha.

Ha jättemysigt idag och fika gott fika åt mig oxå!

• LillsmurfanLisa
    MiCorazon skrev 2014-02-22 10:06:14 följande:
    Ska kanske stoppa fingrarna i halsen då da haha ;)....

TomMon: det låter som latensfas eller kräksjukan och latensfas i ett. Himla trevligt haha ;) Upp och gör något fräscht att äta eller ta en dusch först. Då brukar man må lite bättre.

TILL ALLA!!

Angående våra fittor, underliv, snippor, vaginor och slidor eller vad man nu vill kalla vårt kära sköte för :)... 

Kan vi inte lova varandra att OM vi upplever problem med fiffi efter förlossningen så MÅSTE vi kräva undersökning av läkare/gyn och att de löser det tills vi är nöjda!

Jag blir så uppretad på hur dåligt vården sköter detta (enligt vad jag hört från media, bloggar och vänner) och tycker att "lite problem får man väl leva med efter en förlossning"... Nej! Det är inte normalt så då ska det åtgärdas!

Jag blir så förvånad när man får höra om kvinnor som gått med problem i flera år och besökt läkare men inget har hänt. Nu kanske allt är uppförstorat av media, who know´s...men det är ändå viktigt att vi kämpar för detta.

Promise!!??

<3
    Jag lovar! Är också sjukt upprörd hur kvinnors sjukdomar (generellt men framförallt förlossningsspecifikt) behandlas. Säger något till mig att "det är normalt" så kommer jag bli fly förbannad. Om något har ändrats till det sämre på min kropp, som gör att jag har ont eller svårt att hantera vardagen, så är det inte normalt eftersom min normala kropp inte var så tidigare. Däremot kan det vara vanligt, och då har vi ett sjukt stort problem med sjukvården om det inte tas på allvar!
  • MiCorazon
    j3nnyy skrev 2014-02-22 10:42:56 följande:
    Hej tjejer! Jag stannar nog hemma från mag träffen idag :( är så jäkla förkyld och har ont i halsen, vill inte smitta ner er så ni får samma skit som mig. Har någon nått super knep mot host, halsont och förkylning tas det tacksamt emot!! Hur kan det sitta i flera veckor? Är aldrig sjuk annars :/

Har föressten lagt en av bebisens filtar i vår säng för några dagar sen, fick tips om att man ska "lukta in" den med mammas o pappas lukt haha.

Ha jättemysigt idag och fika gott fika åt mig oxå!
    Mitt supertips som alltid funkar är: Slica ner en halv ingefärsrot i en stor kopp med hett vatten, pressa en halv citron och sen häll i lite honung. Låt dra tills ingefäran gör det lite starkt att dricka. 

Drick en eller fler, för det är himla gott också :) och sen lägg dig och sov så kommer du må bättre sen. Man börjar oftast svettas direkt när man dricker det. Ingefära är ju läkande mot infektioner och har mycket antioxidanter plus c vitamin från citronen.

Jag blir alltid bra nästa dag efter jag druckit det. Bästa är att också äta lite av ingefärsslicarna som blir kvar i koppen.

Min kompis som är sjuk testade det häromdagen sen mådde hon mycket bättre dagen efter, halsont och feber borta.

Håller tummarna för att det hjälper på dig med!! 

Krya!
  • MiCorazon
    LillsmurfanLisa skrev 2014-02-22 10:52:52 följande:
    Jag lovar! Är också sjukt upprörd hur kvinnors sjukdomar (generellt men framförallt förlossningsspecifikt) behandlas. Säger något till mig att "det är normalt" så kommer jag bli fly förbannad. Om något har ändrats till det sämre på min kropp, som gör att jag har ont eller svårt att hantera vardagen, så är det inte normalt eftersom min normala kropp inte var så tidigare. Däremot kan det vara vanligt, och då har vi ett sjukt stort problem med sjukvården om det inte tas på allvar!
    Precis! 

Ja jag blir så upprörd att jag knappt kan läsa om det! Skamligt att vi kvinnor ska stå ut med så jävla mycket grrrr!
  • Längtanefterlilladig
    MiCorazon skrev 2014-02-22 10:06:14 följande:
    Ska kanske stoppa fingrarna i halsen då da haha ;).... TomMon: det låter som latensfas eller kräksjukan och latensfas i ett. Himla trevligt haha ;) Upp och gör något fräscht att äta eller ta en dusch först. Då brukar man må lite bättre. TILL ALLA!! Angående våra fittor, underliv, snippor, vaginor och slidor eller vad man nu vill kalla vårt kära sköte för :)...  Kan vi inte lova varandra att OM vi upplever problem med fiffi efter förlossningen så MÅSTE vi kräva undersökning av läkare/gyn och att de löser det tills vi är nöjda! Jag blir så uppretad på hur dåligt vården sköter detta (enligt vad jag hört från media, bloggar och vänner) och tycker att "lite problem får man väl leva med efter en förlossning"... Nej! Det är inte normalt så då ska det åtgärdas! Jag blir så förvånad när man får höra om kvinnor som gått med problem i flera år och besökt läkare men inget har hänt. Nu kanske allt är uppförstorat av media, who know´s...men det är ändå viktigt att vi kämpar för detta. Promise!!?? <3

Jag lovar också. Är faktiskt rädd att jag inte ska se ut som innan där nere, känna mindre/ha ont. Har redan lite problem med att känna njutning vid sex så jag är orolig & det ska bli ännu värre efter förlossningen. Sa till min man igår att han lär väl inte vilja ta i mig med tång efter att ha varit med & sett sonen födas. Han hävdade att han visst kommer vilja ha mig efteråt. Kanske inte direkt efter dock
  • Sirek

Vecka 39 idag och 13 dagar till bf. Var hos bm igår och hade sf-mått på 36, hjärtljud på ca 130. Viktuppgång på 5,4 kg, urinprov bra och blodtryck bra.

Vi har hållt på och renovera köket sedan typ 14 jan. och det börjar bli påfrestande att det inte är klart. Vi tog ändå in hantverkare för att snabba upp det hela. Nu verkar det väl iofs som att hantverkarna blir färdiga i början av nästa vecka. Ska bli s å å å skönt!

Vagnen har kommit:) vi hämtade den i onsdags och min kropp firade med rejäla förverkar i ca 15 min. Sen har jag inte märkt något.. men behöver inte oroa mig för inte veta vad som är värkar för dessa kändes!

• MiCorazon
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-22 11:16:45 följande:

Jag lovar också. Är faktiskt rädd att jag inte ska se ut som innan där nere, känna mindre/ha ont. Har redan lite problem med att känna njutning vid sex så jag är orolig & det ska bli ännu värre efter förlossningen. Sa till min man igår att han lär väl inte vilja ta i mig med tång efter att ha varit med & sett sonen födas. Han hävdade att han visst kommer vilja ha mig efteråt. Kanske inte direkt efter dock
    Ja jag känner inte alltid jättemycket vid sex heller, men tror lite beror på mitt kontrollbehov och att bara släppa taget liksom. Men är också rädd för att det ska bli fel, man blir ju mörkrädd när man läser att varannan kvinna får något slags problem efter förlossningen. Om jag kommer ihåg rätt. Men då räknar dem nog med de allra "enklaste" problemen som att kissa på sig när man nyser till de jobbigaste.

Så det är nog viktigt att vi gör våra knipövningar och går till läkaren om det är något som inte stämmer.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014