• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • majsa88

Alltså jag bet inte hur länge man ska vänta. Bebis är fortfarande väldigt slö jämfört med innan. Känner han inte alls så ofta som jag brukade göra innan jag åkte in. Men dom sa att allt var ok via ctg. Får väl tro på det....men jag fattar inte varför jag känner honom mindre. Har inte fått någon logisk förklaring. Oavsett om det ät trångt så ska man inte känna bebis mindre. Men den bm jag träffade sa att de rör sig olika i olika veckor o nu har han inte mycket plats att röra sug på, medan andra säger att det är inte samma stora rörelser men att man ska känna av bebis lika ofta. Jag vet inte... jobbigt bara :(

• MiCorazon

Vi förlorar enormt mycket på att jag är hemma eftersom jag tjänar så pass mycket mer än min sambo men tycker det är värt det. Kommer nog vara hemma i ett och ett halvt år iallafall med start fyra dagar i veckan som sjukpenninggrundande. Får även 10% av min lön första fyra månaderna av jobbet så behöver nog inte ta ut fler dagar då, kommer kanske öka till fem dagar efter detta. Men vi ska försöka gå på så få dagar som möjligt för att spara till senare. :)

• Lovely90
    majsa88 skrev 2014-02-22 17:05:31 följande:

Yeeey, jag bor i mölndal :) några fler? Vad säger ni om torsdag kl 12.00 ?

Skulle funka för mig :)
  • Längtanefterlilladig
    majsa88 skrev 2014-02-22 17:17:59 följande:
    Alltså jag bet inte hur länge man ska vänta. Bebis är fortfarande väldigt slö jämfört med innan. Känner han inte alls så ofta som jag brukade göra innan jag åkte in. Men dom sa att allt var ok via ctg. Får väl tro på det....men jag fattar inte varför jag känner honom mindre. Har inte fått någon logisk förklaring. Oavsett om det ät trångt så ska man inte känna bebis mindre. Men den bm jag träffade sa att de rör sig olika i olika veckor o nu har han inte mycket plats att röra sug på, medan andra säger att det är inte samma stora rörelser men att man ska känna av bebis lika ofta. Jag vet inte... jobbigt bara :(

Jag tycker att du kan ringa in igen & berätta att du känner din bebis mindre. Ibland behövs ultraljud göras för att se mängden fostervatten, flödet i navelsträngen osv. Säg att du inte kan släppa din oro fören ett ultraljud är gjort. Bättre att kolla en gång för lite än för mycket. Rörelserna kan vara annorlunda men man ska känna bebisen ungefär på samma tider & ungefär lika mycket. Sen kan det skilja sig att en dag är lite mindre rörelser än andra. Men inte flera dagar i rad då ska man kolla upp det.
  • Längtanefterlilladig

Sen rör sig vissa bebisar mindre, men då har de ofta varit mindre aktiva hela tiden. Min bebis är e helt galen i magen & rör sig i stort sett hela dagarna. Så om jag plötsligt inte skulle känna honom på en halv dag eller mer så skulle jag genast åka in. Kan ju bara svara för mig & MIN bebis rör sig lika mycket & på samma tider varje dag. Men inte säkert andras gör det ju.

• majsa88

Ja det är samma här. Han är helt galen o är aldrig lugn, så detta är en stor skillnad. Vill bara inte bli dumförklarad, visst är jag löjlig? Men tyvärr så får man sådan bemötande ibland. 'Ännu en orolig mamma'

• Längtanefterlilladig
    majsa88 skrev 2014-02-22 18:04:23 följande:
    Ja det är samma här. Han är helt galen o är aldrig lugn, så detta är en stor skillnad. Vill bara inte bli dumförklarad, visst är jag löjlig? Men tyvärr så får man sådan bemötande ibland. 'Ännu en orolig mamma'
    Du är absolut inte löjlig eller hypokondriker. Och om barnmorskorna beter sig så borde de inte få jobba på förlossningen. Jag fick ringa två gånger för att få komma sist. Jag fick först "tvinga" mig till att testa alla knepen med kallt vatten/ligga på sidan osv. Först när det inte heller fick igång bebben fick jag komma in.

Jag tycker du ska ringa in & berätta det du skriver här. Att du har en väldigt rörlig & aktiv bebis & att de senaste dagarna har bebisen varit väldigt lugn. Du har gjort CTG men vill göra fler undersökningar för att bebisen fortfarande är FÖR lugn & du är orolig. Klart de kommer låta dig komma in då!

En CTG undersökning visar ju inte allt, det borde de ju veta.

Ring nu {#emotions_dlg.flower}
  • Zobeideh

Säger som längtanefterlilladig. Tycker du ska ringa in istället för att gå hemma och va orolig

• Mia86gbg

Jag har ringt en gång o det var inga frågor alls..bara att komma in. BM sa likadant..ring vid minsta tvekan.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014