• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Mia86gbg

Läste precis en studie från SEB ang hur man delar på föräldraledigheten. Vanligt är att man "inte har råd" att låta pappan vara hemma för att man får lägre inkomst. SEB gjorde en jämförelse med föräldrar som hade 6000 skillnad i lön, tex 18' vs 24'. Det visar att om man delar dagarna lika så tjänar man +95kr/månad på detta. Dessutom får man jämställdhetsbonusen på 13500kr utöver detta. Intressant!

• EmilyMAndersson
    Mia86gbg skrev 2014-02-22 15:05:56 följande:
    Läste precis en studie från SEB ang hur man delar på föräldraledigheten. Vanligt är att man "inte har råd" att låta pappan vara hemma för att man får lägre inkomst. SEB gjorde en jämförelse med föräldrar som hade 6000 skillnad i lön, tex 18' vs 24'. Det visar att om man delar dagarna lika så tjänar man +95kr/månad på detta. Dessutom får man jämställdhetsbonusen på 13500kr utöver detta. Intressant!
    Min sambos och min sjukpenningrundande inkomst är det inte stor skillnad på. skulle han vara hemma får han typ 2000:- mer i månaden än om jag är hemma. Det som är tråkigt är att vi flyttade över halva landet för att komma hem, han hade tur att få tillbaka sin gamla tjänst, MEN den han börjar jobba för ska på pappaledighet i 7 månader så därför kan inte Jonas börja med att gå hemma, men som tur är så har vi inte så mycket utgifter så vi behöver inte ta ut fullt om vi inte vill, vilket innebär att han kan vara hemma i några månader också för att han kommer ha många dagar kvar, fast inte förrän slutet på detta året :)

Men det är intressant som du säger, hur mycket skiljer det egentligen? Handlar det om kontroll hos kvinnor också?

Jag kan väl känna att jag inte skulle vilja jobba de första månaderna, dels för att lära känna mitt barn och dels för att jag VILL vara med mitt barn. Jag kommer förmodligen aldrig jobba 100% för att jag inte behöver det, pengarna är inte värt all tid man går miste om med sina barn. Dom är SÅ långa dagar på förskola och skola, man har några ynka timmar på kvällen innan det ska sovas och då ska maten lagas, dom kanske går på någon gymnastik, dans, idrott m.m. då har man två heldagar i veckan med sina barn. Nej, vi är helt överens jag och min sambo om att så länge vi har pengar så vi klarar oss och lever med en hög standard så är det bara bra att vara hemma med barnen så mycket som möjligt :)
  • Lovely90

Vi kommer dela ledigheten som så att jag är hemma första året och tar ut 4 dagar i veckan. Eventuellt försöker jag jobba lite extra kvällar mot slutet. Sedan börjar jag jobba i mars -15 och då skall sambon vara hemma till i alla fall jan-16 och då kommer han ta ut 3-4 dagar i veckan och kompensera upp till 100% genom att jobba kväll 1-2 dagar i veckan för att skydda SGI.

Det är så vår plan ser ut nu, jag jobbar som förskollärare så kan inte direkt dela ledigheten mitt i utan för ta min ledighet i ett svep. Annars hade jag gärna varvat med sambon efter 6 månader och kanske jobbat några dagar eller veckor var.

Sedan kommer vi göra så att antingen jag eller sambon går ner i tid efter föräldraledigheten för att barnet skall få ledigt i alla fall en dag från förskolan.

• majsa88

Fina ni är :) synd att vi alla inte kunde ses . Vad hände med Göteborgs damerna? Ingen som är på för fika? Ni som bor nära Göteborg är ju självklart oxo välkomna :)

• Lovely90
    majsa88 skrev 2014-02-22 16:16:37 följande:

Fina ni är :) synd att vi alla inte kunde ses . Vad hände med Göteborgs damerna? Ingen som är på för fika? Ni som bor nära Göteborg är ju självklart oxo välkomna :)

Jag bor strax utanför Gbg men skulle tycka att en fika låter bra, beroende på om jag kan den dagen då :)
  • majsa88

Yeeey, jag bor i mölndal :) några fler? Vad säger ni om torsdag kl 12.00 ?

Lovely90 skrev 2014-02-22 16:41:47 följande:
    Jag bor strax utanför Gbg men skulle tycka att en fika låter bra, beroende på om jag kan den dagen då :)

• Mia86gbg
    Lovely90 skrev 2014-02-22 16:04:01 följande:

Vi kommer dela ledigheten som så att jag är hemma första året och tar ut 4 dagar i veckan. Eventuellt försöker jag jobba lite extra kvällar mot slutet. Sedan börjar jag jobba i mars -15 och då skall sambon vara hemma till i alla fall jan-16 och då kommer han ta ut 3-4 dagar i veckan och kompensera upp till 100% genom att jobba kväll 1-2 dagar i veckan för att skydda SGI.

Det är så vår plan ser ut nu, jag jobbar som förskollärare så kan inte direkt dela ledigheten mitt i utan för ta min ledighet i ett svep. Annars hade jag gärna varvat med sambon efter 6 månader och kanske jobbat några dagar eller veckor var.

Sedan kommer vi göra så att antingen jag eller sambon går ner i tid efter föräldraledigheten för att barnet skall få ledigt i alla fall en dag från förskolan.

Vi tänker ganska precis likadant..fast inte jobba kvällar utan va ledigt helt. Har inte bestämt riktigt hur många dagar vi behöver ta ut varje vecka för att gå ihop. Men jag tycker det är intressant att det faktiskt ofta är mer fördelaktigt att dela dagarna trots att man tjänar olika. Bra system
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014