• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    Zobeideh skrev 2014-02-23 12:20:15 följande:
    Själv har jag haft en jobbig natt/dag. Bäcken gör ont, får kramper till ch från. Fiffi har gjort ont sen igår. Inatt när jag vakna för att gå på tia sågjorde fötterna ont. Kändes som jag hade gigantiska fötter. Så denna dagen e jag bara trött på allt och vill bara ha ut han. Krupit ner i soffan och tycker synd om mig själv. Detta är väl straffet för jag sa att jag mådde för bra igår

Då är vi 2 att ha ont i bäckenet. Sovit max 3 timmar inatt. Minsta rörelse i sängen har gjort ont. Känns som höfterna sitter i ett skruvstäd. Gör så j*vla ont
  • SEM

Hemskt att säga detta, men skönt att slippa va ensam med dessa smärtor i bäckenet! Puuuh....

• Hallonpaj88

Jag har haft brun/beiga flytningar i några dagar nu innan slemproppen gått så det är säkert på g för er med!! Jippi!

Haha ja jag kände mig lika snygg och smidig som miley i alla fall ;)

• flowers
    Mia86gbg skrev 2014-02-23 10:03:11 följande:
    Ni som fått planerat snitt, hur långt innan BF har ni gått det?
    (Skrev denna frågan för ett tag sen men fick inga svar så kah testar igen...)

Jag fick först ett planerat snitt inbokat 12 dagar innan BF, läkaren vill inte att jag ska komma igång själv utan att det är säkert att det blir ett snitt.
    Nu bad jag läkaren om möjligheten finns att flytta fram snittet och efter antal samtal så sa läkaren OK.
    Eftersom jag ska sövas så vill jag för bebbens skull göra snittet så sent som jag får.
    Fick MAX flytta fram 7 dagar innan BF.
    Skulle jag komma igång tidigare så måste jag åka in AKUT.
    Om jag skulle komma igång själv är det en risk för min hälsa, därav snittorsaken.
  • Lovely90

Kul för er att det närmar sig, är lite avis på er alla som börjar känna att det närmar sig. Jag har visserligen mensvärk emellan åt och kraftiga sammandragningar men det har jag haft så länge nu att jag inte tror att det hjälper för mig. Tror även att slemproppen har gått i omgångar för jag har precis som hallonpaj beskriver haft klumpiga flytningar som ser ut ungefär som snor.

Ne, den här bebisen kommer nog stanna inne till BF+14 precis som alla andra i släkten. Annars är det 10 dagar till BF idag men det känns som en evighet kvar tills bebisen är här..

• Mortisfru83
    MiCorazon skrev 2014-02-23 12:03:58 följande:

Mina fingrar blir bara värre och värre av all vätska. Vaknat hela natten av att de är bortdomnade och sover, tog nog tio minuter i morse innan jag fick dem normala igen. Finns ju något som heter karpaltunnelsyndrom som vissa gravida får pga vätskan, inget farligt, bara lite jobbigt. 

Annars vet jag inte om min slemmis är på G också... tre dagar på raken har jag haft som en rosa slemmig flytning som kommit när jag gjort nr 2. Alltså den kommer från underlivet men det fattade ni nog haha :D... Eller så är det tappen som håller på att mjukas upp. Det är inte mycket men känner att det kommer något ur fiffi och när jag torkar så kommer det lite rosa slem.

Oh well...den som lever får se :)

Då är vi två... Vaknar flera ggr per natt med avdomnade händer (främst höger) och kan knappt böja fingrarna.. Sen måste jag skaka armen ett tag och till slut försvinner det.. Jobbigt att det ska störa nattsömnen bara.
  • Mortisfru83

En undring??

Någon/några som kommer få tvåspråkiga barn? Min man är från Iran och vi vill absolut att vår son ska lära sig persiska. Planen vi har är att mannen pratar persiska och jag svenska. Tror dock att det kommer bli svårt att vara konsekventa i och med att jag inte förstår persiska (än!!). Hur har ni andra tänkt?

Jag arbetar som förskollärare och har läst mycket om fördelarna med modersmålsundervisning tidigt och tycker att det är en självklarhet. Min man tycker inte att vår son ska gå på modersmålsundervisning.. De e ju ett tag kvar till dess så jag får bearbeta honom och hävda min professionella ståndpunkt ;)

Nu blev det ett långt inlägg men skulle va superintressant att höra hur ni andra flerspråkiga familjer tänkt. Kram

• SEM
    Mortisfru83 skrev 2014-02-23 13:15:18 följande:
    En undring??

Någon/några som kommer få tvåspråkiga barn? Min man är från Iran och vi vill absolut att vår son ska lära sig persiska. Planen vi har är att mannen pratar persiska och jag svenska. Tror dock att det kommer bli svårt att vara konsekventa i och med att jag inte förstår persiska (än!!). Hur har ni andra tänkt?

Jag arbetar som förskollärare och har läst mycket om fördelarna med modersmålsundervisning tidigt och tycker att det är en självklarhet. Min man tycker inte att vår son ska gå på modersmålsundervisning.. De e ju ett tag kvar till dess så jag får bearbeta honom och hävda min professionella ståndpunkt ;)

Nu blev det ett långt inlägg men skulle va superintressant att höra hur ni andra flerspråkiga familjer tänkt. Kram

Mitt barn kommer bli tvåspråkig med :) svenska och teckenspråk :) kan flytande teckenspråk, och tycker det är en fördel om bebisen kan det. Blir mindre frustration, om talet skulle komma senare. Teckenspråket är lättare att ta till sig tidigt :)
  • Lovely90
    Mortisfru83 skrev 2014-02-23 13:15:18 följande:

En undring??

Är också förskollärare och hade gärna sett att vi hade haft ett språk till att erbjuda vårt barn. Det finns ju så många fördelar med att vara flerspråkig så jag tycker du skall bearbeta din sambo ordentligt och säg att jag är på din sida ;)
  • Zobeideh

Jag hade önskat att vår blev tvåspråkig. Då jag är halv iranare. Pratade flytande persiska när jag va liten men efter min pappa och mamma gick skilda vägar så glömde jag bort språket med tiden.
    Mina halvsyskon pratar persiska och min pappa pratar mycket med dem. Hade varit kul om han lärde sitt barnbarn lite. Just för jag har släkt i Iran som inte kan engelska eller svenska. Så när dem kommer på besök blir de problem.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014