Längtanefterlilladig skrev 2014-02-21 11:18:24 följande:
Det har ju gått så fort sen du fick veta att du skulle göra ett snitt!!!!
Herregud va avis jag är på dig, 11 dagar bara. Så mysigt. Det kommer gå toppen för dig & bebisen
Jag pendlar fortfarande väldigt mycket med tankarna kring förlossningen. Både jag & min man blir snart galna här hemma tror jag. Ena dagen är jag väldigt tillfreds med att föda vaginalt & mitt kontrakt jag ska skriva. Andra dagen har jag ångest och vill inte alls, jag vill ha kejsarsnitt. Det roliga är följande;
Det jag är rädd för under en vaginal förlossning är;
Utdragen förlossning
Syrebrist hos barnet & det inte hinner förlösas/urakut snitt/sugklocka/tång/klippa mig.
Att jag inte orkar med förlossningen då den blir lång
Att min smärta blir för stor med värkarna pga endometriosen.
Igångsättning som läkaren vill att jag gör innebär/kan innebära;
Långdragen process
Fler födslar med igångsättning leder till användande av tång/sugklocka
Barnet kan bli utmattat och få syrebrist eller inte orka förlossningen
Mer smärtsamma & oeffektiva värkar som varar länge
Värkarna ger ingen effekt & jag får ligga länge utan EDA.
Värkarna blir starkare än vanliga värkar=ondare
Varför skulle då igångsättning vara bättre för mig än KS?
Ibland förstår jag inte riktigt hur läkare & barnmorskor tänker.
Men på onsdag är det dags för samtal med läkare IGEN & då tänker jag mata henne med frågor & vara förberedd upp till tänderna på fajt.
Det var i mitten av januari jag fick veta om kejsarsnittet. Det har sjunkit in mer och mer.
Men en del av oron och besvikelsen sitter kvar fortfarande. Är orolig att mini ska vara väldigt liten också eller att något ska gå fel.
Min mardröm är att vakna upp ur narkosen och inte få träffa mitt barn!
Jag vill verkligen inte tänka så, men ibland kommer tankarna och spökar i huvudet ändå.. :/
Tror vi alla känner någon form av oro, det skulle nästan vara konstigt annars!
Det är ju så mycket nytt och man vet inte riktigt vad som kommer hända..
Det kommer gå bra för dig också, ni har ju skrivit kontraktet och de känner till din oro.
Hoppas att du efteråt ska känna att förlossning gick bra, oavsett om det blir vaginal eller KS!