• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Hallonpaj88
    Mortisfru83 skrev 2014-02-23 13:15:18 följande:

En undring??

Någon/några som kommer få tvåspråkiga barn? Min man är från Iran och vi vill absolut att vår son ska lära sig persiska. Planen vi har är att mannen pratar persiska och jag svenska. Tror dock att det kommer bli svårt att vara konsekventa i och med att jag inte förstår persiska (än!!). Hur har ni andra tänkt?

Jag arbetar som förskollärare och har läst mycket om fördelarna med modersmålsundervisning tidigt och tycker att det är en självklarhet. Min man tycker inte att vår son ska gå på modersmålsundervisning.. De e ju ett tag kvar till dess så jag får bearbeta honom och hävda min professionella ståndpunkt ;)

Nu blev det ett långt inlägg men skulle va superintressant att höra hur ni andra flerspråkiga familjer tänkt. Kram

Vi kommer bara prata svenska men jag hade önskat att jag kunde prata finska. Min pappa är nämligen från Finland och han pratade lite finska med oss när vi var små men sen tyckte han set blev för svårt. Jag är jätteledsen att jag inte kan prata finska för det är många släktingar jag inte kan kommunicera med och på tex släktträffar känner man sig så utanför.

Så tummen upp för att lära sina barn sina modersspråk! :)
  • Joma

Åh jag skulle precis fråga om någon hade fått bruna/beiga flytningar.. "Skönt" att någon annan också haft de. Blev först rädd men tänkte att hade de varit nåt så hade de ju varit färskt blod å dessutom känner jag honom hela tiden så tyckte inte de var lönt att ringa in å stirra!

Hur länge hade du det innan slemproppen gick? Inte för jag tror att min slempropp är på G. Jag är bara i vecka 36!

• flowers

Misstänker starkt att jag har Raynauds syndrom. Så fort mina bröstvårtor blir kalla så gör det SJUKT ont i dem.
    Gör så ont att jag gråter och skakar...
    Värme, värme, värme ska hjälpa men problemet är sen att ta bort värmen eller när det svalnar så gör det ont igen.
    Orkar inte det här längre...
    Är helt slut!
    AV SMÄRTA.

• Mortisfru83

Tack för input i språkfrågan hörrni. Jag tycker kultur och språk är spännande och för mig är det självklart att Darius får ta del av sin pappas kultur. Som tur är så är min man lika intresserad han och kan sitta i timmar och prata om gamla Persien. Vår son döps ju också efter Persiens första konungs son. Jag är ju halvfinsk men min mamma lärde aldrig mig finska vilket är tråkigt.

• Heene
    En undring??
    Någon/några som kommer få tvåspråkiga barn? Min man är från Iran och vi vill absolut att vår son ska lära sig persiska. Planen vi har är att mannen pratar persiska och jag svenska. Tror dock att det kommer bli svårt att vara konsekventa i och med att jag inte förstår persiska (än!!). Hur har ni andra tänkt?
    Jag arbetar som förskollärare och har läst mycket om fördelarna med modersmålsundervisning tidigt och tycker att det är en självklarhet. Min man tycker inte att vår son ska gå på modersmålsundervisning.. De e ju ett tag kvar till dess så jag får bearbeta honom och hävda min professionella ståndpunkt ;)
    Nu blev det ett långt inlägg men skulle va superintressant att höra hur ni andra flerspråkiga familjer tänkt. Kram
    Här hemma kommer det också bli tvåspråkigt =)
    Sambon kommer prata massor med finska redan från början, tyvärr förstår jag inte många ord själv. Men eftersom hela sambons släkt bor i Finland och inte alls pratar svenska så känns det verkligen som ett måste.
    bieffekten kanske blir att jag också lär mig till slut =P
    Svenskan kommer ju komma automatiskt eftersom det är det h*n kommer höra mest
  • Längtanefterlilladig

Påtal om något helt annat. Är det någon som vet svaret på min fråga? Jag är sjukskriven för graviditetsrelaterade symtom fram till 19 mars. Från 20 mars har jag lagt in att jag vill börja ta ut föräldrapenning. Hur gör jag & vad händer om bebisen kommer innan 19 mars?

• Hallonpaj88
    Joma skrev 2014-02-23 13:44:12 följande:

Åh jag skulle precis fråga om någon hade fått bruna/beiga flytningar.. "Skönt" att någon annan också haft de. Blev först rädd men tänkte att hade de varit nåt så hade de ju varit färskt blod å dessutom känner jag honom hela tiden så tyckte inte de var lönt att ringa in å stirra!

Hur länge hade du det innan slemproppen gick? Inte för jag tror att min slempropp är på G. Jag är bara i vecka 36!

Mina brun/beiga flytningar började efter i onsdags då barnmorskan på BB undersökte hur mycket jag var öppen. Sen försvann de nästan igår och idag gick proppen. Den var genomskinlig och nu har jag inte haft några mer direkta färgade flytningar. Barnmorskan sa att man kan få färgade flytningar innan proppen lossnar eller när kroppen börjar göra sig redo att öppna sig. Och det är ingen fara så länge det inte är mycket färsk blod. Någon droppe kan vara normalt :)
  • ananas86
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-21 11:18:24 följande:
    Det har ju gått så fort sen du fick veta att du skulle göra ett snitt!!!!

Herregud va avis jag är på dig, 11 dagar bara. Så mysigt. Det kommer gå toppen för dig & bebisen

Jag pendlar fortfarande väldigt mycket med tankarna kring förlossningen. Både jag & min man blir snart galna här hemma tror jag. Ena dagen är jag väldigt tillfreds med att föda vaginalt & mitt kontrakt jag ska skriva. Andra dagen har jag ångest och vill inte alls, jag vill ha kejsarsnitt. Det roliga är följande;

Det jag är rädd för under en vaginal förlossning är;

Utdragen förlossning

Syrebrist hos barnet & det inte hinner förlösas/urakut snitt/sugklocka/tång/klippa mig.

Att jag inte orkar med förlossningen då den blir lång

Att min smärta blir för stor med värkarna pga endometriosen.

Igångsättning som läkaren vill att jag gör innebär/kan innebära;

Långdragen process

Fler födslar med igångsättning leder till användande av tång/sugklocka

Barnet kan bli utmattat och få syrebrist eller inte orka förlossningen

Mer smärtsamma & oeffektiva värkar som varar länge

Värkarna ger ingen effekt & jag får ligga länge utan EDA.

Värkarna blir starkare än vanliga värkar=ondare

Varför skulle då igångsättning vara bättre för mig än KS?

Ibland förstår jag inte riktigt hur läkare & barnmorskor tänker.

Men på onsdag är det dags för samtal med läkare IGEN & då tänker jag mata henne med frågor & vara förberedd upp till tänderna på fajt.

Det var i mitten av januari jag fick veta om kejsarsnittet. Det har sjunkit in mer och mer.

Men en del av oron och besvikelsen sitter kvar fortfarande. Är orolig att mini ska vara väldigt liten också eller att något ska gå fel.

Min mardröm är att vakna upp ur narkosen och inte få träffa mitt barn!

Jag vill verkligen inte tänka så, men ibland kommer tankarna och spökar i huvudet ändå.. :/

Tror vi alla känner någon form av oro, det skulle nästan vara konstigt annars!

Det är ju så mycket nytt och man vet inte riktigt vad som kommer hända..

Det kommer gå bra för dig också, ni har ju skrivit kontraktet och de känner till din oro.

Hoppas att du efteråt ska känna att förlossning gick bra, oavsett om det blir vaginal eller KS!
  • flowers
    En undring??

Min man kommer i från Marocko och vi har inte riktigt pratat om det... men jag hade tänkt mig att pappan får prata arabiska med bebben och jag då svenska.
    Förstår inte alls arabiska, förhoppningsvis kanske jag kommer få lära mig lite...  =)
    Det där med modermålsundervisning har inte kommit på talan i den här familjen.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014