• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig

Pga min värk under graviditeten har jag ätit panodil större delen av första trimestern. Max dosen 6 ggr/dag. Fick höra av läkaren att det inte fanns biverkningar för fostret då jag kände att det verkade farligt att knapra piller sådär mycket. Kul att läsa idag på texttv att barn till mammor som tagit paracetamol under graviditeten löper 13-37 % högre risk att senare i livet drabbas av en allvarlig form av ADHD. Verkligen det man vill läsa!!

• MiCorazon
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-26 08:35:54 följande:
    Pga min värk under graviditeten har jag ätit panodil större delen av första trimestern. Max dosen 6 ggr/dag. Fick höra av läkaren att det inte fanns biverkningar för fostret då jag kände att det verkade farligt att knapra piller sådär mycket. Kul att läsa idag på texttv att barn till mammor som tagit paracetamol under graviditeten löper 13-37 % högre risk att senare i livet drabbas av en allvarlig form av ADHD. Verkligen det man vill läsa!!
    Fy fan ja jag läste det med och började genast räkna hur mycket jag ätit. Har haft väldigt mycket migrän och värkar här med och har ätit lite då och då. Men ändå försökt tänka att jag inte ska äta för mycket då man aldrig vet...men det har blivit någon gång i månaden som minst och som mest flera dagar i veckan. :(

Hoppas verkligen att det inte påverkat negativt...
  • LillsmurfanLisa
    cabrera skrev 2014-02-26 07:01:55 följande:
    Brukar läsa lite i tråden då jag oxå ska ha barn i mars.. är de ingen som är orolig att flowers är allvarlig med att hon vill skada sig o sitt barn och att det inte är tomma hot? Såna där kommentarer skriver man inte bara sådär???
    Om du brukar läsa i tråden borde du veta att vi har varit oroliga för flowers. Både i början av graviditeten och som du ser även nu. 
  • EmilyMAndersson
    Joma skrev 2014-02-26 00:40:06 följande:
    Tack för alla svar å tips :) Jag får nog tänka över de här ändå, kanske lika bra å köpa ett tre-pack som man ändå kan ha sen efter förlossningen? Jag kanske går över två veckor å då har jag typ fem veckor kvar så de är ju inte värt att gå å ha ont så länge heller! De skär in i sidan också för alla kilo jag har gått upp så de är inte bekvämt alls :/ Ska dock prova att vika dem så länge tills jag får hem trosorna :)

Usch Emily nu skrämmer du mig :( Jag har sjuk förlossningsrädsla å har inte ens velat skaffa barn innan men nu under graviditeten har jag ändå känt mig ganska lugn konstigt nog.. Jag längtar ju så mycke efter honom iofs så kan ju va de. Har även läst olika böcker å kände mig ganska lugn men när du skriver så så börjar jag bli ordentligt rädd igen :/ Bra att du är ärlig dock! Bättre att man är förberedd än att man tror att de är en piss i nilen :p
    Jag har varit otroligt lugn också igenom hela graviditeten, men när hon skrek så jävligt så jag kissade på mig av skratt igår så säger min sambo: Ja hon skriker inte för att hon har SÅ ont, hon skriker för att det är lättare att krysta, precis som med träning. Nu tror jag inte att det var hela sanningen, men jag förstod vad han menade om man tänker efter, dom som t.ex. lyfter väldigt tungt, dom andas väldigt ljudligt eller skriker till för att ta i allt vad dom kan :)

Men jag måste ju också berätta att jag inte tog NÅGOT smärtstillande alls och då hade jag ändå kraftiga värkar med 2-3 minuters mellanrum. Jag valde ju att inte ta något, så det finns smärtstillande att få, det är bara jag som är så jävla enveten och då får man skylla sig själv :) men jag måste erkänna att morfintabletterna hjälpte jättemycket när dom väl började verka, så när du känner att du har så ont, så ber du bara om det du vill ha :) 
  • qwerty1234

Flowers, både här och i vanliga livet är det lätt att få felaktiga "råd". Om socialtjänsten överväger att omhänderta ditt barn alt anser att du inte är lämplig som vårdnadshavare är det viktigt att du får tydlig information från din socialsekreterare om var det brister i föräldraskapet och hur barnet påverkas av det. Det som är viktigt att veta är att socialtjänsten ska pröva frivilliga insatser i största möjliga mån. Har ni diskuterat andra insatser som innebär att du får stöd som förälder? Prata med din socialsekreterare är mitt råd. Socialtjänstens mål är att alla barn i största möjliga mån ska bo med sina föräldrar! Ett omhändertagande behöver inte pågå för evigt.

• qwerty1234

Jag tycker det var jätteskönt att få släppa allt och skrika ut under förlossningen för att få utlopp för känslorna och smärtan!

• EmilyMAndersson
    Hallonpaj88 skrev 2014-02-26 04:35:13 följande:
    Jag var förra onsdagen öppen 1 cm och min livmodertapp är helt utplånad men mina värkar har avtagit. Hur gjorde du för att få igång dom? Tips tack!! Haha.
    Haha vi hade inte haft sex på flera månader, sen tjatade jag till mig det två dagar i rad xD Sen åt jag en hel del snickersglassar, typ 24 stycken inom loppet av en vecka xD annars har jag inte gjort något speciellt ;)
  • carina87
    flowers skrev 2014-02-26 00:47:09 följande:

Tråkig nyhet.
    Efter förlossningen blir jag av med lill knytet.
    Tyvärr har jag och killen bråkat så pass att vi inte gemensamt kan ta hand om bebisen!
    Kanske får han ensam vårdnad, vad vet jag...
    Tårarna rinner ner för mina kinder...
    Orkar inget mer nu... kan ju alltid hoppas att det kan lösa sig OM det finns hopp!

Är ni gifta? Om inte så har ni inte gemensam vårdnad än, du har vårdnaden. Dessutom kommer inte soc och tar barn ur armarna på mammor bara sådär, så även om ni bråkar finns det inget som säger att Du inte kan få ta hand om Ditt barn. Du bär ju på det, vilket är en enorm fördel i sådana här lägen.
  • EmilyMAndersson
    qwerty1234 skrev 2014-02-26 09:07:10 följande:
    Jag tycker det var jätteskönt att få släppa allt och skrika ut under förlossningen för att få utlopp för känslorna och smärtan!
    Det är det säkert, men när jag blir nervös så skrattar jag och hon SKREK! jag sa till min sambo: NU åker vi hem, spolar tillbaka tiden och skiter i det här xD

Jag kommer ju förmodligen skrika lika mycket.

Och jag måste säga att vi hörde ju även när bebisen kom och skrek och då kom ju även tårarna på mig. Att man vet att det är värt att kämpa för och lyckan man måste känna när allt är över :)
  • Saltad
    qwerty1234 skrev 2014-02-26 09:05:07 följande:
    Flowers, både här och i vanliga livet är det lätt att få felaktiga "råd". Om socialtjänsten överväger att omhänderta ditt barn alt anser att du inte är lämplig som vårdnadshavare är det viktigt att du får tydlig information från din socialsekreterare om var det brister i föräldraskapet och hur barnet påverkas av det. Det som är viktigt att veta är att socialtjänsten ska pröva frivilliga insatser i största möjliga mån. Har ni diskuterat andra insatser som innebär att du får stöd som förälder? Prata med din socialsekreterare är mitt råd. Socialtjänstens mål är att alla barn i största möjliga mån ska bo med sina föräldrar! Ett omhändertagande behöver inte pågå för evigt.
    Bra skrivet.. tänker lite likadant..

Flowers, vi hoppas att allting är väl med dig och din bebis och att allting löser sig snart för er. 
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014