• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • carina87

Nu har vi kollat allt. Bra med fostervatten så hon var inte orolig för någon vattenavgång. Hon kände hinnorna och sa att jag är 1,5 cm öppen.

Mina sammandragningar har börjat göra ont upp i ryggen så nu får bebisen gärna komma ut.

• Längtanefterlilladig
    carina87 skrev 2014-02-27 15:32:45 följande:
    Nu har vi kollat allt. Bra med fostervatten så hon var inte orolig för någon vattenavgång. Hon kände hinnorna och sa att jag är 1,5 cm öppen. Mina sammandragningar har börjat göra ont upp i ryggen så nu får bebisen gärna komma ut.

Hurra va roligt
  • majsa88

Yeeey vad kul. Här har vi börjat öppnat oss i denna tråd :)) för tidigt för mig dock. V.35+0 idag bara

Nu har vi kollat allt. Bra med fostervatten så hon var inte orolig för någon vattenavgång. Hon kände hinnorna och sa att jag är 1,5 cm öppen.

Mina sammandragningar har börjat göra ont upp i ryggen så nu får bebisen gärna komma ut.

• Längtanefterlilladig
    Mortisfru83 skrev 2014-02-27 15:15:22 följande:
    Tack för dina ord.. Ja, hon är ju barnlös och fem år äldre än mig men å andra sidan så har hon tagit avstånd från alla. I måndags konfronterades hon av en gemensam vän och då sa hon att hon är så lycklig nu så hon behöver ingen annan än sin nya kille... Hon är alltså 35 år.
    Dessutom så vet hon att jag för ett år sen trodde att jag aldrig skulle kunna bli gravid, kan hon inte unna mig det här då så är det inte klokt.. Jag och mitt ex försökte i sju år.. Jag vet känslan av sorg och hopplöshet när det inte tar sig. Hon har ju precis inlett ett förhållande så jag tror knappt att de börjat försöka...
    Aha, då förstår jag. Hon är lite upptagen med sitt nu & är kär. Kärlek kan ju tyvärr göra den mest sociala till totalt osocial. Himla tråkigt dock att hon inte kan glädjas med dig då ni försökt få barn & längtat så länge.
    Har du sagt detta till henne?

Mina vänner är fantastiska, jag är nästan sist ut med att få barn. Har som sagt tagit avstånd till mina vänner under deras graviditeter, Det var just graviditeterna som varit jobbigast. Att se deras magar växa osv. Jag har väl frågat hur de mår, träffat dem då & då men inget mer. De har förstått. Nu pratar jag ju nonstop om mig & min graviditet & dem är inte sura för det utan de förstår. Känns så himla bra.

Din syster kommer säkert höra av sig när bebisen är ute, det blir helt annat då ju. Då är bebisen "verklig" nu är det "bara" en graviditet som hon inte verkar så intresserad av.

• tvetalan
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-27 15:06:47 följande:

Samma här. Längtar men ändå inte. Tror att smärtan blir annorlunda än t.ex ett brutet ben. Man får paus i värkarna. Tänk efter en värk att det är ett steg närmre din bebis. Ät ordentligt nu innan & ladda bb väskan med energibars & godis. Vila mycket. De säger att trötthet, hunger, otrygghet & brist på stöd förvärrar smärta. Så det kan man ju påverka själv. Försök att andas & slappna av. Träna innan på det!Samtala med din sambo hur han ska göra om du hamnar i panik & börjar hyperventilera. Hur vill du att hans stöd ser ut? Lite tips bara.
    Tack för att du delade med dig av dina tips. Ska prata med maken om just allt det där ikväll. Jag vill, att om jag inte har kraft och börjar få panik, att han steppar upp och kan prata åt mig. Ingen vet väl hur det kommer att bli men man kan ju fortfarande vara förberedd på det mesta!
  • LillsmurfanLisa

Oj, jag har inte läst här på hela dagen och efter att ha läst över 100 inlägg har jag kastat mellan glädje och sorg. Jag känner verkligen med Anki. Det är allas mardröm. Fy sjutton, all styrka till dig och din sambo!

Och trådens glädjeämnena känner jag också med: nyfödda barn och barn på g. Grattis Emily och heja, heja, heja ni som är på g!

I morse var vi hos bm för sista gången (om jag inte går över tiden, för så vill hon ses igen). Grodan är fixerad med huvudet nedåt, tjoho!  Allt annat såg toppen ut och jag fick höra min bm beskriva hur hon (på sin semester) fått upp en bild av hur jag kommer att föda: "Du kommer att luta dig tillbaka och andas ut ditt barn" Det lät som en bra målbild så jag lånar den och hoppas att det kan bli något åt det hållet i alla fall :)

• Längtanefterlilladig
    majsa88 skrev 2014-02-27 15:46:36 följande:
    Yeeey vad kul. Här har vi börjat öppnat oss i denna tråd :)) för tidigt för mig dock. V.35+0 idag bara
    Haha, ja vi får kalla det öppningstråden.
    Jag försöker få min man att ha sex med mig då jag vet att det KAN avgöra om värkar startar.
    Men han VÄGRAR. Han vägrar ha sex när bebisen är där inne säger han. Känns ju allmänt hopplöst.

Jag tänkte dock att han kanske kunde kolla i mig hur livmodertappen ser ut, inte pilla, utan bara kolla.
    Men han vet ju inte hur det SKA se ut & inte jag heller. Hittar ingen bra bild heller på en "mogen & öppen" livmodertapp. Någon som har en sådan bild som ni hittat på google t.ex.
  • tvetalan

Ojojoj så sjukt bra ju! 1,5 cm är jättemkt! Får du värkar så kommer de ju skriva in dig ganska snabbt på förlossningen i o m att du redan är öppen :) åh vill oxå! Snart sätter det väl igång för dig! Väntar med spänning :)
  • LillsmurfanLisa
    tvetalan skrev 2014-02-27 15:56:06 följande:
    Tack för att du delade med dig av dina tips. Ska prata med maken om just allt det där ikväll. Jag vill, att om jag inte har kraft och börjar få panik, att han steppar upp och kan prata åt mig. Ingen vet väl hur det kommer att bli men man kan ju fortfarande vara förberedd på det mesta!
    Tänk också på att förlossningssmärtan är den enda smärta som både kommer från och leder till något gott!
  • Längtanefterlilladig
    LillsmurfanLisa skrev 2014-02-27 15:56:25 följande:
    Oj, jag har inte läst här på hela dagen och efter att ha läst över 100 inlägg har jag kastat mellan glädje och sorg. Jag känner verkligen med Anki. Det är allas mardröm. Fy sjutton, all styrka till dig och din sambo!

Och trådens glädjeämnena känner jag också med: nyfödda barn och barn på g. Grattis Emily och heja, heja, heja ni som är på g!

I morse var vi hos bm för sista gången (om jag inte går över tiden, för så vill hon ses igen). Grodan är fixerad med huvudet nedåt, tjoho!  Allt annat såg toppen ut och jag fick höra min bm beskriva hur hon (på sin semester) fått upp en bild av hur jag kommer att föda: "Du kommer att luta dig tillbaka och andas ut ditt barn" Det lät som en bra målbild så jag lånar den och hoppas att det kan bli något åt det hållet i alla fall :)
    Ja det lät ju något, att andas ut barnet. Läste i min favvo bok "föda utan rädsla" att man ska tänka sig värkarna som en våg som långsamt skjuter barnet framåt och sedan "åker" ut.
    Bra att allt såg bra ut & "redo för start"
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014