• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • TomMon
    Längtanefterlilladig skrev 2014-03-01 15:32:46 följande:

Förutom mensvärken så låter det ju mer som magsjuka. Men du kan ju alltid ringa & rådfråga
    Jag vet, skum känsla. Väntar med att ringa, vill inte bli dumförklarad på kuppen, haha!
  • Längtanefterlilladig
    SEM skrev 2014-03-01 15:32:20 följande:
    Ni som har ringt till förlossning pga. inga rörelse.. vad säger ni när ni ringer? "hej, jag känner inga fosterrörelser?" eller vad :S

Jag sa att jag testat knep såsom dricka vatten/ligga på sida & räkna men inget verkar hjälpa. Jag sa att jag var orolig & ville komma in & kolla att allt var bra.
  • Längtanefterlilladig
    TomMon skrev 2014-03-01 15:59:06 följande:
    Jag vet, skum känsla. Väntar med att ringa, vill inte bli dumförklarad på kuppen, haha!

Klart de inte dumförklarar dig. De är säkert vana vid många olika frågor. Bättre att fråga än att aldrig få veta
  • Längtanefterlilladig

Sitter & läser en bbarnmorskars erfarenheter om när man ska åka in till förlossningen. Tyckte det var så roligt. Hon skriver att många blivande föräldrar känner att de inte får de stöd & råd de vill ha. Många barnmorskor på förlossningen säger "ta en alvedon & en dusch & avvakta lite". En kvinna hade ringt in flera gånger & fått olika råd varje gång. Vila, gå en promenad, ta en dusch, baka bullar. Någon timme senare kommer hon in på förlossningen med en påse bullar som hon slänger till barnmorskan & säger "här är dina jävla bullar". Sen krystar hon 3 ggr & barnet kommer. Haha tyckte det lät komiskt. Var säkert INTE komiskt utan snarare hemskt men ni förstår....

• SEM
    Längtanefterlilladig skrev 2014-03-01 16:22:52 följande:
    Sitter & läser en bbarnmorskars erfarenheter om när man ska åka in till förlossningen. Tyckte det var så roligt. Hon skriver att många blivande föräldrar känner att de inte får de stöd & råd de vill ha. Många barnmorskor på förlossningen säger "ta en alvedon & en dusch & avvakta lite". En kvinna hade ringt in flera gånger & fått olika råd varje gång. Vila, gå en promenad, ta en dusch, baka bullar. Någon timme senare kommer hon in på förlossningen med en påse bullar som hon slänger till barnmorskan & säger "här är dina jävla bullar". Sen krystar hon 3 ggr & barnet kommer. Haha tyckte det lät komiskt. Var säkert INTE komiskt utan snarare hemskt men ni förstår....

Haha den är fantastiskt en klassiker!! ;) hon får rådet att göra nått, att baka bullar exempelvis.. Sedan när hon kommer in har hon fasiken bullarna med sig o säger sådär, as kul ju!! Hahah
  • SEM

Jo.. Jag ringde.. Fick rådet att dricka is kallt vatten o ligga på vänster sida i 2 h...

• Lovely90

Till er som funderar på att åka in till förlossningen p.g.a minskade fosterrörelser - gör det! Jag fick ju som sagt göra ctg hos BM igår för att bebis knappt rört sig på ett par dagar. BM blev inte irriterad på mig men nästan för att jag inte kontaktat förlossningen och kollat upp det. Hon menade på att man alltid skall kolla upp det om man är orolig (nu var ju inte jag jätte orolig eftersom jag känt bebis litegrann men i alla fall). Dessutom sa hon till mig att så fort jag märker minskade fosterrörelser igen så skall jag kontakta förlossningen och undersökas där. Hon har t.o.m skrivit in det i min journal för att jag skall slippa att någon ifråga sätter mig. Så det kan ju vara ett tips om ni ringer till förlossningar som inte tar er på allvar - säg säg att era barnmorskor säger att ni skall komma in och undersökas!

• zizuna

Våran son kom 05.09 idag på 39+0

3485g 50cm

Åkte in 22.00 va då öppen 4cm dem tog hinnorna kl 23.50. Kl 4 va jag öppen 7cm och efter ca 10 rejäla värkar krystar så kom han :)

• carina87
    Lovely90 skrev 2014-03-01 17:30:18 följande:
    Till er som funderar på att åka in till förlossningen p.g.a minskade fosterrörelser - gör det! Jag fick ju som sagt göra ctg hos BM igår för att bebis knappt rört sig på ett par dagar. BM blev inte irriterad på mig men nästan för att jag inte kontaktat förlossningen och kollat upp det. Hon menade på att man alltid skall kolla upp det om man är orolig (nu var ju inte jag jätte orolig eftersom jag känt bebis litegrann men i alla fall). Dessutom sa hon till mig att så fort jag märker minskade fosterrörelser igen så skall jag kontakta förlossningen och undersökas där. Hon har t.o.m skrivit in det i min journal för att jag skall slippa att någon ifråga sätter mig. Så det kan ju vara ett tips om ni ringer till förlossningar som inte tar er på allvar - säg säg att era barnmorskor säger att ni skall komma in och undersökas!
    Jag håller med fullt ut! Främst för att jag aldrig skulle kunna förlåta mig själv om jag valde att inte åka med rädsla för att någon skulle titta lite argt på mig.

Läste mitt förra inlägg igen, jag har gravidhjärna till tusen. Jag tror jag skriver massa saker som jag inte alls skriver, jag tänker dem bara. Så för att avsluta tanken:
    BM på förlossningen tyckte jag skulle komma in för hon sa "det är ju inget extra arbete för oss, det är därför vi är här. Plus att om du går runt och är orolig är det större chans att du ringer igen och igen och det är faktiskt jobbigare." Jag tyckte det var ärligt och bra. Så vi åkte in och även Solstrålen kommenterade igår att jag verkar mycket lugnare över lag, än vad jag gjort dagen innan, och då uppfattade inte jag mig själv som superorolig heller.

Så: ring eller åk gärna in femton gånger extra än en gång för lite.
  • Saltad
    zizuna skrev 2014-03-01 18:35:34 följande:
    Våran son kom 05.09 idag på 39+0
    3485g 50cm
    Åkte in 22.00 va då öppen 4cm dem tog hinnorna kl 23.50. Kl 4 va jag öppen 7cm och efter ca 10 rejäla värkar krystar så kom han :)
    Åhhh.. grattis!! Vad härligt! Hoppas att ni mår bra allihopa! :)))
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014