• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Joma

Tack för en utförlig historia Mango! De uppskattas verkligen :) Grattis igen till den lilla pojken!

Åh jag vill också! Jag vill bli av med magen å träffa min son! Känna lättsamhet över att förlossningen är över så man bara kan koncentrera sig på sin lilla bäbis! De är ju hundra år dit :(

• Hallonpaj88

Jag har mycket att läsa i kapp märker jag:) hur mår ni tjejer?

Här rullar det på. Vi trodde vi skulle få åka hem igår söndag men det visade sig att vår lilla Loke gått ner för mycket i vikt för min mjölk har inte runnit till än. Så nu ammas han och får ersättning var 3e timme och däremellan handmjölkar jag för att få igång det.

Kändes lite jobbigt tills vi hörde att de hade fullt upp med att introducera ersättning. Är vanligt så då lugnade jag ner mig. Vill ju så gärna kunna amma! Men nu börjar brösten bli större och mjölken rinna till så jag hoppas han gått upp igen.

Annars mår jag själv mycket bättre. Kan både göra ettan och tvåan på toaletten även fast det är lite obehagligt, men det gör inte ont. Sved till pyttelite första gången jag kissade men inget man direkt reagerar på efter en förlossning :)

Igår satt jag och åt middag i dagrummet för första gången. Har inte kunnat sitta för jag varit så öm men nu känns det bättre.

Håll tummarna att lillen gått upp, att min amning kommit igång och att vi får åka hem i morgon :)

• qwerty1234

Mango, härlig beskrivning. Då hängde vi på Södra BB samtidigt! Vad hade du för barnmorska under förlossningen?

• Heene

Nu har jag sovit med en plastad froté i sängen i 3 nätter ifall vattnet skulle gå på natten.
    Men herre gud vad varmt det blir! jag har inte svettats ngt under hela graviditeten, snarare varit mer frusen än vanligt.
    Men nu känns det som att jag har virat in mig i plastfolie på natten och svetten rinner om rumpa, ryggslut och ljumskar. Alltså bara där frotén ligger.
    Trodde aldrig att den skulle isolera värme så bra så jag är glad att jag testat att sova på den. känns inte jättekul att lägga den i spjälsängen/vagnen till ett barn som inte själv kan reglera värmen så bra i början. Jag kan absolut ta detta i några veckor för jag kan ju kompensera med att ta av täcket för att svalka ibland. men till bäbis känns det inte alls bra längre.
    vad annat kan man anväda istället som fortfarande skyddar mot väta men inte isolerar och värmer på det där sättet?

• MiCorazon
    Heene skrev 2014-03-03 08:04:50 följande:

Nu har jag sovit med en plastad froté i sängen i 3 nätter ifall vattnet skulle gå på natten.
    Men herre gud vad varmt det blir! jag har inte svettats ngt under hela graviditeten, snarare varit mer frusen än vanligt.
    Men nu känns det som att jag har virat in mig i plastfolie på natten och svetten rinner om rumpa, ryggslut och ljumskar. Alltså bara där frotén ligger.
    Trodde aldrig att den skulle isolera värme så bra så jag är glad att jag testat att sova på den. känns inte jättekul att lägga den i spjälsängen/vagnen till ett barn som inte själv kan reglera värmen så bra i början. Jag kan absolut ta detta i några veckor för jag kan ju kompensera med att ta av täcket för att svalka ibland. men till bäbis känns det inte alls bra längre.
    vad annat kan man anväda istället som fortfarande skyddar mot väta men inte isolerar och värmer på det där sättet?

Va bra att du faktiskt testat, ska nog göra det också. La du frotten under det riktiga lakanet? Ja om det inte är så skönt för oss och det blir så varmt undras då hur det känns för bebis, och de ska ju helst inte bli så varma.

Man skulle ju kunna lägga några handdukar ist tänker jag, både för potentiell vattenavgång och för bebisen. Men kolla upp de där frottelakanen först för det finns lite olika. Jag har köpt både på ikea och sen en lite dyrare på babyproffsen som kändes helt annorlunda och skönare.
  • MiCorazon
    Hallonpaj88 skrev 2014-03-03 03:36:30 följande:
    Jag har mycket att läsa i kapp märker jag:) hur mår ni tjejer?

Här rullar det på. Vi trodde vi skulle få åka hem igår söndag men det visade sig att vår lilla Loke gått ner för mycket i vikt för min mjölk har inte runnit till än. Så nu ammas han och får ersättning var 3e timme och däremellan handmjölkar jag för att få igång det.
    Kändes lite jobbigt tills vi hörde att de hade fullt upp med att introducera ersättning. Är vanligt så då lugnade jag ner mig. Vill ju så gärna kunna amma! Men nu börjar brösten bli större och mjölken rinna till så jag hoppas han gått upp igen.

Annars mår jag själv mycket bättre. Kan både göra ettan och tvåan på toaletten även fast det är lite obehagligt, men det gör inte ont. Sved till pyttelite första gången jag kissade men inget man direkt reagerar på efter en förlossning :)
    Igår satt jag och åt middag i dagrummet för första gången. Har inte kunnat sitta för jag varit så öm men nu känns det bättre.

Håll tummarna att lillen gått upp, att min amning kommit igång och att vi får åka hem i morgon :)
    Va skönt att det går framåt med det onda så du inte plågas för mycket. Förstår att man egentligen bara vill hem och börja sitt liv med bebis :).

Hur gör man när man handmjölkar? Och matar du honom med sked eller flaska?
  • EmilyMAndersson
    Längtanefterlilladig skrev 2014-03-02 16:22:46 följande:

Låter inte så skoj, man orkar verkligen inte med samma saker längre som innan. Därav av att jag shoppade & gjorde iordning allt så tidigt. Hade aldrig orkat nu
    säger detsamma! hade en hel bunt som "gnällde" på mig att jag var klar med allt så himla tidigt. vad nu dom har med det att göra?

just för att man inte vet hur graviditeten utvecklar sig, och sen visste jag ju att vi skulle flytta så himla mycket, så bara flyttarna var ju jobbiga, då vill jag inte tänka på alla barnsaker också :)
  • LillsmurfanLisa

Mango: Tack för att du delade med dig av din förlossningsberättelser och att du skrev att du fick föda i vatten! Min plan är nämligen att få föda i just vatten men jag har förstått att alla barnmorska inte är så pigga på det (beror på hur erfarna dem är). På Södra BB vet jag att det finns flera som tycker det är en bra idé och jag har förstått att det kan vara samma sak på BB Sophia (där jag är listad). Även om du hade ont och det tog tid (kan ju iofs vara så att det var det din kropp behövde och därför du inte sprack så mycket) så drömmer jag lite om en förlossning som din!

• Heene
    MiCorazon skrev 2014-03-03 08:12:52 följande:
    Va bra att du faktiskt testat, ska nog göra det också. La du frotten under det riktiga lakanet? Ja om det inte är så skönt för oss och det blir så varmt undras då hur det känns för bebis, och de ska ju helst inte bli så varma.

Man skulle ju kunna lägga några handdukar ist tänker jag, både för potentiell vattenavgång och för bebisen. Men kolla upp de där frottelakanen först för det finns lite olika. Jag har köpt både på ikea och sen en lite dyrare på babyproffsen som kändes helt annorlunda och skönare.

jag hoppas det är olika beroende på kvalite. Detta är från ikea så det kan ju kanske vara därför.

Får köpa fler sorter och testa mig fram =P
    Ja, jag har lagt den under det vanliga lakanet =)

• MiCorazon
    Heene skrev 2014-03-03 09:16:17 följande:

jag hoppas det är olika beroende på kvalite. Detta är från ikea så det kan ju kanske vara därför.

Får köpa fler sorter och testa mig fram =P
    Ja, jag har lagt den under det vanliga lakanet =)

Ja kolla babybutikerna, där har de med lite annorlunda kvalité. :) lite dyrare men bättre.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014