• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Néa91

Har precis varit hos BM.. Hon är osäker på hur bebis ligger och läkaren som var där försökte också känna, även nedifrån men bebis ligger för högt upp.. Såå imorgon blir det UL på spec MVC för att kolla om huvudet är uppåt eller nedåt.. Vad jobbigt allt blev helt plötsligt! Men skönt att dom vill kolla upp ändå. Hoppas på att huvudet ligger nedåt så jag slipper vändningsförsök... Nervös! Hur ska jag kunna sova inatt ?!?!

• EmilyMAndersson
    Hallonpaj88 skrev 2014-03-03 15:36:30 följande:
    Man handmjölkar precis som man mjölkar en kossa haha. Gör lite ont men funkar jättebra. Men nu är vi äntligen hemma och pumpar med en pump, vilken uppfinning! :)
    Jag ammar och sen pumpar ut 5 ml i en liten kopp för att inte vänja med flaska innan han suger på bröstet.
    Nu börjar amningen gå bättre o bättre. Det ser ut som jag har silikonbröst haha och spänner gör det. Coolt hur kroppen fungerar!
    Haha kvinnokroppen alltså, vilken skapelse och vad man kan stå ut med. min vanliga storlek är b-c nu har jag seriöst två handbollar till bröst typ E i storlek, som är STENHÅRDA! jag ska ALDRIG mer gnälla över att jag vill ha större bröst igen xD
  • MiCorazon
    Hallonpaj88 skrev 2014-03-03 15:36:30 följande:
    Man handmjölkar precis som man mjölkar en kossa haha. Gör lite ont men funkar jättebra. Men nu är vi äntligen hemma och pumpar med en pump, vilken uppfinning! :)
    Jag ammar och sen pumpar ut 5 ml i en liten kopp för att inte vänja med flaska innan han suger på bröstet.
    Nu börjar amningen gå bättre o bättre. Det ser ut som jag har silikonbröst haha och spänner gör det. Coolt hur kroppen fungerar!
    haha ja man blir en riktig mjölkmaskin :D. Vad skönt att det funkar och att du börjat producera mer mjölk, helt otroligt ju hur vi kommer igång efter ett tag. :)
  • qwerty1234

Emily, känner igen det. Jag skrattade gott åt mig själv när mjölken rann till. Tack och liv är de inte lika svullna nu för tusan vad ont det gjorde!

• Längtanefterlilladig
    Néa91 skrev 2014-03-03 16:46:34 följande:
    Har precis varit hos BM.. Hon är osäker på hur bebis ligger och läkaren som var där försökte också känna, även nedifrån men bebis ligger för högt upp.. Såå imorgon blir det UL på spec MVC för att kolla om huvudet är uppåt eller nedåt.. Vad jobbigt allt blev helt plötsligt! Men skönt att dom vill kolla upp ändå. Hoppas på att huvudet ligger nedåt så jag slipper vändningsförsök... Nervös! Hur ska jag kunna sova inatt ?!?!

Har din bebis inte legat med huvudet ner innan eller har den ändrat sig nu? Bra att de kollar upp noga. Här är någon på forumet som gjorde vändningsförsök som inte kändes alls.Lycka till imorgon!
  • EmilyMAndersson
    qwerty1234 skrev 2014-03-03 17:30:53 följande:
    Emily, känner igen det. Jag skrattade gott åt mig själv när mjölken rann till. Tack och liv är de inte lika svullna nu för tusan vad ont det gjorde!
    jag stod med ett bröst i varsin hand och försökte uppskatta vikten :'D
  • Néa91
    Längtanefterlilladig skrev 2014-03-03 18:02:41 följande:

Har din bebis inte legat med huvudet ner innan eller har den ändrat sig nu? Bra att de kollar upp noga. Här är någon på forumet som gjorde vändningsförsök som inte kändes alls.Lycka till imorgon!
    Barnmorskan har varit helt säker på att bebis legat med huvudet nedåt sedan flera veckor tillbaka.. Men han har inte sjunkit och fixerat sig som hon tycker att han borde gjort och tyckte idag att det var jättesvårt att känna ordentligt och har tyckt att det varit lite knepigt att känna innan också!

Tack så mycket! Ska försöka tänka positivt! :)
  • Hallonpaj88
    EmilyMAndersson skrev 2014-03-03 16:50:25 följande:
    Haha kvinnokroppen alltså, vilken skapelse och vad man kan stå ut med. min vanliga storlek är b-c nu har jag seriöst två handbollar till bröst typ E i storlek, som är STENHÅRDA! jag ska ALDRIG mer gnälla över att jag vill ha större bröst igen xD
    Haha nää inte jag heller! Vet du hur länge dom är såhär spända? Mina är stenhårda o börjar typ vid axlarna haha
  • LillsmurfanLisa
    Mia86gbg skrev 2014-03-03 11:57:24 följande:
    När jag gick på föräldrautbildningen förstod jag det som att det är förbjudet att föda i vatten i Sverige efter att det hade hänt en olycka för några år sen. Däremot är de väldigt duktiga på det i Norge. Men kanske var jag som missuppfattade..eller att de inte gör det i Gbg.
    EmilyMAndersson skrev 2014-03-03 12:32:24 följande:
    Jag trodde också det var förbjudet i Sverige. Det var min tanke också när jag läste att hon fött i vatten, men det kanske har ändrats?  
    Ang vattenfödslar. Det är absolut tillåtet att föda i vatten - och har alltid varit. Däremot fanns det tidigare rekommendationer om att det inte var bra, efter att ett barn 1993 dog av syrebrist under en vattenfödsel hemma (vilket senare har visats sig inte hade med vattnet att göra). Mamman har skrivit en bok om detta. Idag finns inga rekommendationer åt något håll kring vattenförlossning och alla har rätt att föda i vatten om så önskas (och möjlighet finns i form av eget badkar). Det är inte många förlossningsavdelningar som har det (i Stockholm är det bara Södra BB och BB Sophia som har badkar på varje rum), däremot har många ställen mobila badkar/förlossningspool som man kan ta in på rummet. 

Eftersom jag önskar föda i vatten har jag läst massor om det. Enda anledningen till att du måste kliva ur ett bad är att bebis hjärtrytm går ner eller att hen har bajsat i fostervattnet. Det största problemet är att många bms inte är bekväma med situationen och kan be dig kliva ur för att hon känner sig osäker.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014