• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Heene
    LillsmurfanLisa skrev 2014-03-03 10:34:29 följande:
    Vad har du hittat som inte är plast alls? Det är nämligen det enda jag kan tänka mig också. Frotté och bambu vet jag har bra uppsugningsförmåga. Även viss fleece kan vara grymt (även om det är gjort av plast..) som jag har förstått det. Dock har jag inte koll på vad som finns till barnvagn/säng. 

Pratade med syrran nu som också tar avstånd från plast. Hon har tydligen använt nått som heter ullteddy till båda sina barn, och det tycker hon har vart outstanding som hon säger =)
    Den värmer visserligen men den andas och har bara uppsugningsförmåga.
    annars har ju ull över lag bra uppsugningsförmåga så en ullfilt borde ju inte vara helt fel heller att ha under lakanen i både vagn och spjälsäng =)

• ananas86
    Mango08 skrev 2014-03-02 21:36:42 följande:
    Nu har jag börjat landa lite efter att vi kommit hem från BB i torsdags. Jag har inte haft tid att ens titta in i forumet förens nu.

Här kommer min förlossningsberättelse: Natten mellan söndag/måndag vaknade jag till 3-4 gånger av sammandragningar som gjorde ont, jag började ana att någonting var på G inne i kroppen eftersom dessa sammandragningar inte liknade dem som jag känt av tidigare i graviditeten. På morgonen var smärtan borta så jag drog till jobbet. Under dagen kände jag värk i magen men inga direkta värkar. Efter jobbet åkte jag till BM där jag hade tid för besök. Hon undersökte mig och kände att jag var öppen 1,5cm. Hon gjorde en hinnsvepning (Det gjorde inte ont om någon undrar). Sen åkte jag hem i hopp om att förlossningen skulle starta.

1,5 timme efter hinnsvepningen satte värkarna igång (Runt kl 20 i måndags). Värkarna var hanterbara i några timmar men blev mer och mer smärtsamma. Jag klockade värkarna som var oregelbundna, var mellan 2-8 minuter mellan värkarna och de varade mellan 30-60 sekunder. Jag ringde till Södra BB (Södersjukhuset i Stockholm) och rådfrågade, fick rådet att ta två Alvedon samt lägga mig i badet. Sagt och gjort lade jag mig i badkaret vilket lindrade smärtan ganska bra. Värkarna var fortfarande oregelbundna. Efter en timme i badet försökte jag sova men värkarna gjorde riktigt ont så jag lade mig i ett nytt bad. Denna gång var jag tvungen att andas mig genom värkarna och jag kände hur de blev värre. Efter badet ringde jag in till BB igen och frågade om jag kunde komma in. Hon tyckte att jag skulle vänta tills jag hade värkar som höll i sig i minst 1 minut samt återkom med 3 minuters mellanrum. Jag höll ut i en timme till men hade tillslut så ont att jag varken kunde stå, sitta eller ligga, jag bara kved av smärta och kände att jag började få panik. Vi bestämde oss för att åka in till BB.

Runt kl 04:00 kom vi in till Södra BB efter en 40 minuters bilfärd där jag fick andas mig genom varje värk. På BB möttes vi upp av en barnmorska som kollade mig och konstaterade att jag var öppen 5-6 cm med helt utplånad livmodertapp. Jag fick stanna kvar vilket var en lättnad.

Jag fick andas lustgas vilket var ganska skönt. Jag blev inte alls fnittrig eller hög, men det gav mig något att fokusera på när värkarna kom. Jag hade sedan innan bestämt mig för att försöka föda utan medicinsk smärtlindring och avstod därför från epidural. Mina värkar blev mer och mer intensiva och smärtsamma. Jag vill inte ens tänka på den smärta jag kände. Jag fick heller ingen återhämtning mellan värkarna då jag inte kunde slappna av, jag var mycket spänd i kroppen. Jag fick testa akupunktur, pilatesboll, gåstol, sacosäck mm, allt var bara jobbigt. Det gick knappt att kommunicera med mig. Jag bara blundade och andades och försökte ta en värk i taget.

Runt klockan 13:00 så var jag öppen 10 cm. Jag lade mig då i badkar och andades lustgas. Jag hade kraftiga och smärtsamma värkar men badet gjorde det aningen bättre. Sedan fick jag krystvärkar som jag hade i ca en timme. Det tog väldigt lång tid, inte alls som på tv där man krystar 3 gånger och ungen bara kommer ut. Efter att BM kunde se huvudet så hade jag fortfarande 40 minuter kvar av krystande innan bebisen kom ut. Innan han kom ut fick jag känna på huvudet vilket var en konstig upplevelse.

Jag födde min son i badkaret kl 15:46 (både jag och barnmorskan tyckte att det var bäst för just mig att föda i vattnet eftersom jag hade så ont).  När han kom ut fick jag upp han på bröstet och jag bara grät av lycka och utmattning. Han skrek grät och det var det vackraste ljud jag har hört i hela mitt liv.

Han är en frisk pojke som är helt sjukt söt. Jag och min man lever som i en bubbla med honom och kan inte äta oss mätta med blicken, han är bara så himla underbar!!!

Själv mår jag bra nu i efterhand. Trots en långdragen och smärtsam förlossning så är jag väldigt nöjd med förlossningen. Det blev precis som jag ville och jag är stolt att jag klarade det utan smärtlindring. Nästa gång kanske jag dock överväger att ta epidural. Jag fick inga bristningar förutom ett brustet blodkärl där de fick sy ett stygn, så det känns ju bra.

Till er som ska föda i Stockholm kan jag starkt rekommendera Södra BB. Man får en personlig barnmorska som är med i rummet hela tiden, väldigt skönt för mig men ännu skönare för min man som slapp lämnas ensam med mig i det tillstånd jag befann mig i. Sedan efter förlossningen fick vi bo kvar i samma rum som jag födde i, ett stort rum med dubbelsäng och eget badrum. Personalen var fantastiska och hela upplevelsen och vistelsen var riktigt bra.

Tips till BB väskan: Ta med sköna mjukiskläder till dig och din partner samt ett ombyte var samt ett par ombyten till bebisen. Ta även med tofflor till dig och partner. Babynest och filt till bebisen är inget måste men bra att ta med om man har. Ta med schampo och balsam, tandborste, tandkräm, hårsnoddar och hårborste. Trosor, bindor, blöjor och torklappar finns på BB så det behövde inte vi ta med. Skippa smink och dator, det kommer inte till användning även om man tror det. Glöm inte kamera, mobilladdare, legitimation samt viktiga papper och pengar till parkering.

Till alla er som ska föda, det kommer att gå superbra! Alla har vi olika förlossningar och smärttrösklar men oavsett hur eran förlossning blir så kommer den att vara så värt det när ni får ert lilla knyte i armarna. Våra kroppar är gjorda för att klara av det här och det är helt fantastiskt hur de kan föda fram små människor!

Vilken berättelse! Jätteintressant att läsa! Du har verkligen kämpat!

Grattis igen!
  • ananas86
    Hallonpaj88 skrev 2014-03-03 03:36:30 följande:
    Jag har mycket att läsa i kapp märker jag:) hur mår ni tjejer?

Här rullar det på. Vi trodde vi skulle få åka hem igår söndag men det visade sig att vår lilla Loke gått ner för mycket i vikt för min mjölk har inte runnit till än. Så nu ammas han och får ersättning var 3e timme och däremellan handmjölkar jag för att få igång det.

Kändes lite jobbigt tills vi hörde att de hade fullt upp med att introducera ersättning. Är vanligt så då lugnade jag ner mig. Vill ju så gärna kunna amma! Men nu börjar brösten bli större och mjölken rinna till så jag hoppas han gått upp igen.

Annars mår jag själv mycket bättre. Kan både göra ettan och tvåan på toaletten även fast det är lite obehagligt, men det gör inte ont. Sved till pyttelite första gången jag kissade men inget man direkt reagerar på efter en förlossning :)

Igår satt jag och åt middag i dagrummet för första gången. Har inte kunnat sitta för jag varit så öm men nu känns det bättre.

Håll tummarna att lillen gått upp, att min amning kommit igång och att vi får åka hem i morgon :)

Hoppas det ska gå bättre med amningen nu då! Skönt att du börjar må bättre själv också! Hoppas också att lille Loke ska lägga på sig så ni får åka hem snart! :)
  • tvetalan

Jag tänkte att endast madrasskyddet borde funka bra? Behövs väl ganska mycket kiss o bajs och spya ifall det ska gå igenom madrasskyddet? :) har köpt sådan där plastad frotté men tror också det blir svettigt för bebis..

• ananas86
    SEM skrev 2014-03-02 20:58:01 följande:
    Oooh!! Jag vill veta vem bebisen är nuuuu! Pojke? Flicka? Vikt? Längd? Mycket hår på huvudet? Har h#n min sambos öron, eller mina?!:p o framför allt... Kommer bebisen ha en hörselnedsättning...?

Är också sjukt nyfiken på vem det är som gömmer sig i min mage! :)

Men varför funderar du över hörselnedsättning? Är det något ärftligt du eller pappan har?
  • SEM
    ananas86 skrev 2014-03-03 14:40:48 följande:
    Är också sjukt nyfiken på vem det är som gömmer sig i min mage! :)

Men varför funderar du över hörselnedsättning? Är det något ärftligt du eller pappan har?

Ja, jätte spännande ;)

Vi har inget ärftligt i släkten, men både jag o min sambo har hörselnedsättning. Bli det så starkt att vi skapar en ny gen med hörselnedsättning eller inte..
  • Hallonpaj88
    MiCorazon skrev 2014-03-03 08:16:09 följande:
    Va skönt att det går framåt med det onda så du inte plågas för mycket. Förstår att man egentligen bara vill hem och börja sitt liv med bebis :).

Hur gör man när man handmjölkar? Och matar du honom med sked eller flaska?
    Man handmjölkar precis som man mjölkar en kossa haha. Gör lite ont men funkar jättebra. Men nu är vi äntligen hemma och pumpar med en pump, vilken uppfinning! :)

Jag ammar och sen pumpar ut 5 ml i en liten kopp för att inte vänja med flaska innan han suger på bröstet.

Nu börjar amningen gå bättre o bättre. Det ser ut som jag har silikonbröst haha och spänner gör det. Coolt hur kroppen fungerar!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014