• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    tvetalan skrev 2014-03-04 14:08:35 följande:
    Jag har fått bokat dag när igångsättningen ska ske. Ska ringa dit på morgonen för att få reda på när jag ska komma in. Läkaren sa att det kommer att göras en undersökning. Bedömer man att det inte är moget så kommer det beslutas hur vi ska gå vidare, om jag ska vänta några dagar eller ifall vi ska sätta igång samma dag. Jag tog upp det du skrev tidigare om infarten till epiduralen. Vi skrev det i min journal att jag vill ha den satt innan, känner jag att jag behöver eda så är det ju lätt att få det snabbt. Skulle jag inte behöva den så är det väl bara bra :) Hoppas att jag är lite mer öppen och tappen mer förkortad på igångsättningadagen. Eller att kroppen påbörjar värkarbetet själv. Igår var tappen förkortad och hon fick in ett finger och kunde göra hinnsvepning. Hoppas du är mogen när det är dags för dig!

Då kommer vi ha samma procedur. Men då är din tapp mogen väl om hon fick in ett finger? Jag fattar inte det där med hur de känner/vet det. När ska du in?
  • Mia86gbg
    MiCorazon skrev 2014-03-04 10:53:27 följande:

Tjejer, jag skrev till en februaritråd och frågade om deras "symptom" på begynnande förlossning och såg att det kommit upp ett svar. Tänkte att vi alla är NYFIKNA :D. Vill ni läsa mer så är det på länken: 

www.familjeliv.se/Vantar_barn/Forum-11-222/m70108810.html

Svar:
    Haha jo analyserar minsta sak gjorde man ju. Förvärkar i 3 veckor innan förlossningen sedan extrem mensvärk 2 dagar innan förlossningen och sammadag den satteigång. Sen släppte slemproppen i 3 omgångar under ca 5 dagars tid och man märker att det är slemproppen då det är extremt mycket säker 2 dl gång
    3x 2dl slempropp kan ju INTE tillhöra det normala?!
  • tvetalan
    Längtanefterlilladig skrev 2014-03-04 14:30:43 följande:

Då kommer vi ha samma procedur. Men då är din tapp mogen väl om hon fick in ett finger? Jag fattar inte det där med hur de känner/vet det. När ska du in?
    Det är det jag har svårt att förstå! Hon sa att tappen var förkortad och hon kände bebisens huvud. Då är man väl lite mogen, men kanske inte fullt ut? Tappen kanske måste vara helt utplånad för att jag ska sättas igång? Glömde fråga läkaren..

På fredag ska jag åka in.. Om 3 dagar :O
  • Lovely90

Bebis beräknas väga 3480g så det är ingen liten bebis som ligger och väntar. Förhoppningsvis kommer den ut snart då huvudet låg så långt ner att BM knappt kunde mäta xD

• LillsmurfanLisa
    Lovely90 skrev 2014-03-04 14:41:21 följande:
    Bebis beräknas väga 3480g så det är ingen liten bebis som ligger och väntar. Förhoppningsvis kommer den ut snart då huvudet låg så långt ner att BM knappt kunde mäta xD
    Hihi, det är någon som ligger och gottar sig i magen din! Heja bebisen, kom ut nu!
  • MiCorazon
    Mia86gbg skrev 2014-03-04 14:37:23 följande:
    3x 2dl slempropp kan ju INTE tillhöra det normala?!
    hmm vet inte! Har så dålig koll men vissa verkar få mycket och andra lite mindre...fast 2 dl känns ju lite väl mycket???
  • MiCorazon
    tvetalan skrev 2014-03-04 14:40:19 följande:
    Det är det jag har svårt att förstå! Hon sa att tappen var förkortad och hon kände bebisens huvud. Då är man väl lite mogen, men kanske inte fullt ut? Tappen kanske måste vara helt utplånad för att jag ska sättas igång? Glömde fråga läkaren..
    På fredag ska jag åka in.. Om 3 dagar :O
    Alltså det jag läst är att tappen skall ju både förkortas och öppnas och att på förstagångsföderskor sker detta ofta efter varandra. Inte säker på ordningen men tror den förkortas först för att sen kunna öppnas. Så om hon kände bebisens huvud så låter det som att du är öppen så hon får in ett finger iallafall?
  • EmilyMAndersson
    Hallonpaj88 skrev 2014-03-03 21:15:54 följande:
    Haha nää inte jag heller! Vet du hur länge dom är såhär spända? Mina är stenhårda o börjar typ vid axlarna haha
    Asså jag pumpar ut mjölk tills spänningen släpper, nu när jag inte hade ammat på två timmar, var hela amningsskydden, bhn och tröjan genomvåt av mjölk, gott man luktar. Sur jävla bröstmjölk, bara till att åka hem och duscha och tvätta xD Hoppas det släpper snart för jag får ont i ryggen av hur stora och tunga dom är :O
  • EmilyMAndersson
    LillsmurfanLisa skrev 2014-03-03 21:32:29 följande:
    Ang vattenfödslar. Det är absolut tillåtet att föda i vatten - och har alltid varit. Däremot fanns det tidigare rekommendationer om att det inte var bra, efter att ett barn 1993 dog av syrebrist under en vattenfödsel hemma (vilket senare har visats sig inte hade med vattnet att göra). Mamman har skrivit en bok om detta. Idag finns inga rekommendationer åt något håll kring vattenförlossning och alla har rätt att föda i vatten om så önskas (och möjlighet finns i form av eget badkar). Det är inte många förlossningsavdelningar som har det (i Stockholm är det bara Södra BB och BB Sophia som har badkar på varje rum), däremot har många ställen mobila badkar/förlossningspool som man kan ta in på rummet. 

Eftersom jag önskar föda i vatten har jag läst massor om det. Enda anledningen till att du måste kliva ur ett bad är att bebis hjärtrytm går ner eller att hen har bajsat i fostervattnet. Det största problemet är att många bms inte är bekväma med situationen och kan be dig kliva ur för att hon känner sig osäker.
    Åh tack för bra information, det borde dom verkligen tagit upp på kursen som förlossningsbarnmorskorna höll i! Då vet man det till nästa gång ;)
  • EmilyMAndersson
    TomMon skrev 2014-03-04 09:15:54 följande:
    Kan ej skicka pm här på fl och har skickat två på fb som ej vill komma fram verkar det som. Kanske skickar till fel Lisa, men jag tror inte det. :)
    Det hamnar förmodligen i hennes "övrigt"mapp eftersom att ni inte är vänner, så hon måste gå in speciellt för att läsa det!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014