Anonym (Chess) skrev 2013-08-31 13:06:16 följande:
Meh. Om min sambo frågar först så försvinner ju hela överraskningsmomentet, och det är ju DET som är det roliga!
Med den där inställningen så är väl alla initiativtaganden övergrepp, eller? Är det bara vi som inte aktivt frågar "får jag ta lite på ditt kön" utan istället bara gör? Är han inte sugen så slutar jag ju, och vise versa?
Det är ju min sambo och om han vill överraska mig för att han är sugen så tar jag gladeligen emot det. Vill jag inte så vaknar jag och säger nej och sen är det ju bra?
Som bekant (kanske) kan samtycke lämnas antingen muntligt eller genom kroppsspråk. Däremot så anses man inte kunna lämna samtycke när man sover. Därför behöver detta samtycke, om det finns, ges innan. Det kan dock närsomhelst tas tillbaka.
Nu har det mig veterligen inte prövats rättsligt hur det fungerar med ett "det är ok att du har sex med mig när jag sover, när som helst" men har man lämnat ett sådant samtycke så är man förmodligen ok med det, även om samtycke inte lämnats i samband med den sexuella aktiviteten så är inte en anmälan särskilt trolig.