• Nenne666

Curlar du ditt barn?

Kan din 8-åring koka ägg, nudlar, pasta, steka ägg, korv, det mest simpla i köket? Klarar ditt barn att ta sig fram och tillbaka till skolan, själv? Hjälper dom till hemma, handlar i affären, mjölk å sånt? Får dom ens va ensamma hemma ibland? Får ditt barn vara med att spara ihop till sånt h*n vill ha? Eller prestera nåt för att få... Ja nåt sånt? Om inte, varför inte?

• Svar på tråden Curlar du ditt barn?
  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-16 07:21:43 följande:
    Tipsen handlar ju inte om curling.....
    David Lynch tips var väl sammansatt med inriktning på fotboll eller idrottande barn med föräldrar, så en del handlar om värderingar kring idrott, men även en del om curlande som är applicerbart även i andra sammanhang.
    Punkt 8, 12 och 17-24 är exempel på det förstnämnda, punkt 1-4, 6-7, 9-11 exempel på det sistnämnda och övriga punkter är lite av båda.
  • Flickan och kråkan
    Tom Araya skrev 2015-04-16 08:10:04 följande:
    David Lynch tips var väl sammansatt med inriktning på fotboll eller idrottande barn med föräldrar, så en del handlar om värderingar kring idrott, men även en del om curlande som är applicerbart även i andra sammanhang.
    Punkt 8, 12 och 17-24 är exempel på det förstnämnda, punkt 1-4, 6-7, 9-11 exempel på det sistnämnda och övriga punkter är lite av båda.
    Jag tycker också att det är en bra lista, men tycker andemeningen är något helt annat än curling. Få punkter som handlar om curling. Om barn och föräldrar följer de värderingar som finns i listan och föräldern sedan packar och packar upp sitt barns träningsväska och hjälper till med skoknytningen något år till så skulle jag  säga att framtiden ser ljus ut. Curlingbitarna i listan är inte det stora problemet om man ser till listan. Punkt 9-11 skulle jag inte kalla curling, inte heller 2. 
  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-16 10:48:43 följande:
    Jag tycker också att det är en bra lista, men tycker andemeningen är något helt annat än curling. Få punkter som handlar om curling. Om barn och föräldrar följer de värderingar som finns i listan och föräldern sedan packar och packar upp sitt barns träningsväska och hjälper till med skoknytningen något år till så skulle jag  säga att framtiden ser ljus ut. Curlingbitarna i listan är inte det stora problemet om man ser till listan. Punkt 9-11 skulle jag inte kalla curling, inte heller 2. 
    Knyta skor bör man klara själv när man börjar grundskolan (vilket jag räknar den man börjar vid 7 år).

Punkt 9-11 har med det materiella att göra, att verkliga behov och inte barnets vilja att ha nya grejer ska styra - definitivt en del av curlinggrejen.

Punkt 2 handlar om att ställa krav och uppfylla krav - hör även det till curling (dess motsats då) enligt mig.
  • aleydis
    fluu skrev 2013-09-18 16:36:28 följande:

Nu är ju min iofs bara 1,5 år än, men hon curlas absolut inte. Långt ifrån. Många säger att vi snarare behandlar henne som om hon vore äldre och att vi är ganska stränga.
    Är väl istället en så kallad "flipper-förälder".

När hon är 8 år, om inte innan, bör hon kunna exemplen i TS.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
    Vet inte om svaret kommer senare i tråden- men vad är en flipper-förälder? :)
  • Flickan och kråkan
    Tom Araya skrev 2015-04-16 11:06:14 följande:
    Knyta skor bör man klara själv när man börjar grundskolan (vilket jag räknar den man börjar vid 7 år).

Punkt 9-11 har med det materiella att göra, att verkliga behov och inte barnets vilja att ha nya grejer ska styra - definitivt en del av curlinggrejen.

Punkt 2 handlar om att ställa krav och uppfylla krav - hör även det till curling (dess motsats då) enligt mig.
    Vad som är curling är givetvis en definitionsfråga, men för mig handlar inte alltid att få materiella ting om curling. Ur det perspektivet är ju även du och jag extremt curlade. Alla som bor i industrialiserade västländer är ju totalt genomcurlade.....om vi ska vara ärliga . Allt du äger och införskaffar till dig själv, eller får av andra, är - antar jag - sprunget ur ett verkligt behov och inte av en lättjefull, materialistisk önskan/vilja . Mina äldsta pojkar (7 och snart 6) åker konståkning. En av kompisarna de åker med fick splitter nya skridskor. Det gick på närmare 6000:-. Min äldsta fick "nya" begagnade skridskor för 1500.....å andra sidan så kör vi honom och hans bror 8 mil fram och tillbaka till ishallen 5 gånger/veckan.....prislappen på det.....

Att komma i tid eller inte komma i tid handlar inte för mig om curling utan att visa respekt för andra människor. För mig är det oerhört viktigt att mitt etta-kluddare kommer i tid i skolan, lyssnar till instruktioner, arbetar utan att störa andra etc. Hans beteende påverkar alla andra i gruppen. Om han går i kardborreskor ett eller två år till för att han inte har lärt sig knyta skor så bra ännu känns rätt bagatellartat i sammanhanget. Samma sak på träning. Han ska vara i tid. Han ska göra som tränaren säger. Han ska be om lov när han behöver gå av isen för att gå på toaletten eller liknande. Han ska visa kompisarna respekt. Om jag hjälper honom att knyta skridskorna (fast han åldersmässigt kanske borde klara det själv)...nej, det känner jag ingen oro för . Även om det så klart är att curla. Även om man bör kunna något så innebär det ju inte att man inte kan hjälpa.

Vi "curlar" alla våra barn och våra nära och kära på olika sätt. Och andra människor också. Håller du ibland upp dörren för den som kommer efter, även om personen ifråga kan öppna och hålla upp den själv? Problemet uppstår ju om man alltid hjälper, alltid sopar banan......om man dessutom inte förmedlar goda grundvärderingar om hur man beter sig tillsammans med andra (som listan huvudsakligen handlar om)....ja, då hamnar man väldigt snett.

Att uppfylla eller inte uppfylla krav har jag svårt att förstå att man alltid kan likställa med curlad/ocurlad? Jag skulle snarare säga att det handlar om värderingar. 
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-16 11:46:32 följande:
    Vad som är curling är givetvis en definitionsfråga, men för mig handlar inte alltid att få materiella ting om curling. Ur det perspektivet är ju även du och jag extremt curlade. Alla som bor i industrialiserade västländer är ju totalt genomcurlade.....om vi ska vara ärliga . Allt du äger och införskaffar till dig själv, eller får av andra, är - antar jag - sprunget ur ett verkligt behov och inte av en lättjefull, materialistisk önskan/vilja . Mina äldsta pojkar (7 och snart 6) åker konståkning. En av kompisarna de åker med fick splitter nya skridskor. Det gick på närmare 6000:-. Min äldsta fick "nya" begagnade skridskor för 1500.....å andra sidan så kör vi honom och hans bror 8 mil fram och tillbaka till ishallen 5 gånger/veckan.....prislappen på det.....

Att komma i tid eller inte komma i tid handlar inte för mig om curling utan att visa respekt för andra människor. För mig är det oerhört viktigt att mitt etta-kluddare kommer i tid i skolan, lyssnar till instruktioner, arbetar utan att störa andra etc. Hans beteende påverkar alla andra i gruppen. Om han går i kardborreskor ett eller två år till för att han inte har lärt sig knyta skor så bra ännu känns rätt bagatellartat i sammanhanget. Samma sak på träning. Han ska vara i tid. Han ska göra som tränaren säger. Han ska be om lov när han behöver gå av isen för att gå på toaletten eller liknande. Han ska visa kompisarna respekt. Om jag hjälper honom att knyta skridskorna (fast han åldersmässigt kanske borde klara det själv)...nej, det känner jag ingen oro för . Även om det så klart är att curla. Även om man bör kunna något så innebär det ju inte att man inte kan hjälpa.

Vi "curlar" alla våra barn och våra nära och kära på olika sätt. Och andra människor också. Håller du ibland upp dörren för den som kommer efter, även om personen ifråga kan öppna och hålla upp den själv? Problemet uppstår ju om man alltid hjälper, alltid sopar banan......om man dessutom inte förmedlar goda grundvärderingar om hur man beter sig tillsammans med andra (som listan huvudsakligen handlar om)....ja, då hamnar man väldigt snett.

Att uppfylla eller inte uppfylla krav har jag svårt att förstå att man alltid kan likställa med curlad/ocurlad? Jag skulle snarare säga att det handlar om värderingar. 
    Instämmer, och visst curlar vi varandra emellanåt, även vi vuxna sinsemellan, hemma och även i arbetslivet.
    Curling är ju "att sopa framför barnet" så det slipper stöta på svårigheter. Att inte kunna knyta skorna kommer bli en svårighet om de inte kan det, med andra ord, barnet som inte kan knyta skorna av någon orsaker är inte curlad, eftersom man inte sopat framför barnet (lärt det knyta skosnören)
  • Flickan och kråkan
    Tom Araya skrev 2015-04-16 11:06:14 följande:
    Det här är rätt intressant i ärlighetens namn. Alltså vad man bör kunna i vilken ålder.

Min 7-åring kan inte knyta sina skor. Det kan däremot min snart 6-åring. Min 7-åring kunde dock läsa som 3-åring. Han är absolut inget geni eller så. Det skulle inte på något vis vara ett orimligt krav att säga att alla 5-åringar borde kunna läsa. I stora delar av världen gör dessutom 5-åringar det. 

Min yngsta som inte ens är 2 år ännu tar sig fram helt ok på skridskor. Också ett fullkomligt normalt barn på alla sätt. Därför borde väl egentligen minst alla skolbarn utan större problem kunna åka skridskor....eller?

Min snart 6-åring (också fullkomligt normal och vanlig på alla sätt) lärde sig cykla på vanlig cykel utan stödhjul som 3-åring. Detta är rimligtvis något alla 4-5-åringar borde kunna....eller? Då vore de ju dessutom jättelätt att cykla själv till skola och träningar sedan.  

Det finns väldigt mycket som man kan kunna. Vad man prioriterar högre/lägre är ju en prioritetsfråga. Här har vi inte lagt mycket energi på skoknytning. Däremot har jag barn som läst tidigt. Vi har varit dåliga på att vara mycket i vatten så de har varit sena med vattenvana och att simma (givetvis inte bra, dålig prioritering). Eftersom de tränar konståkning så är de för åldern duktiga på koncentration, öva idogt, lyssna på instruktioner etc. Hade det varit bättre om de hade kunnat koka ett ägg (vilket de i dagsläget inte kan)? Eller ska de kunna allt? Eller tänker du att det handlar om att kunna ta hand om sig själv? Fast det kan man ju lära sig senare. Jag har som vuxen alltid varit väldigt självständig och utan problem skött mig själv, ekonomi, studier, hushåll etc. och jag hade föräldrar som packade gympakläder åt mig länge och inte kunde jag laga mat själv heller förrän jag i alla fall var i tonåren. 

Vad jag säger är att det är komplext.
Svar på tråden Curlar du ditt barn?