• Nenne666

Curlar du ditt barn?

Kan din 8-åring koka ägg, nudlar, pasta, steka ägg, korv, det mest simpla i köket? Klarar ditt barn att ta sig fram och tillbaka till skolan, själv? Hjälper dom till hemma, handlar i affären, mjölk å sånt? Får dom ens va ensamma hemma ibland? Får ditt barn vara med att spara ihop till sånt h*n vill ha? Eller prestera nåt för att få... Ja nåt sånt? Om inte, varför inte?

• Svar på tråden Curlar du ditt barn?
  • sextiotalist

När jag var 8 år gjorde jag ingenting alls i köket, inte heller min tonåring, när han var 8 år. Hade du skrivit 13 år och det du skrev att du anser att man ska kunna göra i köket så hade det varit en annan sak.

När min son var 8 år tog han sig till skolan själv, kunde vara hemma själv, kunde gå och handla, sparade till en legobyggsats (rätt dyr historia), hade egen nyckel hem.

Han kunde var behjälplig hemma. 

• sextiotalist

Jag blir lika förvånad när jag läser sådana här trådar, för när jag växte upp, så var det inga av mina klasskamrater som gjorde saker hemma, möjligtvis handlade mat och städade sina rum.
    Jag var den enda i klassen som var med och veckostädade.

Men å andra sidan så läste jag i tidningen för ett tag sedan att de barn som växer upp nu får ta mycket mer ansvar för hemmet än någonsin innan i modern tid.

Men jag är inte orolig för min tonåring, han kan det mesta som krävs för att sköta ett hem, han är läskunnig och utrustad med både hjärna och händer, så jag oroar mig inte. Det vi inte lärt honom får han väl läsa sig till.

• myskatt

Gå/cykla till och från skolan.

Ordna egen frukost som inte kräver spis. Hon steker och kokar inget ensam.

Hon får 25 kr i veckan som skall sparas tills det blir 200 kr. Då får hon handla det hon vill. För att få veckopengen måste hob städa sitt rum (damma dammsuga sortera mm) en gång i veckan. Plocka in sin rena tvätt samt hjälpa till med diskmaskin oxh tvättmaskin i allmänhet.

Hon går inte ensam och handlar. Har över 4 km till närmaste affär. On klarar dock att gå in och handla lite smått om vi väntar utanför.

Hemma ensam har inte blivit av direkt. En timme vid ett tillfälle. Nån kvart här och där.

Hon får gå runt på vårt jobb och samla ihop pantflaskor och själv panta. Det pengarna får hon ha som fickpengar.

• Mineralvatten

När jag var 8 åkte jag själv till skolan varannan vecka när jag var hos min pappa.
    vad jag minns så städade jag mitt rum sedan många år då och kunde göra egen frukost och mellis.
    att koka/steka saker tror jag inte att jag kunde, men det beror nog mest på att jag ofta hade sån jävla otur haha.
    med stukade händer, fötter, ramlade osv. 

• Mineralvatten

handla saker i affären gjorde jag nog då också ja.

• Duckan

Som åttaåring gick jag till skolan själv, men den låg 100 m från vår port så det var ju inte så svårt. Min dotter hittar till sin skola utan problem (börjat nollan) och när hon är 8 år hyser jag förhoppning om att vi kan lita på att hon stannar vid övergångsstället för att ta sig dit själv. Vi bor i city, mycket trafik därav "hönsandet".
    Laga mat kan hon inte ännu, men hjälper gärna till med att steka ägg osv. Hon kan bre smörgåsar, göra snabbkaffe och bädda rent en säng. Om hon fick skulle hon absolut gå till affären själv och handla, men återigen, det är stora Sveavägen vi bor vid så jag törs inte släppa iväg henne själv ännu.
    Jag curlar helt klart på vissa sätt, tex som nån ovan skrev, att hitta saker, hämta saker osv. Klä på sig själv har hon dock gjort sen hon var strax under tre, inget curl där i alla fall.

• fluu

Nu är ju min iofs bara 1,5 år än, men hon curlas absolut inte. Långt ifrån. Många säger att vi snarare behandlar henne som om hon vore äldre och att vi är ganska stränga.
    Är väl istället en så kallad "flipper-förälder".

När hon är 8 år, om inte innan, bör hon kunna exemplen i TS.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • The Doctor
    sextiotalist skrev 2013-09-18 15:29:55 följande:
    Jag blir lika förvånad när jag läser sådana här trådar, för när jag växte upp, så var det inga av mina klasskamrater som gjorde saker hemma, möjligtvis handlade mat och städade sina rum.
    Jag var den enda i klassen som var med och veckostädade.

Men å andra sidan så läste jag i tidningen för ett tag sedan att de barn som växer upp nu får ta mycket mer ansvar för hemmet än någonsin innan i modern tid.

Men jag är inte orolig för min tonåring, han kan det mesta som krävs för att sköta ett hem, han är läskunnig och utrustad med både hjärna och händer, så jag oroar mig inte. Det vi inte lärt honom får han väl läsa sig till.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • fluu
    sextiotalist skrev 2013-09-18 15:25:24 följande:
    När jag var 8 år gjorde jag ingenting alls i köket, inte heller min tonåring, när han var 8 år. Hade du skrivit 13 år och det du skrev att du anser att man ska kunna göra i köket så hade det varit en annan sak.

När min son var 8 år tog han sig till skolan själv, kunde vara hemma själv, kunde gå och handla, sparade till en legobyggsats (rätt dyr historia), hade egen nyckel hem.

Han kunde var behjälplig hemma. 

Fast växte inte du upp i de lite "finare" kvarteren? Hintas ofta så i trådar. Mina föräldrar som är i din ålder, från "vanliga arbetarfamiljer", gjorde det mesta. Handlade sj'lv tidigt, tog ansvar för syskon, lagade hela måltider etc.
    Så var det för alla deras vänner. Likadant för svärföräldrarna som dock är något äldre.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • The Doctor
    Nenne666 skrev 2013-09-18 11:35:02 följande:
    Kan din 8-åring koka ägg, nudlar, pasta, steka ägg, korv, det mest simpla i köket? Klarar ditt barn att ta sig fram och tillbaka till skolan, själv? Hjälper dom till hemma, handlar i affären, mjölk å sånt? Får dom ens va ensamma hemma ibland? Får ditt barn vara med att spara ihop till sånt h*n vill ha? Eller prestera nåt för att få... Ja nåt sånt? Om inte, varför inte?
    Jag tycker att det är en definitionsfråga, att ett barn i den åldern inte får dra iväg till affären behöver inte nödvändigt betyda att den är curlad per se. I vissa fall har det med försiktighet att göra. Vi bor mitt i Malmö med flera stora vägar i närheten och jag vet att mitt skolbarn KAN gå och handla, men jag vill inte att hen gör det med tanke på den vansinniga trafiken.

Att inte tvingas hjälpa till i köket alla dagar ser jag inte heller som curling, det gör inte ens jag och jag upplever mig inte som särskilt curlad. Cool
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
Svar på tråden Curlar du ditt barn?