• Nenne666

Curlar du ditt barn?

Kan din 8-åring koka ägg, nudlar, pasta, steka ägg, korv, det mest simpla i köket? Klarar ditt barn att ta sig fram och tillbaka till skolan, själv? Hjälper dom till hemma, handlar i affären, mjölk å sånt? Får dom ens va ensamma hemma ibland? Får ditt barn vara med att spara ihop till sånt h*n vill ha? Eller prestera nåt för att få... Ja nåt sånt? Om inte, varför inte?

• Svar på tråden Curlar du ditt barn?
  • Foxtrott

Ja, ja och ja och lite mera ja.

Hon behöver inte göra något av det dock, utom att spara sina pengar om hon vill köpa något. Nu är hon minst så på det stora hela har hon mer sällan kokat nudlar och stekt ägg än vad hennes bröder hade gjort i samma ålder.

Till skolan går hon inte själv, hon är närsynt och rätt förvirrad av sig ungen. Tankspridd dessutom. Skulle förmodligen traska iväg åt helt fel håll fast vi bor några hundra meter från skolan. Inte varje dag förmodligen, men rätt ofta. Eller helt enkelt glömma bort att hon var på väg till skolan och börja strosa omkring på stan på jakt efter spännande äventyr. Hennes pappas syster var visst likadan i samma ålder och det var skallgångskedjor ute och leta efter henne regelbundet (ja, åtminstone grannar och hennes syskon och föräldrar). Jag börjar jobba ytterligare några hundra meter därefter strax efter att hon börjar skolan så vi går tillsammans.

Vill hon ta hem kompisar får hon se till att golvet på hennes rum kan skönjas åtminstone. Bädda sängen för att få  en ipad gör hon inte. Hon har nu ingen ipad men det har inte med hennes obäddade säng att göra. Vi har samsung här.

• sextiotalist
    Nenne666 skrev 2013-09-20 00:00:50 följande:

Men ta bort ordet curling. Ni verkar ha hakat upp er på det. Så vi skippar det ordet. Boendeform stämmer av vad du gör med ditt barn, fine. Där är jag med också . Men livet framför är ju mer än ert övergångsställe? En 8-åring ska inte alls va fullärd och utan konktrollerande former. Ville mest veta hur färdigheterna ser ut och varför det ser ut som det gör. I min värld så skriker sig ungarna till sig allt , utan att ens bäddat sängen . Trots detta får dom både iPad och iphone... Tycker inte det är rätt.,' men jag kan väl ha kanske ha fel.
    Aha, du menar bortskämda barn, bortskämda barn kan vara väldigt självgående.

Jag har svårt att se vad Ipad och Iphone har med bäddade sängar och prestationer att göra. Vår tonåring fick en mobil tidigt utan en enda motprestation. 

Men han har aldrig skrikit till sig något (är inte den typen av barn heller) men om han har fått något så har det aldrig varit prestationsknutet.   
  • I969

Twain och de som läser texten i din länk; läs också kommentarerna till texten, det gör att bilden blir lite mer komplex än den först verkar.

• fluu
    twain skrev 2013-09-27 16:48:05 följande:
    Tycker att den här tråden är väldigt intressant. Har inte hunnit läsa hela, men delar.

En länk till TS som du kanske tycker är intressant och relevant:
    www.magasinetparagraf.se/kronikor/forstor-int...
    Mycket bra och tänkvärd text! Känner tyvärr igen mycket.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • twain
    I969 skrev 2013-09-27 16:56:04 följande:
    Twain och de som läser texten i din länk; läs också kommentarerna till texten, det gör att bilden blir lite mer komplex än den först verkar.
    Det vet jag inte riktigt om jag håller med om. Är det någon kommentar i synnerhet som du tänker på och på vilket sätt menar du att bilden behöver fördjupas?
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2013-09-20 06:10:01 följande:

Jag har svårt att se vad Ipad och Iphone har med bäddade sängar och prestationer att göra. Vår tonåring fick en mobil tidigt utan en enda motprestation. 

Men han har aldrig skrikit till sig något (är inte den typen av barn heller) men om han har fått något så har det aldrig varit prestationsknutet.   
    Och jag glömde, bortskämda barn har funnits i alla generationer
  • twain
    sextiotalist skrev 2013-09-27 17:32:52 följande:
    Och jag glömde, bortskämda barn har funnits i alla generationer
    Ja-a, och de är alltid lika oattraktiva. Rynkar på näsan Tacksamhet är så viktigt.
  • Nenne666
    sextiotalist skrev 2013-09-20 06:10:01 följande:

Nja, har nog formulerat mig knas. Men ungar som inte presterar nåt har också en förmåga att få saker rätt från himlen så som iPad å sånt, ungefär så. Bortskämda barn är väl lite curlade också ... Eller mycket. Det hänger väl ihop? Eller så har jag missuppfattat begreppen helt. Rätta mig gärna :)
  • Nenne666
    CeeJay skrev 2013-09-19 21:11:22 följande:
    Så svaret på Ts fråga är nog: I vissa människors ögon curlar jag/vi nog våra barn, i andras inte  

Det tycker jag ju inte enligt din beskrivning. Jag är helt med dig här. Men skönt att reda ut begreppen, för det finns olika syn på det tror jag. En curlad 10 åring för mig är en som inte får lära sig olika saker, just för att man curlar runt det där barnet. Som att testa att spara pengar tex till nåt dom vill ha, men så slipper h*n spara för att fan vad taskig jag som morsa är mot mitt barn nu, jag köper ju det till mitt barn... Ungefär så... Kan ta fler exempel om jag hunnit... Men bortskämdhet och curling hör väl till viss del ihop. Dom blir om inte annat bortskämda av curlingen? Är vad jag tror.
Svar på tråden Curlar du ditt barn?