Flickan och kråkan skrev 2015-04-17 10:46:33 följande:
Fast hur många - finns det överhuvudtaget någon? - får allt gratis, utan motprestation, hela tiden?
Jag tror inte du har så höga krav på att bli kallad curlad och därför måste man plötsligt börja göra övervägningar kring gränser....subjektiva sådana (eller tänker du att det finns några oberoende kriterier). Hur ofta, vid vilka uppgifter och när, var, hur är det ok att få hjälp med något utan motprestation och när går det över till att bli curlad?
Jag formulerade mig tokigt.
Så hög grad att det påverkar personens förmåga att klara sig själv i den mån det är relevant för åldern är vad jag avser.
Är det så att alla de som har det mycket gott ställt och därmed kan köpa det flesta tjänster alltid har arbetat hårdare och gjort en större motprestation än den som inte har det?
Nej, så är det förstås inte, men det har väldigt lite att göra med vad vi lär barn.
Som du själv skrev så är det knappast själva skoknytandet vid fotbollsträningen som är det som borde utgöra den största kostnaden (om man mäter tiden i arbetskostnad) utan det faktum att man faktiskt följer med och är närvarande och hjälper till. En av punkterna på Lynch-lista sa: "Spela fotboll med ditt barn när och var han/hon vill". Hur tänker du kring det? Det borde väl om något vara att curla barnet. Barnet kan spela själv, eller hur? Stå sparka mot garagedörren eller själv ragga upp lite kompisar att sela med.
Jag uppfattar just den punkten som spelglädjesgrundande.
Själv tycker jag föräldrar får välja mer själva, men att uppmuntra till idrottande är bra. Att göra saker tillsammans anser jag dock inte hör till curlande generellt sett.
Om du inte tycker jag har försvarat punkten ur mitt sätt att resonera så förklaras det av att jag heller inte skrivit den.
Flickan och kråkan skrev 2015-04-17 10:52:10 följande:
OK, så om jag vill, fotbollsträning är det kanske en gång/veckan så övrig tid kan barnet ha kardborre eller elastiska snören med dragsko, så är det helt rimligt att jag knyter mitt barn fotbollsskor mot en motprestation vi kommit överens om. Jag hade gärna varit med under träningen oavsett så det är enbart det korta och lätta arbetet att just knyta som ska "betalas".
Det är ju uppenbart att detta inte ger någon självständighet. Du tänker inte "jag är med idag, men jag vet inte om jag är med nästa vecka, på matchen i slutet av månaden eller nästa säsong när livet ser annorlunda ut (familj, flytt, jobb e.t.c.).
Åker du med om du exempelvis är sjuk, jobbar, har annat inplanerat med resten av familjen eller liknande?
Laget kanske reser bort på läger en vecka på sommaren.
Den dagen du skulle vilja eller behöver göra något annat än att hänga med på fotbollsträningen-/matchen eller de åker någonstans dit du inte kan följa med så har du gjort dig och din grabb en otjänst om skoknytning hänger på dig.