fluu skrev 2013-09-18 17:25:42 följande:
Fast växte inte du upp i de lite "finare" kvarteren? Hintas ofta så i trådar. Mina föräldrar som är i din ålder, från "vanliga arbetarfamiljer", gjorde det mesta. Handlade sj'lv tidigt, tog ansvar för syskon, lagade hela måltider etc.
Så var det för alla deras vänner. Likadant för svärföräldrarna som dock är något äldre.
Jag föddes 1969 i en arbetarfamilj och har inget minne av att jag gjorde något hemma innan tonåren, mer än att möjligen hålla hyfsad ordning i mitt rum. Jag trodde det var 70-talsrelaterat, att "barn ska få vara barn" typ... (vi hade inga läxor heller förrän i 5:an eller 6:an).
Men nu är ju idealen helt annorlunda så jag förväntar mig att min 8-åring (utöver att göra läxor) ska göra åtminstone någonting hemma. Fast egentligen är jag fullkomligt nöjd om hon plockar undan sin tallrik efter maten, hänger upp sina kläder i hallen, inte sprider runt sina saker i hela lägenheten och snyggar till sitt rum en gång i veckan. Annat som hon gör (som att hjälpa till att laga mat) gör hon för att det är kul, jag tycker inte det är nödvändigt att kunna förrän man närmar sig tonåren. Precis som att ta hand om tvätten. Det minns jag att jag fick börja med när jag var 14 år, och jag lyckades faktiskt lära mig det direkt trots att jag inte behövt öva sedan lågstadieåldern
Jag gick visserligen till skolan själv när jag var 6 år, men det hade nog mest med att göra att trafiken var mycket lugnare på 70-talet, åtminstone där vi bodde.