• Nenne666

Curlar du ditt barn?

Kan din 8-åring koka ägg, nudlar, pasta, steka ägg, korv, det mest simpla i köket? Klarar ditt barn att ta sig fram och tillbaka till skolan, själv? Hjälper dom till hemma, handlar i affären, mjölk å sånt? Får dom ens va ensamma hemma ibland? Får ditt barn vara med att spara ihop till sånt h*n vill ha? Eller prestera nåt för att få... Ja nåt sånt? Om inte, varför inte?

• Svar på tråden Curlar du ditt barn?
  • gbgumman
    Nenne666 skrev 2013-09-18 11:35:02 följande:

Kan din 8-åring koka ägg, nudlar, pasta, steka ägg, korv, det mest simpla i köket? Klarar ditt barn att ta sig fram och tillbaka till skolan, själv? Hjälper dom till hemma, handlar i affären, mjölk å sånt? Får dom ens va ensamma hemma ibland? Får ditt barn vara med att spara ihop till sånt h*n vill ha? Eller prestera nåt för att få... Ja nåt sånt? Om inte, varför inte?

Min 9 åring kan inget av detta utom att vara hemma själv. Han brukar hjälpa till om jag ibland som att städa upp nu när vi renoverar bära in matkassar från bilen och gå ut med sopor. Men det gör han utan att vi lärt han. Han bara börja en dag. Tror han utan att vi lär han börjar med det andra också.

Curlar gärna med sådana saker. Dock är jag stenhård med att kräva att han ska vara en bra kompis.
  • sextiotalist
    Mineralvatten skrev 2013-09-18 17:57:20 följande:
    ja och då går det inte att jämföra med ett hem där båda föräldrna arbetar.
    alltså är din upplevelse inte så viktigt i detta sammanhanget eftersom det i det flesta hem idag är så att båda föräldarna arbetar. 
    Men då var vi betydligt äldre när vi fick de kraven på oss. Inte krävdes det att vi som 8-åringar skulle kunna laga mat, städa våra rum själva (vi fick hjälp), diska etc.
    Det var när vi kom upp i mellanstadiet som vi fick de kraven på oss.
    Idag verkar det som föräldrar förväntar sig att 6-åringar ska kunna sköta ett helt hem.   
  • The Doctor
    Mineralvatten skrev 2013-09-18 17:57:20 följande:
    ja och då går det inte att jämföra med ett hem där båda föräldrna arbetar.
    alltså är din upplevelse inte så viktigt i detta sammanhanget eftersom det i det flesta hem idag är så att båda föräldarna arbetar. 
    Oj ursäkta, då skulle jag nog inte ha svarat i denna tråd då jag själv är hemmaförälder.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • The Doctor
    Mineralvatten skrev 2013-09-18 17:52:40 följande:
    ja exakt mammorna var hemmafruar.
    det var alltså deras jobb att ta hand om hem och barn, vilket då betyder att barnen inte behöver hjälpa till lika mycket eller alls, eftersom det är moderns heltidsjobb.
    om du jämför med familjer där båda föräldrana förvärvsarbetar istället. 
    Vart får du allt ifrån?? Varför i hela fridens namn skulle det vara skillnad?? *slår mig för pannan*
  • The Doctor
    The Doctor skrev 2013-09-18 19:51:04 följande:
    Vart får du allt ifrån?? Varför i hela fridens namn skulle det vara skillnad?? *slår mig för pannan*
    Nu när jag tänker efter så är det naturligtvis skillnad. Min 2-åring som är hemma hela dagarna med mig gör naturligtvis mer i hemmet än någon jämnårig som går på dagis. Skål
  • Mineralvatten
    The Doctor skrev 2013-09-18 19:52:35 följande:
    Nu när jag tänker efter så är det naturligtvis skillnad. Min 2-åring som är hemma hela dagarna med mig gör naturligtvis mer i hemmet än någon jämnårig som går på dagis. Skål
    ok det var givetvis inte det som var skillnaden men ok.
  • Mrs Green

Min teori är att "förr" fick barn hjälpa till hemma om det behövdes. I min familj behövdes det inte så mycket, båda mina föräldrar jobbade visserligen men jag har inga syskon och det fanns väl helt enkelt inte så mycket hushållsarbete att göra. Min man som också var barn på 70-talet minns däremot att han fick göra jättemycket hemma, framförallt att ta hand som sina två yngre bröder eftersom hans mamma var ensamstående och jobbade mycket. 

Idag får barn hjälpa till hemma för att man tror att det kommer bli svårt att lära dem något när de blir lite äldre (10-12-14 år...) om man inte har börjat tidigt. Även om det kanske egentligen inte behövs.

Och förstås för att grupptrycket föräldrar emellan är så mycket större nu, eftersom man har kontakt med så väldigt många fler människor (via sociala medier) än man hade på 70-talet. Så det är lättare att hetsa varandra och jämföra barnens prestationer.

• Liten i April

Dom kan. Men får sällan. För att jag är orolig av olika anledningar vilket gör att jag har svårt att släppa dom så mycket som jag kanske borde göra..

• gbgumman

Själv blev jag super curlad inte har jag några problem för det. Flytta hemifrån vid 19 och klara mig tipp topp. Städar, tvättar, lagar mycket mer mat än vad min mamma någonsin gjorde. Njuter av att lugnt cirka mina barn och ser hur de utvecklad ändå.

• JoBa

Jag curlar inte mina barn. De klarar upp allt som räknas upp i TS och mer därtill. Dessvärre är min äkta hälft mer av en curlingförälder, så kraven som vi ställer på barnen är inte helt konsekventa.

Svar på tråden Curlar du ditt barn?