• Nenne666

Curlar du ditt barn?

Kan din 8-åring koka ägg, nudlar, pasta, steka ägg, korv, det mest simpla i köket? Klarar ditt barn att ta sig fram och tillbaka till skolan, själv? Hjälper dom till hemma, handlar i affären, mjölk å sånt? Får dom ens va ensamma hemma ibland? Får ditt barn vara med att spara ihop till sånt h*n vill ha? Eller prestera nåt för att få... Ja nåt sånt? Om inte, varför inte?

• Svar på tråden Curlar du ditt barn?
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-16 12:23:23 följande:
    Det här är rätt intressant i ärlighetens namn. Alltså vad man bör kunna i vilken ålder.

Min 7-åring kan inte knyta sina skor. Det kan däremot min snart 6-åring. Min 7-åring kunde dock läsa som 3-åring. Han är absolut inget geni eller så. Det skulle inte på något vis vara ett orimligt krav att säga att alla 5-åringar borde kunna läsa. I stora delar av världen gör dessutom 5-åringar det. 

Min yngsta som inte ens är 2 år ännu tar sig fram helt ok på skridskor. Också ett fullkomligt normalt barn på alla sätt. Därför borde väl egentligen minst alla skolbarn utan större problem kunna åka skridskor....eller?

Min snart 6-åring (också fullkomligt normal och vanlig på alla sätt) lärde sig cykla på vanlig cykel utan stödhjul som 3-åring. Detta är rimligtvis något alla 4-5-åringar borde kunna....eller? Då vore de ju dessutom jättelätt att cykla själv till skola och träningar sedan.  

Det finns väldigt mycket som man kan kunna. Vad man prioriterar högre/lägre är ju en prioritetsfråga. Här har vi inte lagt mycket energi på skoknytning. Däremot har jag barn som läst tidigt. Vi har varit dåliga på att vara mycket i vatten så de har varit sena med vattenvana och att simma (givetvis inte bra, dålig prioritering). Eftersom de tränar konståkning så är de för åldern duktiga på koncentration, öva idogt, lyssna på instruktioner etc. Hade det varit bättre om de hade kunnat koka ett ägg (vilket de i dagsläget inte kan)? Eller ska de kunna allt? Eller tänker du att det handlar om att kunna ta hand om sig själv? Fast det kan man ju lära sig senare. Jag har som vuxen alltid varit väldigt självständig och utan problem skött mig själv, ekonomi, studier, hushåll etc. och jag hade föräldrar som packade gympakläder åt mig länge och inte kunde jag laga mat själv heller förrän jag i alla fall var i tonåren. 

Vad jag säger är att det är komplext.
    Det är rätt intressant just detta med vad man borde kunna vid en viss ålder. Målsättningen är ju (för de allra flesta i varje fall) att ens barn kan stå på egna ben den dagen den kommer, om de sedan lär sig tvätta sina kläder före de lär sig laga mat eller tvärtom är ointressant.

• Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2015-04-16 12:32:05 följande:
    Det är rätt intressant just detta med vad man borde kunna vid en viss ålder. Målsättningen är ju (för de allra flesta i varje fall) att ens barn kan stå på egna ben den dagen den kommer, om de sedan lär sig tvätta sina kläder före de lär sig laga mat eller tvärtom är ointressant.
    Ja, visst är det så. Sedan tänker man nog lite olika på "livskunskaper". Jag tänker att det finns vissa saker som tar lång tid att lära sig och som är mer av en process än andra. Hur man beter sig, kunskaper om hur man gör/vart man vänder sig när man inte kan/vet något, grundvärderingar, ekonomiskt förhållningssätt exempelvis är inget som ramlar ner över en natt. Andra saker kan man mycket lätt lära sig....särskilt när man är lite äldre. 

Själv hade jag aldrig - bokstavligen aldrig (vilket är lite skrattretande när jag tänker på det idag som 40-åring ) - satt på en tvättmaskin när jag flyttade hemifrån som 18-åring. Det var dock ett minimalt problem. Jag klarade eget boende med ekonomi och studier mer än väl ändå helt på egen hand. Mamma visade mig en gång och sedan satt det ju en lapp på väggen i den gemensamma tvättstugan som i punkt 1, 2 och 3 talade om och visade hur man gjorde . Inte svårinhämtad kunskap för en 18-åring direkt . Jag hade ju fått goda modeller hemifrån om när och varför man tvättar så mer än att rent praktiskt lära sig vilken knapp jag skulle trycka på och i vilket fack tvättmedlet skulle i var det inte. 
  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-16 12:23:23 följande:
    Det här är rätt intressant i ärlighetens namn. Alltså vad man bör kunna i vilken ålder.

Min 7-åring kan inte knyta sina skor. Det kan däremot min snart 6-åring. Min 7-åring kunde dock läsa som 3-åring. Han är absolut inget geni eller så. Det skulle inte på något vis vara ett orimligt krav att säga att alla 5-åringar borde kunna läsa. I stora delar av världen gör dessutom 5-åringar det. 

Min yngsta som inte ens är 2 år ännu tar sig fram helt ok på skridskor. Också ett fullkomligt normalt barn på alla sätt. Därför borde väl egentligen minst alla skolbarn utan större problem kunna åka skridskor....eller?

Min snart 6-åring (också fullkomligt normal och vanlig på alla sätt) lärde sig cykla på vanlig cykel utan stödhjul som 3-åring. Detta är rimligtvis något alla 4-5-åringar borde kunna....eller? Då vore de ju dessutom jättelätt att cykla själv till skola och träningar sedan.  

Det finns väldigt mycket som man kan kunna. Vad man prioriterar högre/lägre är ju en prioritetsfråga. Här har vi inte lagt mycket energi på skoknytning. Däremot har jag barn som läst tidigt. Vi har varit dåliga på att vara mycket i vatten så de har varit sena med vattenvana och att simma (givetvis inte bra, dålig prioritering). Eftersom de tränar konståkning så är de för åldern duktiga på koncentration, öva idogt, lyssna på instruktioner etc. Hade det varit bättre om de hade kunnat koka ett ägg (vilket de i dagsläget inte kan)? Eller ska de kunna allt? Eller tänker du att det handlar om att kunna ta hand om sig själv? Fast det kan man ju lära sig senare. Jag har som vuxen alltid varit väldigt självständig och utan problem skött mig själv, ekonomi, studier, hushåll etc. och jag hade föräldrar som packade gympakläder åt mig länge och inte kunde jag laga mat själv heller förrän jag i alla fall var i tonåren. 

Vad jag säger är att det är komplext.
    Fast ju äldre barnen är desto mer av det där ska de kunna, då står inte det ena mot det andra.
    Jag tror inte en sekund på att det handlar om prioritering.
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2015-04-16 12:32:05 följande:
    Jag tycker inte alls det är ointressant i vilken ordning de lär sig saker. Det påverkar i allra högsta grad hur barn klarar sig självständigt.
    Kläder kan du i värsta fall tvätta med flera veckors mellanrum, men utan mat klarar du dig inte så länge.
  • Flickan och kråkan
    Tom Araya skrev 2015-04-16 13:51:57 följande:
    Fast ju äldre barnen är desto mer av det där ska de kunna, då står inte det ena mot det andra.
    Jag tror inte en sekund på att det handlar om prioritering.
    Ja, precis....när de är äldre. När du är 18 och vuxen har det då - tänker du - någon gigantisk betydelse för dig om du lärde dig knyta dina skor när du var 6 eller 10 år, om du lärde dig läsa när du var 5 eller 8, om du lärde dig cykla när du var 4 eller 9, eller om du kunde koka ett ägg när du var 8 eller inte förrän du var 15? Kommer du att ha svårt att klara dig i livet för att du överhuvudtaget aldrig har stått på ett par skridskor? Nej, självklart inte. 

Det kommer däremot vara av avgörande betydelse om du kan visa respekt för andra, om du kan visa förståelse och känna empati, om du har erfarenhet av och kunskap om att det ofta krävs en ansträngning och en arbetsinsats för att nå mål, om du överhuvudtaget har några mål, att man ibland måste göra saker som inte är roligt etc. 

Exemplen i första stycket kan man i de allra flesta fall lära sig lätt på relativt kort tid. Det tog 5 minuter för mig att lära mig hur en tvättmaskin fungerade. 
  • Flickan och kråkan
    Tom Araya skrev 2015-04-16 13:54:59 följande:
    Jag tycker inte alls det är ointressant i vilken ordning de lär sig saker. Det påverkar i allra högsta grad hur barn klarar sig självständigt.
    Kläder kan du i värsta fall tvätta med flera veckors mellanrum, men utan mat klarar du dig inte så länge.
    Om målet är att barnet ska klara av att på ett bra sätt ta hand om sig själv när han/hon flyttar hemifrån, på vilket sätt är det då viktigt om han/hon lärde sig sätta på tvättmaskinen (vilket som sagt inte kräver någon enorm inlärningsperiod) när han/hon var 8 eller 15, eller om han/hon lärde sig laga lite enkel mat när han/hon var 8 eller 15? 
  • Flickan och kråkan
    Tom Araya skrev 2015-04-16 13:54:59 följande:
    Och vad gäller tvätten så är den svåra biten att lära barn att ha framförhållning. Det första boendet innebär ofta gemensam tvättstuga och då kan man inte alltid komma på samma dag att man inte har något rent. Hur man sätter på tvättmaskinen kommer inte att vara något livet står eller faller med . Och det är inte det lättaste att lära en 7-åring

Jag står hellre vid flyttbilen med en 18-årig son som har god framförhållning och kan planera sin tillvaro, men som precis lärt sig sätta på en tvättmaskin, än en 18-årig som kunnat sätta på en tvättmaskin i många år, men som inte har någon framförhållning och inte kan planera för fem öre
  • Rocket Mania

Jag tycker att listan är intressant och bra men håller med Flickan och Kråkan om att det inte har så jättemycket med curling att göra (vissa punkter, absolut, men inte majoriteten).

Mn tolkning av curling är när föräldrar löser barnens problem och gör saker åt barnet. Saker som barnet faktiskt kan själv.

Dvs knyter skorna åt ett barn som faktiskt kan knyta själv men som inte vill/orkar.

Eller som fixar praktikplats åt ett större barn för att barnet inte vågar/orkar/vill.

Sedan det här med att "man ska kunna knyta skorna själv..." tycker jag blir lite larvigt. Min 10-åring skulle säkert lära sig knyta skorna själv på 10 minuter om vi satte oss ner och jobbade på det men det är inget vi prioriterat. Först hade han skor med kardborre och sedan skor med knytning som han bara kliver i (precis som jag själv gör i mina gympaskor, inte orkar jag knyta upp/knyta hela tiden). Samma barn tar sig dock obehindrat fram i Stockholms kollektivtrafik. Troligen bättre än de flesta vuxna eftersom de sitter i sin bil jämt. För oss är det viktigare och mer nödvändigt att barnet i fråga kan ta sig runt själv än att han kan knyta ett par skor.

• Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-16 14:31:28 följande:
    Ja, precis....när de är äldre. När du är 18 och vuxen har det då - tänker du - någon gigantisk betydelse för dig om du lärde dig knyta dina skor när du var 6 eller 10 år, om du lärde dig läsa när du var 5 eller 8, om du lärde dig cykla när du var 4 eller 9, eller om du kunde koka ett ägg när du var 8 eller inte förrän du var 15? Kommer du att ha svårt att klara dig i livet för att du överhuvudtaget aldrig har stått på ett par skridskor? Nej, självklart inte.
    Jag tänker nog att även en 8-åring, 10-åring, 13-åring och en 16-åring ska vara så självständig som det är rimligt att de är för sin ålder. Det är långt till de flyttar hemifrån...
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-16 14:31:28 följande:
    Det kommer däremot vara av avgörande betydelse om du kan visa respekt för andra, om du kan visa förståelse och känna empati, om du har erfarenhet av och kunskap om att det ofta krävs en ansträngning och en arbetsinsats för att nå mål, om du överhuvudtaget har några mål, att man ibland måste göra saker som inte är roligt etc.
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-16 14:49:10 följande:
    Och vad gäller tvätten så är den svåra biten att lära barn att ha framförhållning. Det första boendet innebär ofta gemensam tvättstuga och då kan man inte alltid komma på samma dag att man inte har något rent. Hur man sätter på tvättmaskinen kommer inte att vara något livet står eller faller med . Och det är inte det lättaste att lära en 7-åring

Jag står hellre vid flyttbilen med en 18-årig son som har god framförhållning och kan planera sin tillvaro, men som precis lärt sig sätta på en tvättmaskin, än en 18-årig som kunnat sätta på en tvättmaskin i många år, men som inte har någon framförhållning och inte kan planera för fem öre .
    Detta håller jag med om helt och hållet, men jag menar att vägen dit är att göra saker själv, då förstår man vad ansträngning och arbetsinsats är och vad som krävs för att uppnå något, även om det är enkla saker som ett mål mat eller rena kläder. Man får också respekt för andras arbete och ansträngning och att man ibland måste göra saker som inte är roligt, samt att man lär sig framförhållning och planering när föräldrar inte gör allt åt en och kör en dit man ska varje gång.

• Tom Araya
    Rocket Mania skrev 2015-04-16 14:49:49 följande:

Mn tolkning av curling är när föräldrar löser barnens problem och gör saker åt barnet. Saker som barnet faktiskt kan själv.

Dvs knyter skorna åt ett barn som faktiskt kan knyta själv men som inte vill/orkar.

Jag håller med dig, med det tillägget att även materiellt bortskämdhet brukar inräknas i vad som benämns curlande.

Dock påverkar du barnens inlärning. Fortsätter du att göra det barnet borde kunna själv så lär sig inte barnet att göra det själv.
    Rocket Mania skrev 2015-04-16 14:49:49 följande:

Sedan det här med att "man ska kunna knyta skorna själv..." tycker jag blir lite larvigt. Min 10-åring skulle säkert lära sig knyta skorna själv på 10 minuter om vi satte oss ner och jobbade på det men det är inget vi prioriterat. Först hade han skor med kardborre och sedan skor med knytning som han bara kliver i (precis som jag själv gör i mina gympaskor, inte orkar jag knyta upp/knyta hela tiden). Samma barn tar sig dock obehindrat fram i Stockholms kollektivtrafik. Troligen bättre än de flesta vuxna eftersom de sitter i sin bil jämt. För oss är det viktigare och mer nödvändigt att barnet i fråga kan ta sig runt själv än att han kan knyta ett par skor.

Finns det något som säger att ditt barn inte skulle kunna lärt sig både att knyta skorna och åka själv med kollektivtrafik vid den åldern?

Svar på tråden Curlar du ditt barn?