• Nenne666

Curlar du ditt barn?

Kan din 8-åring koka ägg, nudlar, pasta, steka ägg, korv, det mest simpla i köket? Klarar ditt barn att ta sig fram och tillbaka till skolan, själv? Hjälper dom till hemma, handlar i affären, mjölk å sånt? Får dom ens va ensamma hemma ibland? Får ditt barn vara med att spara ihop till sånt h*n vill ha? Eller prestera nåt för att få... Ja nåt sånt? Om inte, varför inte?

• Svar på tråden Curlar du ditt barn?
  • LillGris

Har ingen åttaåring själv men jag kommer känna mig misslyckad om de inte kan sånt i den åldern.

• Mrs Green

Min 8-åring tar sig inte själv hela vägen till och från skolan pga att hon måste passera ett par vägar med helt sjuk trafik som jag knappt själv vill gå över :-/ Men vi måste ju över, så vi går tillsammans över och sen får hon gå själv sista biten till skolan.

Av samma anledning handlar hon inte själv i affären. Fast vi har hopp om att det ska öppnas en affär närmare oss i början av nästa år

Hon kan laga sån mat hon gjort, typ pannkaka och pasta och korv. Men t.ex nudlar har vi aldrig hemma och hon har aldrig provat att koka ett ägg.

Hon tycker inte om att vara hemma själv, och vi har inte haft behov av att övertala/tvinga henne att vara det. Men hon får om hon vill och har varit det några gånger.

• Mrs Green

Sammanfattningsvis tror jag "curling" till stor del beror på var man bor. Barn i mindre samhällen får ju oftast mycket större frihet tidigare än barn i storstäder eller ute på landet (där man måste ha bil).

• YokohamaNr2

Har en 6.5 och en på 4 och curlar nog lite ja det ska erkännas, då tänker jag med på att jag hämtar saker åt dem, letar upp leksaker som de har 'tappat bort' klädde på min stora alldeles för länge pga av lathet och ville att det skulle gå fortare men jag tänker på det och har bättrat mig.

Så som vi bor så kan de tyvärr inte gå till skolan själva än på länge

Däremot har jag inga problem med att låta stora gå på herrtoan själv om vi är ute och när vi campade i spanien i somras fick han springa till affären och sånt själv

• YokohamaNr2

Just det när det gäller att hjälpa till hemma börjar jag få lite pli på dem, lillen gillar att hjälpa till med matlagning, han får skala morötter och potatisar och lägga i potatisarna i vattnet. Stora tar sin frukost själv, då är det oftast flingor och mjölk

Stora får fickpengar mot prestation och vi pratar mycket om värde på pengarna då så fort han får lite vill han köpa direkt, så sparandet jobbar vi på

• Mrs Green

En annan curling-fundering jag har... Det känns som att många är så rädda att bli beskyllda för att vara curlingföräldrar så att de missar att lära barnen hjälpsamhet.

Jag tycker gränsen kan vara svår ibland, men eftersom jag vill att dottern ska lära sig att man kan göra andra människor tjänster utan att vinna på det själv, så måste jag ju föregå med gott exempel. T.ex gör jag frukost åt henne på vardagarna också gör hon det åt mig på helgerna. Ibland kan jag gå och hämta något som hon vill ha (och är för lat för att hämta själv ) och hon gör ibland detsamma åt mig, när det är jag som är lat..

• YokohamaNr2
    Mrs Green skrev 2013-09-18 13:07:09 följande:
    En annan curling-fundering jag har... Det känns som att många är så rädda att bli beskyllda för att vara curlingföräldrar så att de missar att lära barnen hjälpsamhet.

Jag tycker gränsen kan vara svår ibland, men eftersom jag vill att dottern ska lära sig att man kan göra andra människor tjänster utan att vinna på det själv, så måste jag ju föregå med gott exempel. T.ex gör jag frukost åt henne på vardagarna också gör hon det åt mig på helgerna. Ibland kan jag gå och hämta något som hon vill ha (och är för lat för att hämta själv ) och hon gör ibland detsamma åt mig, när det är jag som är lat..
    Jo det håller jag absolut med om, med mitt exempel menade jag att jag gjorde det på automatik, tills jag började tänka efter lite och insåg att vissa saker borde de faktiskt inte ens fråga mig om, de lata små liven men tjänster och gentjänster kör vi också med!
  • cosinus

Just matlagning är inte mina barn så bevandrade i. De brukar göra iordning salladen till maten medan vi lagar.

9-åringen cyklar själv till skolan och hem igen och är hemma 1-1.5 timme själv. Ibland får 7-åringen cykla med men han får inte fara helt själv. Det är 2 km till skolan.

Handlar själva gör de inte då det är längre till affären (och fler stora gator att passera) än till skolan. Skulle vi ha närmare skulle dock bägge två fixa detta.

De hjälper till med att sortera tvätten rätt, bära undan sina tallrikar, hänga upp sina kläder och lite sånt. Men nä, inte är det mycket, där är vi rätt slappa.

Sparar gör de, äldsta sprade ihop till en Ipad för snart ett år sen och nu gnetar lillebror för att kunna få en egen. Han har sparat sen syrran köpte sin och räknar med att kunna köpa en billigare modell efter jul om han inte önskar sig annat än pengar och sparar alla månadspengar samt försöker hjälpa till hemma för att tjäna lite till. Det är en rimlig gissning från hans sida.

Svar på tråden Curlar du ditt barn?