• LisanA

Avskyr att dottern sover i vår säng!

Vår dotter som är 5 år kommer varje natt tassande med kudden under armen. Hon är mörkrädd och vill sova nära mig. Hennes pappa tycker inte om det här, han försöker till och med ge henne pengar för att hon ska sova i sin egna säng. Han har sagt att han avskyr att hon sover i vår säng… okej någon natt, men inte varje natt…
    Vad ska jag göra? Jag vill ju finnas för min dotter så hon känner sig trygg, samtidigt så sover jag jättedåligt och sexlivet uteblir ju….

• Svar på tråden Avskyr att dottern sover i vår säng!
  • Betty Boop

Min bror och svägerska har haft samma problem med sin 6-åring. De gjorde ett belöningsschema där hon fick ett klistermärke för varje natt som hon sov själv. Efter fem märken fick hon en belöning/överraskning. Då hade hon de som sporre. Det har blivit mycket bättre efter det! Det kanske kan vara nåt för er?

• Beckaa
    Betty Boop skrev 2013-12-17 20:33:30 följande:
    Min bror och svägerska har haft samma problem med sin 6-åring. De gjorde ett belöningsschema där hon fick ett klistermärke för varje natt som hon sov själv. Efter fem märken fick hon en belöning/överraskning. Då hade hon de som sporre. Det har blivit mycket bättre efter det! Det kanske kan vara nåt för er?

Jag tycker att Petra Krantz Lindgren skrivit klokt om just detta ( hela sammanhanget finns att läsa här, petrakrantzlindgren.se/2013/03/25/darfor-ar-jag-kritisk-mot-beloningssystem-for-barn) ?Om du sover i din egen säng hela natten, så får du en guldstjärna.? Det här påståendet uppfattar barnet som ett val: ?Antingen sover du i din egen säng och får en guldstjärna eller så sover du hos oss, men då får du ingen guldstjärna. Det är upp till dig att välja.? Problemet är att det är ett låtsasval. Det två alternativen är inte jämnbördiga, vilket barnet, som kommer till föräldrarnas säng på natten, snart blir varse. För vad gör mamma och pappa när barnet kommer? Ja, inte lyfter de på täcket och respekterar barnets val! Istället börjar de argumentera med barnet. Påminna om belöningen. Hota om utebliven belöning. Lyfta tillbaka barnet till sin egen säng. Kanske blir de till och med arga. Och barnet fattar ingenting! Var det inte ett val? Varför sa mamma och pappa då det? Kan man inte lita på dem? Förvirringen för barnet är total."
  • fluu
    singel pappa83 skrev 2013-12-17 20:14:35 följande:
    Jesus! blir ju helt mörkrädd av å läsa alla mammors inlägg, här! 
    Här är d visst helt normalt att ha stora barn i sin egna säng, även upp i tonåren.... jisses
    hoppas verkligen inte att jag träffar en tjej som er där ute i dejting djungeln, kul å veta att man sågottsom aldrig kommer få vara ensam med den man tycker om. 
    Helt klart ska ens barn få komma in å sova i vår säng om dom vaknar å har ont eller mardrömmar, men varje natt? inte en chans.
    Har barnet så stort närhetsbehov ( på natten) så står det nog inte rätt till i familjen. 
    Nu slutar ja följa denna tråden då ja vill fortsätta ha ett hopp om att få träffa en normal tjej igen! 
    Du läser också fel som vanligt... Det är INGEN som snackar om att samsova med tonåringar och det är nog ytters få om någon tonåring som själv vill sova med päronen. Detta handlar om ett litet barn och hur man ska lösa situationen som inte nödvändigtvis innebär samsovning utan någon kompromiss.
    Och senaste diskussionen handlar om att det är fel att låsa ute en småunge med motiveringen "du har inget att vara rädd för".
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Josephine96

Men herregud hon är bara 5 år och ni försöker muta henne med pengar?? När jag var 5 år så sov jag i en egen säng intill mina föräldrars säng, men ändå så kröp jag jämt upp o sov i deras. Jag har alltid varit självständig av mig och har alltid tyckt om att vara själv. På dagtid. På natten däremot så hatar jag fortfarande att sova själv. Avskyr det verkligen. Känner mig aldrig helt trygg när jag sover själv (dvs 99% av året).

Ni kan väl lägga en madrass på golvet intill sängen till en början? Ni kanske kan dekorera er dotters rum o göra det riktigt fint och prinsessigt (sänghimmel kanske?) o ha massa mjuka kuddar så att hon hellre vill sova där?

• Shades

Trådar som den här får mig bli ledsen å barnens vägnar. Hur kan det någonsin på något sätt bli en belastning eller kännas fel att få ha era barn i närheten? Hur kan ni påstå att det är jobbigt om barnen, tillfälligt, söker trygghet/närhet genom att vilja sova i er säng?

Jag skriver "tillfälligt" eftersom det snart nog kommer vara så att barnen växer upp och då kommer de definitivt inte vilja sova i samma säng som er längre. Skillnaden mellan mina och era barn är att mina kommer minnas att jag alltid välkomnade dem när de kände att de behövde litet trygghet. Det lär inte era göra.

• Betty Boop
    Beckaa skrev 2013-12-17 20:43:35 följande:

Jag tycker att Petra Krantz Lindgren skrivit klokt om just detta ( hela sammanhanget finns att läsa här, petrakrantzlindgren.se/2013/03/25/darfor-ar-j...) ”Om du sover i din egen säng hela natten, så får du en guldstjärna.” Det här påståendet uppfattar barnet som ett val: ”Antingen sover du i din egen säng och får en guldstjärna eller så sover du hos oss, men då får du ingen guldstjärna. Det är upp till dig att välja.” Problemet är att det är ett låtsasval. Det två alternativen är inte jämnbördiga, vilket barnet, som kommer till föräldrarnas säng på natten, snart blir varse. För vad gör mamma och pappa när barnet kommer? Ja, inte lyfter de på täcket och respekterar barnets val! Istället börjar de argumentera med barnet. Påminna om belöningen. Hota om utebliven belöning. Lyfta tillbaka barnet till sin egen säng. Kanske blir de till och med arga. Och barnet fattar ingenting! Var det inte ett val? Varför sa mamma och pappa då det? Kan man inte lita på dem? Förvirringen för barnet är total."

Ja, det blir ju vad man gör det till. Brorsdottern uppfattade det, precis som du citerar, som ett val och det var också precis vad det var i det här fallet. Hon blev inte avisad om hon ändå kom till föräldrarna på natten men hon fick inget märke. Det funkade för dem!

Jag är lärare och använder mig ibland av belöningssystem i min undervisning. Jag tycker att det ofta fungerar bra. Man får dock inte använda det till överdrift för då förlorar det sin effekt. Barnet ska inte bli beroende av systemet.
  • La Lola
    Här är d visst helt normalt att ha stora barn i sin egna säng, även upp i tonåren.... jisses
    hoppas verkligen inte att jag träffar en tjej som er där ute i dejting djungeln, kul å veta att man sågottsom aldrig kommer få vara ensam med den man tycker om. 
    Helt klart ska ens barn få komma in å sova i vår säng om dom vaknar å har ont eller mardrömmar, men varje natt? inte en chans.
    Har barnet så stort närhetsbehov ( på natten) så står det nog inte rätt till i familjen. 
    Nu slutar ja följa denna tråden då ja vill fortsätta ha ett hopp om att få träffa en normal tjej igen! 
    O jag hoppas att jag slipper träffa en kille som dig.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Dr Mupp
    Du behöver inte bekymmra dig, en karl som inte skulle acceptera barn i sängen skulle inte vara välkommen i min säng.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • iggelpiggelblå

Jag är kvinna och vill inte heller ha mina barn i sängen... det har jag aldrig velat... jag kan inte sova när dom snurrar runt, snarkar och låter...

jag älskar mina barn ändå... men dom har egna sängar att ligga i...

självklart tröstar jag och låter dom ligga nära om det är nåt speciellt, sjukdom eller så... men när dom börjar tassa in varenda natt så sätter jag stopp.

Svar på tråden Avskyr att dottern sover i vår säng!