Anonym (Msindep) skrev 2013-12-17 21:57:23 följande:
Det handlar inte om vad föräldern tycker är mysigt, bekvämt, obekvämt eller jobbigt. Det handlar om vad som är bäst för barnen. Så länge det är för barnens bästa kan jag förstå föräldrars val, men när det handlar om föräldrarnas behov blir jag mer tveksam.
Frågan är bara hur man kommer fram till vad som är bäst för barnen...
Men hur är det att som barn sova tillsammans med föräldrar som helst inte vill ha en där? Som inte tycker att det är mysigt? Utan som egentligen ogillar hela arrangemanget och helst velat sova själva? Barn är receptiva och har en tendens att rikta skulden för misstämning mot sig själva.
Och hur lätt är det att särskilja vad som är egna behov eller barnets? Jag möter många föräldrar som projicerar sina egna behov och önskningar på sina barn. Jag har säkert också gjort mig skyldig till det nån gång, omedvetet, precis som de allra flesta föräldrar.
Det är klart att man inte ska avvisa barn som är rädda och olyckliga. Men man utvecklar vanor även med sömnen, när man somnar, hur man somnar och om lampan ska vara tänd eller släckt osv. Nattvandring kan vara en vana, det är inte alltid ett tecken på otrygghet eller rädsla.
Det är bra om man vågar se sig själv utifrån ibland. Våga ifrågasätta vanor som blivit så naturliga att man inte ens tänker på dem, val man gör utan att reflektera längre och sättet man talar om och till andra.
Och man ska aldrig glömma, att barnen en dag är vuxna. Och de kommer, precis som de allra flesta av oss se tillbaka på sin barndom och tänka på sina föräldrars misstag och säga; Så ska jag aldrig göra/säga!!