• LisanA

Avskyr att dottern sover i vår säng!

Vår dotter som är 5 år kommer varje natt tassande med kudden under armen. Hon är mörkrädd och vill sova nära mig. Hennes pappa tycker inte om det här, han försöker till och med ge henne pengar för att hon ska sova i sin egna säng. Han har sagt att han avskyr att hon sover i vår säng… okej någon natt, men inte varje natt…
    Vad ska jag göra? Jag vill ju finnas för min dotter så hon känner sig trygg, samtidigt så sover jag jättedåligt och sexlivet uteblir ju….

• Svar på tråden Avskyr att dottern sover i vår säng!
  • Sneeze

Men är samsovning ALLTID bäst för alla? Har ett exempel på en familj, som jag inte var närmare bekant med, men blev "informerad" av mamman själv på ett föräldramöte inför en klassresa i årskurs 6. Den mamman skulle självklart följa med på resan som klassförälder eftersom dotter X "inte kunde sova utan mamma i samma rum", (brett leende i samförstånd mot några andra mammor till X kamrater) "jag har ju varit med på både pyjamaspartyn och översovningar, så nu blir det klassresa."
    Jag fattade inte riktigt vad hon menade, så jag frågade henne efter mötet. Jodå, dottern sov fortfarande i mammas och pappas säng (12 år på det 13:e) varje natt. Om hon skulle sova över hos kompisar kom mamman och sov över i samma rum som flickorna. Han dottern pyajamsparty/översovning hemma, sov mamman på madrass i samma rum som flickorna.
    Dottern har ingen diagnos, i övrigt var hon en flicka som vilken som helst. Mamman var mycket belåten med att dottern var så beroende av hennes närhet nattetid. Vad flickans pappa ansåg vet jag inte.

Är det sunt? Om ett barn (12 år) inte vågar sova utan mamma ens om de har fyra vänner i samma rum är det väl något som är fel? Jag skulle som förälder bli väldigt orolig.

• jag är den jag är
    Sneeze skrev 2013-12-17 18:20:00 följande:
    Men är samsovning ALLTID bäst för alla? Har ett exempel på en familj, som jag inte var närmare bekant med, men blev "informerad" av mamman själv på ett föräldramöte inför en klassresa i årskurs 6. Den mamman skulle självklart följa med på resan som klassförälder eftersom dotter X "inte kunde sova utan mamma i samma rum", (brett leende i samförstånd mot några andra mammor till X kamrater) "jag har ju varit med på både pyjamaspartyn och översovningar, så nu blir det klassresa."
    Jag fattade inte riktigt vad hon menade, så jag frågade henne efter mötet. Jodå, dottern sov fortfarande i mammas och pappas säng (12 år på det 13:e) varje natt. Om hon skulle sova över hos kompisar kom mamman och sov över i samma rum som flickorna. Han dottern pyajamsparty/översovning hemma, sov mamman på madrass i samma rum som flickorna.
    Dottern har ingen diagnos, i övrigt var hon en flicka som vilken som helst. Mamman var mycket belåten med att dottern var så beroende av hennes närhet nattetid. Vad flickans pappa ansåg vet jag inte.

Är det sunt? Om ett barn (12 år) inte vågar sova utan mamma ens om de har fyra vänner i samma rum är det väl något som är fel? Jag skulle som förälder bli väldigt orolig.

Det är väl ingen som har sagt att det ALLTID är bäst för alla? Det är det inte. På samma sätt som det inte ALLTID är bäst för alla att sova isär.
  • keron
    Deelicious skrev 2013-12-17 17:56:33 följande:
    Nej men då beror det på föräldrarna i grunden som inte kunde skapa ett tryggt barn(på andra plan innan sängsovningen) så då är ju föräldrarna de sista barnet ska söka trygghet hos.

Spädbarn sover ju själva så varför ska inte 5 åringar göra det.
    Ahaaa, du är en av "de där", som tror att barn som skiter fullständigt i vart föräldrarna är och som lika förtjust myser med tanten i kassan på ica som med mamma är trygga. Okidoki!

Inga av mina spädbarn har sovit själva, så förstår inte vart du får den generaliseringen från.
  • Lola89
    La Lola skrev 2013-12-17 17:27:46 följande:
    Ja jävlar vilket problem det är med barn som har behov av närhet. Du sover inte med nån ev partner antar jag? Varsitt sovrum eller?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*

Så att sova med sitt barn är detsamma som att sova med sin partner...wow, verkligen inte i min värld! Barnet får ju närhet under dagen eller får ditt bara det bara under natten??? Att sova med sin partner är en helt annan sak, vilket faktiskt är viktigt i ett förhållande.Jag har redan nämt att man ska först kommunicera med barnet alltså prata och förklara att hon inte har något att vara rädd för. Låsa dörren är så att barnet ska förstå, klart jag skulle öppna om hon hade panik, men det är en helt annan sak.
  • La Lola
    Lola89 skrev 2013-12-17 19:33:35 följande:

Så att sova med sitt barn är detsamma som att sova med sin partner...wow, verkligen inte i min värld! Barnet får ju närhet under dagen eller får ditt bara det bara under natten??? Att sova med sin partner är en helt annan sak, vilket faktiskt är viktigt i ett förhållande.Jag har redan nämt att man ska först kommunicera med barnet alltså prata och förklara att hon inte har något att vara rädd för. Låsa dörren är så att barnet ska förstå, klart jag skulle öppna om hon hade panik, men det är en helt annan sak.
    Jag vänder på det där; får ditt barn bara närhet under dagen?

Är det viktigt att sova ihop för ett förhållande?
    Då kan det inte vara så mycket till förhållande om det hänger på att ligga i samma säng....

Varför låsa dörren överhuvudtaget?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • fluu
    Lola89 skrev 2013-12-17 19:33:35 följande:

Men du, rädsla är inte rationellt... Om du tycker hundar är obehagliga och det kommer en hund glatt hoppandes mot dig, hoppar upp på dig och leker lite vilt samtidigt som ägaren står bakom och säger "han är inget att vara rädd för, han leker bara", tycker du att det är så betryggande då när du står med hundens tänder tre cm från näsan?

För övrigt är det lite konstigt om du tycker att du och din partner har rätt att få närhet om nätterna, men inte ditt barn. Din parten är ju så stor och duktig och borde väl ha lärt sig att sova själv vid det här laget.. inget att vara rädd för.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Msindep)

Jag tror på självständighet och jag hoppas att jag lyckas uppfostra en självständig unge när nu det kommer en till oss om några månader.

Självklart är jag beredd på att barn behöver närhet, kärlek och att känna samhörighet. Det betyder däremot inte att jag kommer kunna tillgodose varje krav mitt barn ställer på mig om det. Om mitt barn inte kan sova utan mig, vad händer om jag är bortrest/blir inlagd på sjukhus/skiljer mig från barnets far och har delad vårdnad? Vad händer om barnet får två-tre syskon till som vill samma sak? Ska alla sova i säng med föräldrarna?

Jag märker att det är många som förespråkar eller som inte ser ett problem i att barnen sover regelbundet hos föräldrarna. Helt ok att tycka så, men jag själv ser på det som curling. Det hjälper inte barnet i det långa loppet.

Det blir spännande att se om jag lyckas följa upp den principen :)

• Lola89
    fluu skrev 2013-12-17 19:37:25 följande:
    Men du, rädsla är inte rationellt... Om du tycker hundar är obehagliga och det kommer en hund glatt hoppandes mot dig, hoppar upp på dig och leker lite vilt samtidigt som ägaren står bakom och säger "han är inget att vara rädd för, han leker bara", tycker du att det är så betryggande då när du står med hundens tänder tre cm från näsan? För övrigt är det lite konstigt om du tycker att du och din partner har rätt att få närhet om nätterna, men inte ditt barn. Din parten är ju så stor och duktig och borde väl ha lärt sig att sova själv vid det här laget.. inget att vara rädd för.

Klart jag vill sova med min partner! Nej, rädsla är inte rationell, men barnet ska inte heller vänja sig att sova i föräldrarnas säng. Den närheten som finns mellan barn och förälder är inte samma som är mellan mig och min partner.
  • fluu
    Lola89 skrev 2013-12-17 19:49:30 följande:

Klart jag vill sova med min partner! Nej, rädsla är inte rationell, men barnet ska inte heller vänja sig att sova i föräldrarnas säng. Den närheten som finns mellan barn och förälder är inte samma som är mellan mig och min partner.
    Vet du? Det är okej att du inte vill ha barn i sängen, men det är inte heller okej att låsa ute ett barn... du ser inte nyanserna i detta? Allt är inte svart eller vitt.
    Konstigt detta med att vi är den enda djurarten som ska isolera våra avkommor i egna sängar från födseln.
  • singel pappa83

Jesus! blir ju helt mörkrädd av å läsa alla mammors inlägg, här! 
    Här är d visst helt normalt att ha stora barn i sin egna säng, även upp i tonåren.... jisses
    hoppas verkligen inte att jag träffar en tjej som er där ute i dejting djungeln, kul å veta att man sågottsom aldrig kommer få vara ensam med den man tycker om. 
    Helt klart ska ens barn få komma in å sova i vår säng om dom vaknar å har ont eller mardrömmar, men varje natt? inte en chans.
    Har barnet så stort närhetsbehov ( på natten) så står det nog inte rätt till i familjen. 
    Nu slutar ja följa denna tråden då ja vill fortsätta ha ett hopp om att få träffa en normal tjej igen! 

Svar på tråden Avskyr att dottern sover i vår säng!