• LisanA

Avskyr att dottern sover i vår säng!

Vår dotter som är 5 år kommer varje natt tassande med kudden under armen. Hon är mörkrädd och vill sova nära mig. Hennes pappa tycker inte om det här, han försöker till och med ge henne pengar för att hon ska sova i sin egna säng. Han har sagt att han avskyr att hon sover i vår säng… okej någon natt, men inte varje natt…
    Vad ska jag göra? Jag vill ju finnas för min dotter så hon känner sig trygg, samtidigt så sover jag jättedåligt och sexlivet uteblir ju….

• Svar på tråden Avskyr att dottern sover i vår säng!
  • Lola89
    keron skrev 2013-12-17 16:13:27 följande:
    Eller hur -_-

La Lola skrev 2013-12-17 16:06:55 följande:
    Fy fan så elakt! Skäms!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*

jag är den jag är skrev 2013-12-17 16:01:11 följande:
    Usch! Båda tummarna ner!

Varför är de så hemskt? Man har ju redan förklarat för barnet och lagt en nattlampa. Det är en sak om barnet kommer någon gång för hon är rädd, men barnet måste förstå att det kan de inte göra förevigt, bara för att de är vana.
  • Recept
    Lola89 skrev 2013-12-17 15:44:18 följande:

Jag skulle ha förklarat för barnet att på natten så sover man i sin egen säng, och lagt någon nattlampa hos barnet så hon kan sova. Om hon fortsätter komma till våran säng så är det inte för att hon är rädd utan för att hon är van. Jag skulle ha låst sovrumms dörren då har hon inget annat val än att gå tillbaka till sin egen säng.
    Du har aldrig varit mörkrädd du.
    "Om hon fortsätter komma till våran säng så är det inte för att hon är rädd utan för att hon är van"
    Oerhört korkat skrivet!
    Jag hade inte blivit hjälpt av nån nattlampa! Det var ej kolsvart i rummet jag sov i, jag var mörkrädd och otrygg ändå. Hade ingen vana av att varje natt gå in till min mamma. Jag försökte faktiskt själv först, innan jag gick. För att bara ta modet och resa mig ur sängen och gå genom ett halvdunkelt hus var otroligt jobbigt.

"Jag skulle ha låst sovrumms dörren då har hon inget annat val än att gå tillbaka till sin egen säng."
     Elakhet när den är som värst, vilken hemsk inställning.

Tänk om vuxna kunde ta mörkrädda barn på lite större allvar, det är inte alltid en fas, som växer bort, när ska det inses i de vuxnas värld.

• La Lola
    Lola89 skrev 2013-12-17 16:40:19 följande:

Varför är de så hemskt? Man har ju redan förklarat för barnet och lagt en nattlampa. Det är en sak om barnet kommer någon gång för hon är rädd, men barnet måste förstå att det kan de inte göra förevigt, bara för att de är vana.
    Om du tänker lite till så kanske du också kommer på det elaka.
  • keron
    La Lola skrev 2013-12-17 16:43:56 följande:
    Om du tänker lite till så kanske du också kommer på det elaka.

• kanalltidblibättre
    Lola89 skrev 2013-12-17 16:40:19 följande:

Ok, empati var inte din grej.
    Men de söker kunnig personal till Rumänska barnhem det kanske ?
  • meemelii

Förstår inte att folk skriver att sexlivet uteblir? Vår son kommer in i vår säng i princip varje natt o vill sova med oss. Vi har hur mycket sex som helst dock INNAN vi lägger oss. Måste sexet vara i sängen?

• fluu

Muta henne är väl ingen bra idé, försök göra henne tryggare i situationen istället. Vår dotter sover återigen i vår säng trots att vi inte är överlyckliga över det, men hon behöver det just nu. Nå får nog se om det är värt det att hon ligger kvar hos er och ni hittar andra vägar att leva med det eller hitta ett alternativ.

Sex kan man ju ha på andra ställen än i sängen till exempel... Är det så att ni sover sämre när hon kommer kanske någon av er kan däcka i soffan, kanske kan ni lägga en madrass nedanför er säng där hon kan lägga sig. Kanske följa med tillbaka till hennes säng och sitta på sängkanten till hon somnar om. Kanske ladda CD-spelare med saga som ni kan trycka igång så kan hon lyssna på den tills hon somnar om.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Lola89
    Recept skrev 2013-12-17 16:42:33 följande:
    Du har aldrig varit mörkrädd du. "Om hon fortsätter komma till våran säng så är det inte för att hon är rädd utan för att hon är van" Oerhört korkat skrivet! Jag hade inte blivit hjälpt av nån nattlampa! Det var ej kolsvart i rummet jag sov i, jag var mörkrädd och otrygg ändå. Hade ingen vana av att varje natt gå in till min mamma. Jag försökte faktiskt själv först, innan jag gick. För att bara ta modet och resa mig ur sängen och gå genom ett halvdunkelt hus var otroligt jobbigt. "Jag skulle ha låst sovrumms dörren då har hon inget annat val än att gå tillbaka till sin egen säng."  Elakhet när den är som värst, vilken hemsk inställning. Tänk om vuxna kunde ta mörkrädda barn på lite större allvar, det är inte alltid en fas, som växer bort, när ska det inses i de vuxnas värld.

Klart de är vana! Första gången är det okey, även andra och tredje, men sen handlar det inte om rädsla utan om vana. De måste du själv förstå! Det är viktigt att man pratar med barnet och förklarar hur det ligger till. Barn förstår mer än du tror. Om man har bra kommunikation med barnet och nattlampa(om det behövs), så förstår de varför de ska sova i sin egen säng och gör de. Att låsa dörren är ett sätt att visa barnet att man inte ger med sig och faktiskt håller de man lovat.
  • La Lola
    Lola89 skrev 2013-12-17 16:57:24 följande:

Klart de är vana! Första gången är det okey, även andra och tredje, men sen handlar det inte om rädsla utan om vana. De måste du själv förstå! Det är viktigt att man pratar med barnet och förklarar hur det ligger till. Barn förstår mer än du tror. Om man har bra kommunikation med barnet och nattlampa(om det behövs), så förstår de varför de ska sova i sin egen säng och gör de. Att låsa dörren är ett sätt att visa barnet att man inte ger med sig och faktiskt håller de man lovat.
    Hoppas tomten inte läser på FL för då är dina julklappar i fara.

(Jo, jag skulle kunna vara elakare än så men jag har ingen lust att bli anmäld)
  • Anonym (73)

Min äldste son har fått en stor säng (120) så vi båda kan gå och lägga oss där om (eller oftast när) han kommer tassande på natten. Den yngsta sover inne hos oss än så länge, men sen är planen densamma där.

Svar på tråden Avskyr att dottern sover i vår säng!