• LisanA

Avskyr att dottern sover i vår säng!

Vår dotter som är 5 år kommer varje natt tassande med kudden under armen. Hon är mörkrädd och vill sova nära mig. Hennes pappa tycker inte om det här, han försöker till och med ge henne pengar för att hon ska sova i sin egna säng. Han har sagt att han avskyr att hon sover i vår säng… okej någon natt, men inte varje natt…
    Vad ska jag göra? Jag vill ju finnas för min dotter så hon känner sig trygg, samtidigt så sover jag jättedåligt och sexlivet uteblir ju….

• Svar på tråden Avskyr att dottern sover i vår säng!
  • singel pappa83
    fluu skrev 2013-12-17 22:09:07 följande:
    Är det så svårt att förstå att det finns olika lösningar då? Och att en lösning för vissa familjer faktiskt är samsovning? För en annan att förälder sitter bredvid sängen och för en annan madrass på golvet? Är det så svårt att se att vi alla är olika och att det är okej?
    klart alla får göra som dom vill, men  det har mer känts som att vi som inte vill ha våra barn i vår säng hela tiden har något konstigt fel i oss bara för att vi vill ha vår sömn å närhet till den vi älskar.
  • La Lola
    singel pappa83 skrev 2013-12-17 22:06:51 följande:
     helt rätt! 

ang att låsa ute ett barn så är ja absolut inte för d, men man kan inte låta dom komma in å sova i stora sängen alltid bara för att! å kan inte barnet sova i sin egna säng så är det ett problem som ska lösas, å inte genom att låta barnet sova i dem vuxnas säng! 
    Vi ser lite olika på vad som räknas som ett problem.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • fluu
    singel pappa83 skrev 2013-12-17 22:13:28 följande:
    klart alla får göra som dom vill, men  det har mer känts som att vi som inte vill ha våra barn i vår säng hela tiden har något konstigt fel i oss bara för att vi vill ha vår sömn å närhet till den vi älskar.
    Det är att övertolka. Vanligt på FL, för vet du, det är nog inte många som samsover som tycker att päron och barn som sover separat har en störd relation. Och inte heller många päron som inte vill ha ungar i sängen tycker att samsovaren i sig är störd, bara att de själva inte vill ha det så. Sen övertolkas det och så är pajkastningen igång.
    Relax people!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dr Mupp
    iggelpiggelblå skrev 2013-12-17 22:13:25 följande:
    i mitt fall för att jag inte kan sova tillsammans med mina barn, då dom rör sig mkt och det stör mig....
    Jag lyckas som tur sova igenom det mesta, även små fötter uppkörda i näsan. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Shades
    singel pappa83 skrev 2013-12-17 22:13:28 följande:
    Men vaffan? "vi som inte vill ha våra barn i vår säng"??? Det är ju inte hundar vi talar om!

Nej jag släpper detta nu och går ur tråden. För många egocentriker härinne...
  • iggelpiggelblå
    Dr Mupp skrev 2013-12-17 22:19:29 följande:
    Jag lyckas som tur sova igenom det mesta, även små fötter uppkörda i näsan. 
    fasen va skönt... jag vaknar för allting Skrikandes
  • Fyrabarnsmor64

Jag har både vuxna barn och småbarn och kan berätta att såväl barnets personlighet som vanans makt påverkar hur barnet bäst sover. Det är inte så svart-vitt som vissa beskriver det här. Med mina nu vuxna barn var jag väldigt konsekvent - jag lät dem aldrig sova i min säng utan följde med dem tillbaka till deras sängar och stannade där tills de lugnat sig. Det fungerade bra, bortsett från att det ibland var jobbigt att kliva upp mitt i natten. Men snart blev besöken färre och de vande sig. Däremot blev det problematiskt att det ena barnet hade väldigt svårt att dela rum med andra, vilket blev ett problem vid övernattningar, läger o dyl.

Mina mindre barn har jag inte orkat vara lika konsekvent med, men ni som tycks tro att barn som får sova hos föräldrarna fortsätter att göra så upp i tonåren kan jag lugna med att de flesta barn söker självständighet långt innan dess, i mitt fall i sjuårsåldern. Minstingen sover fortfarande hos oss och numera tycker jag bara att det är mysigt. Jag vet nu hur oändligt kort småbarnsperioden är, snart är de tonåringar och vill inte veta av en, sen blir de vuxna och flyttar ... Sexlivet är det inga som helst problem med, efter över 20 år och fyra barn tillsammans.

Om din man inte vill ha er dotter i sängen föreslår jag att han tar ansvar för att vänja henne vid att sova i sin säng genom att följa henne dit och stanna hos henne där tills hon är lugn igen, varje gång hon kommer till er. Ett barns mörkrädsla måste man ta på allvar.

• Ojvadduärbra
    myone skrev 2013-12-16 17:06:47 följande:

Jag löste det så, genom att gå in till sonens rum och lägga mig bredvid honom. Oftast somnade jag där.

På natten sover man väl ändå?? Pippa kan ni väl göra när barnet somnat på kvällen? Det behöver ni väl inte göra hela natten?

Hahahaha.... "Det behöver ni väl inte göra hela natten.." Hahahaha

Lät bara så roligt. Förlåt:)))

Hahahahahahahaha
  • Choko

TS kan du inte följa med dottern och sova tillsammans i hennes säng då? Skaffa en större säng till henne om den är för liten? Jag samsover med mina barn och maken sover i egen säng i annat rum

Mina barn har absolut inga problem med att sova själva när de gör det ibland.

• leexxii

en sådan stor tråd på ett sådant obefintligt problem.
    både barn och föräldrar är olika vissa föredrar samsovning andra den egna sängen.
    jag själv vill gärna inte ha barnen i sängen, sover hemskt dåligt och försämrar sexlivet. vi brukar ligga och mysa i min säng vid nattning och morgon men sen är det egna sängen som gäller, vaknar de på natten så kommer de ibland andra gånger går jag in till dem och stoppar om funkar super här sen vet jag att det inte är lika lätt för andra men det är väll något man får jobba med, finns ju 100 olika lösningar och de fungerar olika i olika hem. alla sätt är bra utom de dåliga. de som trivs med barn i sängen ska såklart ha det, olika lösningar passar olika människor och inget är mer rätt än något annat. jobba på era egna problem och döm inte andra, ok de som låser ute sina barn förtjänar de men vi övriga som bara har olika åsikter utan att någon kommer till skada.

Svar på tråden Avskyr att dottern sover i vår säng!