• LisanA

Avskyr att dottern sover i vår säng!

Vår dotter som är 5 år kommer varje natt tassande med kudden under armen. Hon är mörkrädd och vill sova nära mig. Hennes pappa tycker inte om det här, han försöker till och med ge henne pengar för att hon ska sova i sin egna säng. Han har sagt att han avskyr att hon sover i vår säng… okej någon natt, men inte varje natt…
    Vad ska jag göra? Jag vill ju finnas för min dotter så hon känner sig trygg, samtidigt så sover jag jättedåligt och sexlivet uteblir ju….

• Svar på tråden Avskyr att dottern sover i vår säng!
  • Anonym (Msindep)
    Dr Mupp skrev 2013-12-17 21:48:09 följande:
    Varför inte bara acceptera att alla olika. Själv vill ja ha mina bebisar i sängen. Det är mysigt och så underlättar det amningen. Och det är faktiskt mysigt med ett barn som kryper ner under täcket. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Det handlar inte om vad föräldern tycker är mysigt, bekvämt, obekvämt eller jobbigt. Det handlar om vad som är bäst för barnen. Så länge det är för barnens bästa kan jag förstå föräldrars val, men när det handlar om föräldrarnas behov blir jag mer tveksam.

Frågan är bara hur man kommer fram till vad som är bäst för barnen...
  • sextiotalist

Man sover hos barnet de nätterna det behövs, svårare än så är det inte

• Dr Mupp
    Anonym (Msindep) skrev 2013-12-17 21:57:23 följande:
    Det handlar inte om vad föräldern tycker är mysigt, bekvämt, obekvämt eller jobbigt. Det handlar om vad som är bäst för barnen. Så länge det är för barnens bästa kan jag förstå föräldrars val, men när det handlar om föräldrarnas behov blir jag mer tveksam.

Jag tror man kan lyssna på barnen, mina har helt enkelt föredragit vår säng. Senare föredrog de sin egna säng. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Michelle 341
    fluu skrev 2013-12-17 21:53:51 följande:
    Så du ser på riktigt inte skillnaden på att tycka illa om att avvisa barn mitt i natten/låsa ute barnet och att helt enkelt ha arrangemanget att barn och föräldrar sover i separata sängar och det är bra och fungerar för alla? För DET är det ingen som ställer sig emot här i tråden.

Klart man inte ska avvisa sitt barn! Vem tycker det? När barnet står där med kudden under armen får man ju ta det till sig såklart. Men man kanske ska jobba förebyggande? kanske man ska jobba för att få barnet att bli tryggt i sin egen säng eller så låter man det somna om föräldrarnas säng och sen bär man bara tillbaka det.
    Nattlampa, tv vid sängen som visar film, god natt saga, babykoll så man hör om barnet  vaknar och då gå in och somna om det på plats o.s.v. Jag tycker det är fel att "finna sig i " att barnet sover i mammas och pappas säng om man nu inte trivs med det.
  • La Lola
    Anonym (Msindep) skrev 2013-12-17 21:57:23 följande:

Jag tror det är få föräldrar som samsover pga att de har behov av det.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • fluu
    Michelle 341 skrev 2013-12-17 22:02:37 följande:

Klart man inte ska avvisa sitt barn! Vem tycker det? När barnet står där med kudden under armen får man ju ta det till sig såklart. Men man kanske ska jobba förebyggande? kanske man ska jobba för att få barnet att bli tryggt i sin egen säng eller så låter man det somna om föräldrarnas säng och sen bär man bara tillbaka det.
    Nattlampa, tv vid sängen som visar film, god natt saga, babykoll så man hör om barnet  vaknar och då gå in och somna om det på plats o.s.v. Jag tycker det är fel att "finna sig i " att barnet sover i mammas och pappas säng om man nu inte trivs med det.
    Ett antal personer i tråden...  Man kan jobba på olika sätt beroende på vad som är rätt för den enskilda familjen, för nej, det är inte så som många anti-samsovningfolks verkar tro att det enbart är när man samsover som man är en bra prettoförälder. Man kan komma upp med hundra olika lösningar. Vad jag tycker är konstigt är när det ena eller andra valet plötsligt misstänkliggörs, inte att man gör på olika sätt, eller ja, när det handlar om att avisa barn, skälla eller låsa ute tycker jag att det är förkastligt, men de allra flesta pratar inte heller om det när de inte vill ha barn i sängen 24/7.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • singel pappa83

helt rätt! 

ang att låsa ute ett barn så är ja absolut inte för d, men man kan inte låta dom komma in å sova i stora sängen alltid bara för att! å kan inte barnet sova i sin egna säng så är det ett problem som ska lösas, å inte genom att låta barnet sova i dem vuxnas säng! 
  • fluu
    singel pappa83 skrev 2013-12-17 22:06:51 följande:
     helt rätt! 

ang att låsa ute ett barn så är ja absolut inte för d, men man kan inte låta dom komma in å sova i stora sängen alltid bara för att! å kan inte barnet sova i sin egna säng så är det ett problem som ska lösas, å inte genom att låta barnet sova i dem vuxnas säng! 
    Är det så svårt att förstå att det finns olika lösningar då? Och att en lösning för vissa familjer faktiskt är samsovning? För en annan att förälder sitter bredvid sängen och för en annan madrass på golvet? Är det så svårt att se att vi alla är olika och att det är okej?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dr Mupp

Eller så låter man barnet komma till sängen och alla somnar om och sover hela natten lugnt. Verkar asjbbigt att behöva gå in till barnen och lägga dem där. Varför vill man göra det?
  • iggelpiggelblå
    Dr Mupp skrev 2013-12-17 22:10:04 följande:
     Verkar asjbbigt att behöva gå in till barnen och lägga dem där. Varför vill man göra det?
    i mitt fall för att jag inte kan sova tillsammans med mina barn, då dom rör sig mkt och det stör mig....
Svar på tråden Avskyr att dottern sover i vår säng!