Dorian Ertymexx skrev 2013-12-22 17:29:45 följande:
Vad betalar de? De lägger ju pengarna i skatteparadis och nolltaxerar resten!
Det där förekommer, men det är ändå ett fåtal. Jag tycker också fruktansvärt illa om människor som gör sig rika bara på att lura folk på pengar, och att handla med pengar på olika sätt. Finansvalpar, "personliga bankrådgivare" som inte är annat än säljare, riskkapitalister... Och inte på att skapa och producera något, som blir till glädje för andra. (Det man producerar måste förstås inte vara ett fysiskt föremål, utan även en tjänst eller insats av något slag.)
Dock gillar jag inte, att personer som lever på bidrag hackar ner på den stora majoriteten av företagare, nämligen dom som har visioner och energi och ambition, och som producerar något som många har nytta av, och skapar arbetstillfällen för en massa människor - som i sin tur betalar skatt som kan gå till vård-skola-omsorg... och aktivitetsstöd och socialbidrag till personer i FAS 3.
En herrans massa skatt - att två tredjedelar av vinsten går bort i skatt för en enskild firma, är mer regel än undantag. Aktiebolag delar i stället ut mycket i utdelning till aktieägarna. Inte ens om dessa senare under ett långt och nyttigt arbetsliv gömmer undan några miljoner åt sig själv utomlands, så kommer jag att grudge dem det.