Singoalla78 skrev 2014-02-18 10:52:57 följande:
Jag e nu gravid i v 7+0 å såg det lille hjärtat ticka igår igen på ännu ett vul, men nu ser det bra ut å jag behöver inte gå på fler innan rutin ul,et. Nu undrar jag, jag fick mkt dåliga nyheter för 3 dagar sedan, min mamma har hjärn cancer, detta stressar mig såklart å då undrar jag, kan denna stress framkalla Mf?
Hej Singoalla78!
Jag gick ifjol en kurs angående stress under graviditeten och inom det första födselåret. Visst kan stress orsaka mf, men sen och andra sidan så föder ju folk barn under krigstider också, så det är nog knappast någon större risk än gällande annat.
Men en sak som är viktigt att tänka på gällande din kommande relation till ditt barn är att se till att du får tillräckligt med psykiskt stöd för detta. Stress under graviditeten och första levnadsåret kan orsaka depression som påverkar relationen till ditt barn. Detta kan ex i framtiden synas sm att man har ett "problembarn" dvs svårigheter med relationen, uppfostran och dylikt... Så se till att du har någon som du kan prata om gällande dina känslor och tankar.
Hoppas allt går väl med din mamma! Styrkekramar!