• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Majspinglan
    DinaMii skrev 2014-09-07 10:05:58 följande:

Nej men tack! Det kan kanske hjälpa.. När jag hostar måste jag stå och trycka magen mot diskbänken för att jag ska få någon kraft i hostningarna alls. Så det kanske skulle kunna underlätta lite..? Ska forska lite i det idag :)

Ni som får ert andra barn oxå, läste en forskning att syskonet lättare accepterar bebisen om mamman inte ligger med bebisen i famnen när syskonet hälsar på. Utan att man har bebisen i baljan och går tillsammans och hälsar på bebisen. Det har tydligen visat positivt i svartsjukan som kan komma :) annars ser det ut som bebisen stulit mamman och mamman ligger med nya bebisen alles överlycklig ;) så så kommer vi göra, minns när min bror föddes, hemskaste tiden i mitt tvååriga liv, så bebis ska få ligga i typ andra sidan rummet när storebror kommer ;p plus att det var bra med en storebrorspresent från bebisen till syskonet, som typ "tack för att jag får ha dej som min storebror".. Så det har vi oxå fixat. Kan vara bra att veta om man tror på sånt :)

Det lät intressant, det kommer vi också göra känner jag. Bra tips! :)
  • Baktakt

Vår fyraåring kommer inte att gå på att lillasyster kommit ur snippan med en present i handen. Speciellt som hon vet att bebisen ligger i vatten därinne. Däremot tror jag hon blir stolt om vi på något sätt firar att hon blivit storasyster och om hon får hålla lillan så snart som möjligt.

Sen får man ju jobba på hur man hanterar de båda dagligen.

• JennyL88

Jag har tänkt köpa en leksaks skötväska med massa grejer som dottern kan använda till sina dockor. Så hon kan vara med och göra samma saker som mannen och jag fast med sina dockor. Har ni haft lustiga drömmar om hur förlossningen startar? Har inte haft de tidigare men drömde att jag fick en teckningsblödning eller vad de kallas för. Känns som bebis verkligen ligger och trycker långt nere i bäckenet.

BF 15 oktober
  • karpas
    JennyL88 skrev 2014-09-07 11:29:57 följande:

Jag har tänkt köpa en leksaks skötväska med massa grejer som dottern kan använda till sina dockor. Så hon kan vara med och göra samma saker som mannen och jag fast med sina dockor. Har ni haft lustiga drömmar om hur förlossningen startar? Har inte haft de tidigare men drömde att jag fick en teckningsblödning eller vad de kallas för. Känns som bebis verkligen ligger och trycker långt nere i bäckenet.

BF 15 oktober
    Det är en jättebra ide. Min äldsta dotter var två år när lillasyster kom. Hon ammade oxå sin docka. Fast svartsjuka visade sig ibland när hon inte var på humör. Fick börja sitta på lekrumsgolvet för att amma så då kunde hon leka och få uppmärksamhet samtidigt som lillasyster. Vaggan användes inte länge då lillasyster fick lite för närgångna klappar. :/ Det var en intensiv period då. Har haft 5år mellan syskon 2 och 3. Nu blir det oxå 5år mellan syskon 3 och 4. Tur de fått dagis tid 15tim i veckan för att få träffa kompisar och lite mer aktivt än att vara hemma med bebis och mamma.
  • sandramarlene
    DinaMii skrev 2014-09-07 10:05:58 följande:
    Nej men tack! Det kan kanske hjälpa.. När jag hostar måste jag stå och trycka magen mot diskbänken för att jag ska få någon kraft i hostningarna alls. Så det kanske skulle kunna underlätta lite..? Ska forska lite i det idag :)

Ni som får ert andra barn oxå, läste en forskning att syskonet lättare accepterar bebisen om mamman inte ligger med bebisen i famnen när syskonet hälsar på. Utan att man har bebisen i baljan och går tillsammans och hälsar på bebisen. Det har tydligen visat positivt i svartsjukan som kan komma :) annars ser det ut som bebisen stulit mamman och mamman ligger med nya bebisen alles överlycklig ;) så så kommer vi göra, minns när min bror föddes, hemskaste tiden i mitt tvååriga liv, så bebis ska få ligga i typ andra sidan rummet när storebror kommer ;p plus att det var bra med en storebrorspresent från bebisen till syskonet, som typ "tack för att jag får ha dej som min storebror".. Så det har vi oxå fixat. Kan vara bra att veta om man tror på sånt :)
    Skit bra tips! Så ska vi också göra :)
  • karpas
    Mrs West skrev 2014-09-07 08:22:25 följande:

Usch, jag lider med dig som fick flytta in i den skitiga lägenheten. Nu vill man bara att allt ska bli klart, förberett och planerat för bebisen.

Jag har en 6årig son som är utvecklingsstörd, autistisk och har adhd. Han går i särskolan och har nu fått en ny rektor. Denna rektor vill att Hugo bara ska få ha fritids 8-12 på loven. Detta blir katastrof för mig speciellt på sommarlovet. Min man jobbar på annan ort och är bara hemma helger.

Så det håller jag på och strider om nu. Tröttsamt, vill bara fokusera på bebisen!!

Nån annan som har skolbarn? Hur mkt fritids får de när ni är föräldralediga?

Var jag bor får man ingen fritidsplats alls när man har föräldraledig mamma/pappa. Helt galet, det är ju där de får träffa kompisar. De blir ju som att de straffas för att de fått syskon. Mina äldsta är nu så pass stora att de inte går på fritids, men när yngsta var bebis så var det trist för henne när hon missade grejer som kompisarna fick göra på fritids.

Din son skulle säkert må bra av de rutiner som just finns på fritids m.m. Med en bebis i hemmet kan det ju bli lite lätt upp och ner i början. Hoppas det löser sig. Hoppas de ser din sons behov och lägger allt annat åt sidan.
  • sandramarlene
    Majspinglan skrev 2014-09-07 08:26:24 följande:
    Hehe, vi flyttade nyss in i en fyra på Övikshem, känns som ett slott jämfört med de 64kvm vi trängdes på innan :p

Det som faktiskt är skönt med lägenhet är ju att det inte direkt finns några måsten, nog för att det ibland kan vara mysigt med trädgårdsarbete ;)

Skönt också att bo nära skola och förskola så man kan gå dit med barna. Men så småningom om kommer drömhuset på landet, men inte alltför långt från stan ;) hehe
    Åh härre! Ja 64kvm är inte mycket att sjunga för:) har ni övikshem? Jag tycker dom är värdelös :P bli bara mer och mer irriterad på dom. Nu ska dom höja hyran för att dom ska byta dörrar då vi ska få postlådor ist, vilket vi inte ens bett om. Hade varit mer värt om man fick vara med på ett hörn å bestämma vad mina pengar ska gå till. Byta garageportar tex, då höjer man hyran och jag som inte ens har garage? Suger :P
  • Mrs West

Karpas, tack för svar. Min son är som en 2åring mentalt och har inget språk. Han förstår inte alls vad en bebis är och det går inte att kontrollera honom på något sätt. Han skulle må jättedåligt av att vara hemma så mkt och jag skulle få det jättetufft. Hoppas verkligen det löser sig.

Tycker det går snabbt nu. 8 september imorn! Kan inte fatta att min bebis kommer snart!!!

• Majspinglan
    sandramarlene skrev 2014-09-07 12:58:19 följande:

Åh härre! Ja 64kvm är inte mycket att sjunga för:) har ni övikshem? Jag tycker dom är värdelös :P bli bara mer och mer irriterad på dom. Nu ska dom höja hyran för att dom ska byta dörrar då vi ska få postlådor ist, vilket vi inte ens bett om. Hade varit mer värt om man fick vara med på ett hörn å bestämma vad mina pengar ska gå till. Byta garageportar tex, då höjer man hyran och jag som inte ens har garage? Suger :P

Jamen sånt där är ju vansinnigt irriterande! Vi ska byta till hel kyl och frys, på vårat initiativ, med en hyreshöjning på 174kr i mån. Sen ska dom byta fönster i höst här, skulle inte förvåna mig om dom höjer hyran för det. Men ja, detta är ju bara tillfälligt ;).. Och så slutar det väl med att vi blir för bekväma och aldrig tar oss därifrån :p

Men ja precis, vi flyttade precis in i övikshem :p

Skräm mig inte i onödan nu ;p hehe
  • Majspinglan

Fy vad less jag är på foglossning nu!

När man går hemma och inte gör nånting så känns det helt okej. Men tar jag en liten promenad eller dammsuger eller nått annat man anser vara en lätt syssla så känns det fan som att mitt blygdben ska gå av på mitten!

Svar på tråden BF Oktober 2014