• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • jamieblue
    kalleankan skrev 2014-09-15 22:51:21 följande:

Bor också i Sthlm och går varannan vecka till BM sedan V.34 tror jag, andra barnet.. Kanske skiljer sig från mvc till mvc också?

Tycker det.är skönt att komma ofta och skulle bli nojig med 3v mellan :S

Det kan säkert skilja sig (särskilt eftersom det finns så många olika MVC, både privata och landstingsdrivna) men landstingets standardprogram som jag läst är 3 veckor emellan för omföderskor. Nu behöver jag ju inte bekymra mig för det just nu eftersom jag är förstföderska :) Och bra att du får gå varannan vecka eftersom det känns bäst för dig!

Just nu har jag svårt att sova. Längtar tills jag kan ligga på rygg igen i mer än fem minuter! Så trött på att ligga på sidan!
  • sandramarlene

Här är det varannan vecka från v.34 för både omföderskor och förstföderskor :) tycker det är lämpligt, inte för ofta och inte för sällan :)

• Irmeline
    jamieblue skrev 2014-09-15 15:36:54 följande:
    Kommer inte ihåg om det är i den här tråden som jag skrev att det verkar skilja sig så mycket åt mellan de olika landstingen när det gäller olika provtagningar och hur ofta man går till BM, men här är iaf ännu ett exempel. Jag är förstföderska och i Stockholms län går man då bara varannan vecka hos BM. Åtminstone om man följer basprogrammet. Är man omföderska så går man var tredje. Var tredje vecka tycker jag verkligen är lite i snålaste laget!
    Håller med om att det verkar skilja mycket, alltid när jag läser om allt som andra gör får jag känslan av att min MVC/BM är snål/lat. Kanske för att jag gått privat båda ggrna? Förra gången tex gick jag på 0 kontroller från BF tills jag blev igångsatt BF+15. Brukar le åt beskrivningen i gravidappar att om man går över så håller de noga koll på att bebis mår bra. Hur då? Telepati? ;)

Dessutom när jag summerade graviditeten hos BM sist så skulle hon fylla i om jag haft någon avvikande urinodling, men vet ni vad, jag har ju inte gjort någon! Lämnade ett rör morgonurin vid första besöket efter inskrivningen, det är allt. Förra gången fick jag iaf doppa nån sticka då och då. Nu har jag gått kanske var 5:e vecka (var tredje nu i slutet) och förutom att mäta magen, lyssna på hjärtat, ta blodtryck och ibland ta järn och socker via stick i fingret så inget mer. Ingen koll på protein/bakterier i urinen, inget tul, ingen sockerbelastning etc.. Är det verkligen ok?!
  • marmik
    K89 skrev 2014-09-15 22:55:36 följande:
    Bor i skåne o väntar vårt första barn, 15okt :)
    Samma här :)
  • marmik
    K89 skrev 2014-09-15 22:55:36 följande:
    Bor i skåne o väntar vårt första barn, 15okt :)
    Samma här :)
  • banan123

Bor också i skåne och väntar mitt första. Beräknad 9de men han får gärna lov att komma nu!!!!

• Aftonstjärna
    Irmeline skrev 2014-09-16 10:10:03 följande:
    Håller med om att det verkar skilja mycket, alltid när jag läser om allt som andra gör får jag känslan av att min MVC/BM är snål/lat. Kanske för att jag gått privat båda ggrna? Förra gången tex gick jag på 0 kontroller från BF tills jag blev igångsatt BF+15. Brukar le åt beskrivningen i gravidappar att om man går över så håller de noga koll på att bebis mår bra. Hur då? Telepati? ;)

Dessutom när jag summerade graviditeten hos BM sist så skulle hon fylla i om jag haft någon avvikande urinodling, men vet ni vad, jag har ju inte gjort någon! Lämnade ett rör morgonurin vid första besöket efter inskrivningen, det är allt. Förra gången fick jag iaf doppa nån sticka då och då. Nu har jag gått kanske var 5:e vecka (var tredje nu i slutet) och förutom att mäta magen, lyssna på hjärtat, ta blodtryck och ibland ta järn och socker via stick i fingret så inget mer. Ingen koll på protein/bakterier i urinen, inget tul, ingen sockerbelastning etc.. Är det verkligen ok?!
    Låter märkligt! Jag får snällt kissa i burken vid varje besök. Sockerbelastning blev jag erbjuden för att jag är över 35 och får gå på tul för att ett av värdena var förhöjda på belastningen. Går varannan vecka från vecka 34, tredje barnet.  
    bf 23 oktober
  • Sicilien

Kom precis hem ifrån Mvc och vad jag trodde skulle vara den sista kontrollen. Visade sig dock att jag fått havandeskapsförgiftning *suck* så det blir till att åka dit även i morgon. Dessutom ska jag in till antenatal för undersökning och beslut om åtgärd...

Som tur är var hjärtljuden fina! Så jag hoppa min lille prins där inne mår bra! :)

• marmik
    Sicilien skrev 2014-09-16 11:43:24 följande:

Kom precis hem ifrån Mvc och vad jag trodde skulle vara den sista kontrollen. Visade sig dock att jag fått havandeskapsförgiftning *suck* så det blir till att åka dit även i morgon. Dessutom ska jag in till antenatal för undersökning och beslut om åtgärd...

Som tur är var hjärtljuden fina! Så jag hoppa min lille prins där inne mår bra! :)

Oj trist, hoppas att det går bra för er...
Svar på tråden BF Oktober 2014