• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Baktakt

Barnet brukar må bra vid hf. Det är man själv som kan må skit. Man övervakas noga och kan bli igångsatt så att det inte går överstyr.

• sandramarlene
    Irmeline skrev 2014-09-16 10:10:03 följande:
    Håller med om att det verkar skilja mycket, alltid när jag läser om allt som andra gör får jag känslan av att min MVC/BM är snål/lat. Kanske för att jag gått privat båda ggrna? Förra gången tex gick jag på 0 kontroller från BF tills jag blev igångsatt BF+15. Brukar le åt beskrivningen i gravidappar att om man går över så håller de noga koll på att bebis mår bra. Hur då? Telepati? ;)

Dessutom när jag summerade graviditeten hos BM sist så skulle hon fylla i om jag haft någon avvikande urinodling, men vet ni vad, jag har ju inte gjort någon! Lämnade ett rör morgonurin vid första besöket efter inskrivningen, det är allt. Förra gången fick jag iaf doppa nån sticka då och då. Nu har jag gått kanske var 5:e vecka (var tredje nu i slutet) och förutom att mäta magen, lyssna på hjärtat, ta blodtryck och ibland ta järn och socker via stick i fingret så inget mer. Ingen koll på protein/bakterier i urinen, inget tul, ingen sockerbelastning etc.. Är det verkligen ok?!
    Jag får inte heller tul, sockerbelastning eller kolla urinet (förutom på inskrivningen) märkligt tycker jag men det är väl för att dom ska snåla in och "spara pengar" som vanligt :P hade åtminstone gärna kollat urinet då och då bara för att.
  • JennyL88

Igår var jag inne på förlossningen eftersom bebisen hade varit extremt lugn och jag blev orolig. Så jag ringde och de tyckte jag skulle komma direkt. Var så skönt att få se bebisens hjärta slå och läkaren kollade och mätte bebis. Fick ligga med ctg en stund, sen blev jag hemskickad. Men idag sparkar bebis som vanligt och de är sjukt lugnande även om de gör ont. Fick dessutom veta att bebisen är 8% större än snittbebisen, väger ca.3kg nu. Är i v.37 på torsdag så de blir kanske en stor bebis.

Ska till barnmorskan idag och prata förlossning och kolla värdena. Ska nu börja gå varannan vecka till bebis vill titta ut. Här gör man hellre inga odlingar, sockerbelastning eller tul om man inte misstänker avvikelser, sjukdomar. Tar alltid med mig urin som hon får kolla så man slipper oroa sig.

BF 15 oktober
  • jamieblue

Samma här, enbart urinprov vid inskrivning, ingen glukosbelastning och inget TUL.

JennyL88 - så skönt att allt var bra med bebisen!

• Baktakt

Jag fick med mig en burk urinstickor hem, så att jag kan testa på första morgonkisset. Då blir det med lite tur 2h sedan f.g. toalettbesök, istället för max 1h om jag gör det hos min BM.

Tror inte någon enskild mvc, eller BM är vare sig snål, eller lat. De gör som landstingen säger. Man får fråga och ifrågasätta om man inte är nöjd. Jag gick privat sist, pga att det var det enda mvc jag hittade som tog emot patienter då. Nu i landstinngsregi pga att det var närmast. Den stora skillnaden är lappen jag fick på privatkliniken, med beskrivning av vad som skulle ske under varje besök.

• mitthemligajag

Irmelin; måste bara fråga en sak, heter du så på riktigt? Alltså det här låter säkert sjukt, men jag har liksom fastnat för ditt användarnamn, jag tycker det låter så fint i munnen och jag gillar liksom klingen i det haha! För visst är det ett riktigt namn? Risk för att göra bort mig totalt nu HAHA

• Baktakt

Enligt SCB heter 262 kvinnor i Sverige Irmelin. Håller med, det är väldigt tjusigt

• Irmeline
    mitthemligajag skrev 2014-09-16 16:57:30 följande:

Irmelin; måste bara fråga en sak, heter du så på riktigt? Alltså det här låter säkert sjukt, men jag har liksom fastnat för ditt användarnamn, jag tycker det låter så fint i munnen och jag gillar liksom klingen i det haha! För visst är det ett riktigt namn? Risk för att göra bort mig totalt nu HAHA

Visst är det ett riktigt namn :) finns även närbesläktade Irmelie.
  • Bellsam

Någon som fått mer svettningar, halsbränna och som är mer trötta nu i slutet? Minns inte att jag hade så när jag väntade sönerna.

• K89
    marmik skrev 2014-09-16 10:36:13 följande:

Samma här :)

Okej :) var i skåne bor du? Har du tagit reda på om du ska ha pojke eller flicka? :)
Svar på tråden BF Oktober 2014