• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Mrs West
    sandramarlene skrev 2014-09-19 08:58:26 följande:

Tror slemmisen nu har börjar släppa. Fick en liten klump på papperet imorse som va sammanhängande (gick inte isär eller va man ska säga) och vit/genomskinlig. Kände att jag fick en större flytning och gatt gå och torka mig samt byta trosor och då va den lilla rackaren där. Vet att det inte betyder att förlossningen är i gång men att den iaf inte allt för långt i från.

Hade många och ganska intensiva sammandragningar igår och dom gjorde väl sitt :) spännande då man inte har någon som helst aning om när det sätter igång :)

Spännande att något händer!! Här är det lugnt. Har iofs haft mkt mer sammandragningar de 2 senaste dygnen men inget som gör ont.
  • Härärjag
    karpas skrev 2014-09-19 15:00:38 följande:
    Ok, har du legat bra i värdena nu under graviditeten? Jag fick idag veta att mitt tsh4 ligger på just över 10 och Tsh på 0,5. Jag har ätit levaxin i 1 1/2 år. Är i v.37 just nu, men tror man väntar med ändring av dos till efter provet som tas efter förlossningen.
    Jag har höjt min dos för ca 2 månader sedan. Det är första gången jag behövt höja sedan jag började med levaxin. Nu vet jag inte vad mitt t4 var/är med höjningen berodde på att tsh steg till närmare 3. Brukar ligga under 1.

Ditt tsh låter ju ganska lågt, så är det t4 som har ökat då?
  • sandramarlene
    Mrs West skrev 2014-09-19 15:18:30 följande:
    Spännande att något händer!! Här är det lugnt. Har iofs haft mkt mer sammandragningar de 2 senaste dygnen men inget som gör ont.
    Ja och idag har jag haft konstiga ilningar/stickningar av annan karaktär mot för förut som kommer och går, helst när jag är uppe och rör mig och sammandragningarna fortsätter i samma takt så man hoppas man kommit i latensfasen :) trots att det kan dröja typ 10 dagar innan det riktiga sker så är det ju på gång iaf men ja. Ska inte hoppas för mycket men roligt att slemmisen börjar gå iaf! Tror ju knappast att den återbildar sig så här sent i grav. :)
  • Irmeline

Kul för er som börjar känna av saker, själv går jag in i v.39 idag och känner inte ett smack. Men det gjorde jag inte i v.43 sist heller... ;)

• Tamara
    Irmeline skrev 2014-09-19 16:55:08 följande:

Kul för er som börjar känna av saker, själv går jag in i v.39 idag och känner inte ett smack. Men det gjorde jag inte i v.43 sist heller... ;)

Jag har inte heller känt någonting innan det varit på riktigt i någon av mina 3 tidigare graviditeter. Inte heller denna gången (går in i v.39 på söndag). Verkar ju skönare än 1-2 veckors latensfas, även om det känns hopplöst när inget händer...
  • karpas
    Härärjag skrev 2014-09-19 15:29:25 följande:
    Jag har höjt min dos för ca 2 månader sedan. Det är första gången jag behövt höja sedan jag började med levaxin. Nu vet jag inte vad mitt t4 var/är med höjningen berodde på att tsh steg till närmare 3. Brukar ligga under 1.

Ditt tsh låter ju ganska lågt, så är det t4 som har ökat då?
    Tsh har legat ca 2,0 så det har ju varit bra. Dock har t4 sjunkit en hel del. Har legat på 14-15 innan graviditet. Vi får väl se, tror mina järn tabletter har spelat in. Vi får se vad läkaren kommer fram till. Har haft lite jobbigt med hjärtklappning så kanske det nu är på väg till överproduktion. Ja det är en vetenskap det här. Dock tror jag att det är tack vare levaxinet som jag blev gravid i januari. Har inte skyddat mig sen yngsta flickan kom 2009. Med henne var jag tvungen att ta hormoner för att bli gravid. Även med den äldsta. Mellantösen blev jag gravid snabbt efter så hormonerna var nog igång för fullt och därför gick det av sig självt. Jag höjde dosen i nov så det satte nog fart när tsh sänktes, har för mig att det låg på ca3-4 innan medicinering. Nu väntar jag bara på att få åka mina 15mil för att föda. Får nog dock vänta ett par veckor eller tre. :)
  • banan123
    MissLis skrev 2014-09-19 21:04:01 följande:

Hur tänker ni kring smärtlindring under förlossningen?

Jag tänker inte ta någon. så känner jag iaf nu. Dock är detta mit första barn så jag kanske ändrar mig när jag väl är inne på bb. men annars ska jag bara använda mig av profylax.. el hur man stavar det :)
  • Härärjag
    karpas skrev 2014-09-19 18:19:25 följande:
    Tsh har legat ca 2,0 så det har ju varit bra. Dock har t4 sjunkit en hel del. Har legat på 14-15 innan graviditet. Vi får väl se, tror mina järn tabletter har spelat in. Vi får se vad läkaren kommer fram till. Har haft lite jobbigt med hjärtklappning så kanske det nu är på väg till överproduktion. Ja det är en vetenskap det här. Dock tror jag att det är tack vare levaxinet som jag blev gravid i januari. Har inte skyddat mig sen yngsta flickan kom 2009. Med henne var jag tvungen att ta hormoner för att bli gravid. Även med den äldsta. Mellantösen blev jag gravid snabbt efter så hormonerna var nog igång för fullt och därför gick det av sig självt. Jag höjde dosen i nov så det satte nog fart när tsh sänktes, har för mig att det låg på ca3-4 innan medicinering. Nu väntar jag bara på att få åka mina 15mil för att föda. Får nog dock vänta ett par veckor eller tre. :)
    Ja som sagt, det är en hel vetenskap! Mitt började med att jag hade överproduktion, men sen hade det vänta och blev underproduktion. Har legat bra sen dess

15 mil, det är en liten bit att åka det. Vi har ca 15 min bilåkande till förlossningen
  • Härärjag
    MissLis skrev 2014-09-19 21:04:01 följande:

Hur tänker ni kring smärtlindring under förlossningen?

Bf 21 oktober
    Tänker mig lustgas i första hand, det har funkat bra för mig innan. Helt utan smärtlindring vill jag inte vara.

Vid min första förlossning tog jag EDA. Tyckte inte så mycket om det, så har vi de andra tagit PCB som har funkat . Men den har dock kort verkningstid och jag har fått den när jag varit öppen ca 6-7 cm den har det ändå gått undan så
Svar på tråden BF Oktober 2014