• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • MeEmmA
    MissLis skrev 2014-09-19 21:04:01 följande:

Hur tänker ni kring smärtlindring under förlossningen?

Bf 21 oktober
    Jag ska bada o ta lustgas, fungerade bra förra gången :) men sen vet man ju såklart inte hur denna gången blir.
  • karpas

Bf 21 oktober
    Jag har använt mig av lustgas vid mina tre förlossningar( eller 2 eftersom jag bara var inne några minuter på fl. när Mellantös föddes) även badat och promenerat med gåbord med mannen som massör av rygg/stuss. Det har fungerar för mig. Har hört att rygg värkarna är jobbigare än de som jag har haft, på magen. Hoppas nu med fjärde att klara mig med lustgasen för den kapade toppen av värken och resten fick min man leda bort med massagen. Med yngsta flickan tog jag lustgas sista timmen bara så profylax fungerar jätte bra fram tills det blir för jobbigt. Man ska nog ändå vara ganska öppen inför sin förlossning. Det är först när man är mitt i det som man vet vad man kan behöva.
  • karpas
    Härärjag skrev 2014-09-19 22:12:52 följande:
    Ja som sagt, det är en hel vetenskap! Mitt började med att jag hade överproduktion, men sen hade det vänta och blev underproduktion. Har legat bra sen dess smile1.gif

15 mil, det är en liten bit att åka det. Vi har ca 15 min bilåkande till förlossningen smile1.gif
    Ja 15min är nära, men vi väntar inte länge efter att värkar startat eller vattnet gått. Hade mitt vatten gått hemma för drygt 10år sedan så hade jag nog fött i bilen eller ambulans. :) vaknade 7.00 med värkar och tösen är född 9.22. Dra ifrån 1 1/2 Tim bil färd och drygt en halv timme fix för avfärd. Det blev liiiite tight faktiskt. :) vi åker i tid direkt jag får känningar. Det är väl bara att vända hem om det är falskt alarm. ;) Vill inte gärna föda hemma.
  • Härärjag

Jag håller med om att vara öppen och inte bestämma allt för mycket innan jag har endast varit med om igångsättningar och då blir värkarna ibland så intensiva att man inte får en paus ens på en minut..då är man öppen för det mesta som erbjuds

• Tamara

Bf 21 oktober
    Min första gick jättefort, hade djävulska värkar utan vila i mellan men hann inte med någon smärtlindring förutom lite yttepytte lustgas som inte funkar bra på mig (kan bara ha jättelite på annars spyr jag, så det hjälper liksom knappt). Andra planerat snitt. Tredje trodde vi att det skulle gå lika fort som med första men det gjorde det inte, men hade inget annat än lite lustgas ändå fast fy fan vad ont det gjorde.

Hoppas klara mig utan igen (kommer fjanta med lustgasen igen då) men har skrivit upp Spinalbedövning ifall det verkar dra ut på tiden, hoppas att klara av det inom den tiden den verkar då, eftersom den inte går att fylla på.
  • sandramarlene

Jag vill inte ha någon smärtlindring utan vill klara mig så långt det går utan. Har bara en igångsättning i bagaget och då hade jag bara lustgas men gillar inte riktigt hur ding och borta jag blev. Men på sin höjd att jag vill ha just det, lustgas men annars ingenting alls. när krystvärkarna kommer vill jag vara 110% med och inte försvinna i lustgas-dimman som sist :)

• Baktakt

Jag kom rätt långt på vetekudde och TENS sist, i början av öppningsskedet. Badet var också väldigt skönt och jag hade inte klarat mig utan lustgasen.

Jag höll på att svimma flera gånger av smärtan, så jag bad om lite hårdare artilleri. Fick EDA som inte tog. När den skulle sättas satt jag och skakade okontrollerat och läkaren bad och bad att jag skulle vara stilla, men det gick inte! Ingen hade kollat hur öppen jag var på en stund, så man hade missat att det var för sent. Jag gick från 2-10 cm på under 2h. Normalt är 0,5-1 cm/h. Provade petidin, för jag var så desperat. Kände mig full, kunde inte prata, gå eller stå, men förstod allt som hände omkring mig. Hemsk, inlåst känsla! Personalen frågade flera gånger om jag inte ville ha sterila kvaddlar och till slut sa jag ok. Det svartnade för ögonen och ringde i öronen av smärtan. Återigen kunde jag inte stå på en lång stund. När det släppte var jag smärtfri i 20 minuter. Verkligen inte värt det!

Jag minns inte ens i vilken ordning jag fick ovanstående, men jag tar dem inte igen. Väl medveten om att smärtan vid en förlossning är långt, långt värre än vad jag någonsin kunnat tänka mig, så tänker jag dock inte låsa mig vid ett visst sätt och bädda för besvikelse. Målet med förlossningen är att få vårt barn, inte en uppvisning i smärttålighet. Massage, vetekudde, TENS, bad och lustgas önskar jag mig, sen får vi se.

• JennyL88

Jag funderar på att testa akupunktur denna förlossningen, någon som haft det

Sen blir de tens hemma. Varmt bad, sitta på boll och lustgas. Ska försöka att inte ta eda denna gången, men de kanske jag gör. Bättre att vara öppen för de mesta tror jag. Men sterila kvaddla ges inte här och inget jag skulle kunna tänka mig. Tar ni lavemang? Tog inget sist, man bryr sig ju inte så mycket när man väl ligger där och krystar.

BF 15 oktober
  • testosteran

Fick Eda med mina båda och herre gud vilka fantastiska förlossningar. Behövde inget annat så var helt med på hela öppningsarbetet med inte alls mycket smärta, krystar kändes som ett sjukt tufft träningspass och såklart lite ont i slutet men absolut ingen fara. Jag vill om jag hinner och det går få det igen men vet att det inte är alltid det passar. Jag och min man kunde prata och ha trevligt efter edan tagit mot för innan när smärtan tar över hela grejen. Så för mig är det ett självklart val! :) men som sagt man får se och går det fortare nu än 2an så hinner jag nog inte! Åh längtar så mycket till det är dags!

• Baktakt

Jag har tagit akupunktur i andra sammanhang än förlossning och de problem jag ville bli av med blev långt värre. Därför tänker jag inte chansa med det.

Lavemang ges inte normalt nu för tiden. Det pyttelilla bajs som kan komma torkas bort med en gång av BM. Tydligen är det både lite av en arbetsmiljögrej för dem och bättre för mamman. Efter lavemang kan det tydligen komma bajsvatten lite hur och när som helst under förlossningen. Har man trög mage efter förlossningen hjälper movicol jättebra. Jag tänkte själv satsa på lösande mat (päron, kiwi, persikor, katrinplommon, glass :-P) och ev. movicol i förebyggande syfte mot slutet.

Svar på tråden BF Oktober 2014