• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • karpas

Har aldrig tagit lavemang innan. Tarmen har tömt sig själv ordentligt när det väl satt igång. Akupunktur har jag tagit med första, men tyckte inte det hjälpte nått.

• Irmeline
    MissLis skrev 2014-09-19 21:04:01 följande:

Hur tänker ni kring smärtlindring under förlossningen?

Bf 21 oktober
    Om jag blir igångsatt igen blir det nog eda, de satte det på mig sist utan att jag bett om det för när de vrider upp värkstimulerande så kan det ge värkstormar utan paus, så då är det tydligen rekommenderat. Jag lydde deras rekommendation och sa ja. Om jag kommer igång av mig själv och slipper 27h förlossning ska jag se hur långt det går med andning. Tänker inte ta lustgas för jag har fobi för masken. Lite vetekudde, bad och tens om de har kan jag också tänka mig. Hyrde tens sist men hann ju knappt använda den då de satte eda, kändes inte värt pengarna. Nu i annat landsting så vet inte om de har tens här eller om man måste ha med egen.
  • Aftonstjärna
    MissLis skrev 2014-09-19 21:04:01 följande:

Hur tänker ni kring smärtlindring under förlossningen?

Jag hoppas klara mej med lustgas och massage som sist. Fick också sterila kvaddlar och gillade hur det brände i korsryggen. Hoppas också få bada, på det bb jag ska föda på lär det ska finnas badkar i alla rum. Fanns ingen sån möjlighet sist. Skulle gärna föda i vatten om det är möjligt. Jag är positivt inställd till akupunktur, men har svårt att tro att det skulle kunna ta udden av förlossningsvärkar. Men tror det kan hjälpa med att få igång saker om det går trögt. Är nog beredd att tacka ja till bedövning för att få vila om förlossningen drar ut på tiden väldigt mycket.
    bf 23 oktober
  • Mrs West

Jag är inne på samma linje som testosteron, eda eller spinal, har varit super för mig. Lustgasen blir jag helt borta av och det gillar jag inte alls.

Med Eda har jag varit totalt närvarande och haft kontroll. Hoppas jag hinner få det nu med!!!

• Bellsam
    JennyL88 skrev 2014-09-20 08:30:33 följande:

Jag funderar på att testa akupunktur denna förlossningen, någon som haft det

Sen blir de tens hemma. Varmt bad, sitta på boll och lustgas. Ska försöka att inte ta eda denna gången, men de kanske jag gör. Bättre att vara öppen för de mesta tror jag. Men sterila kvaddla ges inte här och inget jag skulle kunna tänka mig. Tar ni lavemang? Tog inget sist, man bryr sig ju inte så mycket när man väl ligger där och krystar.

BF 15 oktober
    Jag har testat på akupunktur men det funkade inte alls. Kände mig mest löjlig och obekväm med alla nålar överallt och att jag inte kunde röra mig som jag ville. Inget för mig alltså.

Jag har inte tagit något lavemang under någon av mina två tidigare förlossningar och har inte tänkt ta det nu heller.
  • Baktakt

Åhej. Min svärmor tycker synd om sin son som måste sköta det mesta hemmavid och lyssna på mig som har ont av graviditeten. Problem ska man inte låtsas om och allt måste vara trevligt och njutbart. Mig är det inte synd om. Jag ska knipa igen, se glad ut, trots att jag inte kan gå rak pga konstanta sammandragningar och bara tänka på hur ljuvt det är att vara gravid. Det är rätt synd om dottern också som inte längre får vara ensambarn.

Jag vet inte riktigt vem hennes son är, men jag undrar om det är samma person som min man? Jag kniper igen, nickar och håller med iaf. Inte värt att förklara att vi valt att göra det här, att han inte gör allt, utan att vi båda gör vad vi mäktar med efter bästa förmåga. För min del innebär det ibland att bara orka med att vara gravid och ligga utslagen på soffan, medan han t.ex. bygger lego med dottern.

• MissLis

Tack alla ni som svarat!

Med första gick det jättefort och personalen trodde inte på mig när jag sa att det var dags = inte en chans att hinna få EDA som jag hade planerat. Lustgasen funkade dock fin fint!

Andra barnet trodde jag att jag var tuff, hade ju klarat mig utan EDA första gången. Problemet var bara att den här gången fick jag inte till rätt teknik med lustgasen, så den gav jag upp ganska fort. Använde mig istället av min egna andning, varma vetekuddar/kornpåsar och hård massage i ryggslutet.

Nu är det tredje barnet och jag känner så här: varm dusch, varma vetekuddar, massage och lustgas. MEN skulle det bli en långdragen historia är jag öppen för EDA!

Bf 21 oktober
  • MissLis

Ny fråga: hur ska man kunna veta vilken storlek man behöver på amningsbh? Känner mig förvirrad.

Bf 21 oktober
  • sandramarlene
    Baktakt skrev 2014-09-21 00:18:09 följande:

Åhej. Min svärmor tycker synd om sin son som måste sköta det mesta hemmavid och lyssna på mig som har ont av graviditeten. Problem ska man inte låtsas om och allt måste vara trevligt och njutbart. Mig är det inte synd om. Jag ska knipa igen, se glad ut, trots att jag inte kan gå rak pga konstanta sammandragningar och bara tänka på hur ljuvt det är att vara gravid. Det är rätt synd om dottern också som inte längre får vara ensambarn.

Jag vet inte riktigt vem hennes son är, men jag undrar om det är samma person som min man? Jag kniper igen, nickar och håller med iaf. Inte värt att förklara att vi valt att göra det här, att han inte gör allt, utan att vi båda gör vad vi mäktar med efter bästa förmåga. För min del innebär det ibland att bara orka med att vara gravid och ligga utslagen på soffan, medan han t.ex. bygger lego med dottern.

Men va hemskt! Säger inte karln nått i ditt försvar? Blir rakt arg!
  • sandramarlene
    MissLis skrev 2014-09-21 07:55:49 följande:

Ny fråga: hur ska man kunna veta vilken storlek man behöver på amningsbh? Känner mig förvirrad.

Bf 21 oktober
    Jag har köpt två stl större kup-mässigt. Och en stl större runt midjan :) sen köpa större om det behövs sen. Hittade två för 50:- på Lindex då dom hade en massiv rea :D
Svar på tråden BF Oktober 2014