• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • sandramarlene
    Irmeline skrev 2014-09-23 21:31:21 följande:
    När har du nästa koll? Jag har min den 1:a, dagen innan BF ;) Hoppas det ska bli sista!
    Den 29:e har jag och jag hoppas jag inte hinner dit ;) haha! Men det lär bli så, hoppas som du iaf att det blir sista besöket :) har haft så ont i höfter och ländrygg idag vet inte om det beror på promenaden igår eller bara om det är ännu en gravidkrämpa.
  • Irmeline
    DinaMii skrev 2014-09-23 21:44:43 följande:

Har läst endel om RS-viruset. Våra barn kommer ju när den värsta perioden på året börjar och viruset är väldigt smittsamt. Kan ge andningsuppehåll och vara livshotande. Spädbarn tillhör en riskgrupp och många förkylda bär på viruset. Man ska hålla sej borta från folkgrupper och förkylda personer under barnets första två månader. Men hur tänker man när man har ett dagisbarn? Då finns det ju baciller i mängder..? Hur tänker ni kring det?

Tänker inte låta storasyster röra bebis om hon blir sjuk, mycket mer kan man inte göra, förutom att undvika inomhusmiljöer med mycket folk och sjuka människor i allmänhet.
  • jamieblue
    Olivine skrev 2014-09-23 20:34:40 följande:
    Är era bebisar fixerade? Jag är snart i v 39 och bebisen är inte ens ruckbar utan t.o.m. rörlig (så pass att han i teorin skulle kunna vända sig med huvudet upp igen). Det börjar kännas lite sådär faktiskt. Hoppas att vattnet inte går innan vi är på förlossningen.
    sandramarlene skrev 2014-09-23 21:25:15 följande:
    Är också i v.39 snart v.40 och bebis va då sist fortfarande rörlig/gränsen till ruckbar men jag är inte så orolig. Lite lite yta att vända sig på och sonen blev aldrig fixerad heller men ut kom han med huvudet före :)
    Irmeline skrev 2014-09-23 21:30:24 följande:
    Sist jag var hos BM var min också rörlig, och jag går in i v. 40 på fredag! Sist fixerade sig den aldrig innan förlossningen, men var iaf ruckar ett tag innan. Rörlig känns ju lite sådär. Det som är skönt är ju att trycket neråt blir lite mindre. Mindre ilningar och lättare att gå. 
    Jag är i v. 37 nu och bebisen är fixerad. Men jag är förstagångsföderska, har förstått att det är lite vanligare att bebisen fixerar sig tidigt då. Hon/han har legat med huvudet nedåt väldigt länge och sjönk ner ganska tidigt, även om hon/han var ruckbar när jag var hos BM i v. 35. 

Som Irmeline skriver, ni kan åtminstone vara glada att ni slipper ilningarna Glad
  • Baktakt

Knyttet var mellan ruckbar och fixerad förra veckan på 34+3. Hon har trängt ner väl och läkaren som tittade på mig hade svårt att komma åt för att hon låg så långt nere. Men det är ju inte alla barn som fixeras, så det känns inte så viktigt. Möjligen kan jag tänka mig att bebisen inte så enkelt byter håll då, men det är bara vad jag tror och inget jag har belägg för.

Vad gäller RS är jag inte så orolig. Oktober är precis i början av säsongen, storasyster är bara på förskolan 3 dgr/v och vi har som rutin att tvätta händer och ansikte innan vi går hem, efter mat och utelek. Kompisar kommer att få acceptera att se, men inte röra.

Första tiden kommer bebisen inte att träffa så många. Delvis för att jag räknar med att inte orka. Och ska vi handla t.ex. kan ju en av oss föräldrar stanna hemma och den andra åka iväg, eller så går man under dagen när där är mindre folk. Vi bunkrar upp med stapelvaror innan förlossningen ändå, så att det mest blir färskvaror som ska handlas hem.

Folk utöver närmsta släkten får vänta med att träffa den lilla. Vid jul blir det lite mer folk på kort tid, men de flesta begriper att de får beundra på lite avstånd och de andra lär ju ha julbadat iaf

Man ska inte oroa sig i onödan, men man behöver ju inte vara dumdristig heller. Tror ovanstående räcker ganska långt. Det är ett otrevligt virus, men vad jag förstår är det samtidigt inte så vanligt att få. (Jag får väl läsa på i den frågan).

Storasyster kom vid samma tid som lillasyster och vare sig hon, eller något av barnen i mina tre mammagrupper drabbades, trots syskon. Då bodde vi i stan, med förskolor med närmast obefintlig utemiljö. Ju mindre ute, desto större smittspridning. Nu bor vi på landet och har en förskola med mycket utetid för barnen, vilket jag hoppas minskar smittspridningen.

• Tamara
    DinaMii skrev 2014-09-23 21:44:43 följande:

Har läst endel om RS-viruset. Våra barn kommer ju när den värsta perioden på året börjar och viruset är väldigt smittsamt. Kan ge andningsuppehåll och vara livshotande. Spädbarn tillhör en riskgrupp och många förkylda bär på viruset. Man ska hålla sej borta från folkgrupper och förkylda personer under barnets första två månader. Men hur tänker man när man har ett dagisbarn? Då finns det ju baciller i mängder..? Hur tänker ni kring det?

Min yngste är född 31/10-12, det var mycket RS virus den hösten/vintern. Vi var stenhårda med handhygien för syskonen, tvål och handsprit. Höll oss från affärer och andra olämpliga inomhusmiljöer och var noggrann med att folk som kom hem verkligen var friska. Var faktiskt så hård att en del inte fick ha sina småbarn med sig. De flesta dagisbarn är ju mer el mindre snoriga denna tiden. Nu har yngste nyss börjat gå 15 h på dagis, han har samma rutin som de större syskonen, direkt in och tvätta händerna.

Det är ju svårt när man har flera barn men det är bara att göra så gott det går och försöka hålla dem ifrån bebis om de är sjuka.
  • Olivine

Vad skönt att så många av er har bebisar på rätt ställe! Och det är ju tydligen ganska vanligt att de inte är fixerade när man har fått barn tidigare, så kroppen vet nog vad den håller på med. En av fördelarna med att de fixeras är ju att de sjunker ner och att man får lite lättare att andas. Antar att vi med rörliga bebisar inte får den lyxen.

Irmeline skrev 2014-09-23 21:30:24 följande:
    Sist jag var hos BM var min också rörlig, och jag går in i v. 40 på fredag! Sist fixerade sig den aldrig innan förlossningen, men var iaf ruckar ett tag innan. Rörlig känns ju lite sådär. Det som är skönt är ju att trycket neråt blir lite mindre. Mindre ilningar och lättare att gå. Jag ska jobba till sista sept, blir två dagar innan BF Flört
    Men jag vet ju att jag kommer gå över, frågan är snarare om det hinner komma igång av sig själv eller om det blir igångsättning igen.

Är det ditt första barn?
    Två dagar innan BF! Vilken kämpe du är! Skål
    Hur kommer det sig att du tror att du kommer att gå över tiden?
    Jag gick över max med min son men den här gången känns det helt annorlunda. Då kände jag ingenting förrän han bestämde sig för att komma ut, och den här gången är det förvärkar hela tiden. Fast förvärkar kanske inte säger så mycket om när det är dags.

Ang. RS - det är skitläskigt! Försöker verkligen att inte tänka på det mer än nödvändigt. Sist blev vi smittade av en jobbig förkylning på BB! Paret som vi delade rum med var jätteförkylda och låg och snorade och hostade, så vi fick det naturligtvis. Sen när vi kom hem ansträngde vi oss järnet för att undvika fler smittor, för att lillstackarn skulle slippa vara sjuk igen, så inga affärsbesök eller dyl. med ungen på flera månader. De allra närmaste fick vänta några veckor med att träffa honom. Alla andra fick vänta ännu längre. Överdrivet nojjigt enligt vissa, men vi tyckte att risken var så otäck att vi inte hade någon lust att chansa...
  • Irmeline
    Olivine skrev 2014-09-23 22:32:31 följande:

Jag gick över max med min son men den här gången känns det helt annorlunda. Då kände jag ingenting förrän han bestämde sig för att komma ut, och den här gången är det förvärkar hela tiden. Fast förvärkar kanske inte säger så mycket om när det är dags.

..
    Både min mamma och syster har gått över, syrran blev igångsatt 2 ggr. Visste redan förra gången att jag skulle gå även, jobbade till dagen innan BF (BF var på en lördag) men födde inte förrän 16 dagar efter BF med igångsättning. Tror inte det blir annorlunda denna gång, förhoppningsvis kanske bara behöver gå över en vecka/10 dagar. Skulle gärna komma igång av mig själv.

Min riktiga nedräkning börjar vid BF Tungan ute
  • Baktakt
    Olivine skrev 2014-09-23 22:32:31 följande:

Vad skönt att så många av er har bebisar på rätt ställe! Och det är ju tydligen ganska vanligt att de inte är fixerade när man har fått barn tidigare, så kroppen vet nog vad den håller på med. En av fördelarna med att de fixeras är ju att de sjunker ner och att man får lite lättare att andas. Antar att vi med rörliga bebisar inte får den lyxen. smile1.gif

Ang. RS - det är skitläskigt! Försöker verkligen att inte tänka på det mer än nödvändigt. Sist blev vi smittade av en jobbig förkylning på BB! Paret som vi delade rum med var jätteförkylda och låg och snorade och hostade, så vi fick det naturligtvis. Sen när vi kom hem ansträngde vi oss järnet för att undvika fler smittor, för att lillstackarn skulle slippa vara sjuk igen, så inga affärsbesök eller dyl. med ungen på flera månader. De allra närmaste fick vänta några veckor med att träffa honom. Alla andra fick vänta ännu längre. Överdrivet nojjigt enligt vissa, men vi tyckte att risken var så otäck att vi inte hade någon lust att chansa...
    Jag kunde andas i säkert 1,5 vecka, men man får väl vara glad för det lilla

RS på BB. Usch! God anledning att åka hem så snart man får ok.
  • HeidiMV

Inte varit inne på ett bra tag... Hoppas det går bra för er alla, har inte läst inlägg heller... Fick igår mitt snittdatum på posten, så det blir en september bebis för vår del :) 30.9 blir det snitt. Skönt att veta, och skönt att det bara är en vecka kvar.

Min snart 3-åring har varit busigare än busigast och de äldre syskonen har börjat sitt skolår med storm, så det har varit mera än nog känns det som. Har varit trött hela graviditeten, men nu tycks jag ha fått lite mera energi, kanske åskvädret häromnatten gjorde susen :P

Annars har allt gått bra, bebisen beräknas väga 3700 g vid detta laget, BF blev ju också ändrat till 8.10, så nu kommer den att komma i 38+6. Ganska lagom :) Är ju 4:e snittet jag kommer att genomgå, så det känns bra att allt gått som det ska hittills... Har dock haft insulinbehandlad graviditetsdiabetes, så jag hoppas slippa sprutorna och mätandet nästa vecka också...

• Olivine

Spännande, HeidiMV! Vad skönt det måste vara att veta när det händer! Och så snart också! Lycka till med allt!

Svar på tråden BF Oktober 2014