• Guanno

    Varför går jag inte ner i vikt?

    Idag väger jag 101 kg.
    För 6 veckor sedan började jag träna från att inte träna alls till att träna på crosstrainer minst 30 min varje dag, samt vikter efter det. Dessutom så simmar jag minst 3 gånger i veckan innan jobbet och ändå står min vikt stilla. Jag har slutat äta ALL onyttig mat och kör stenhårt på att jag ska gå ner i vikt.
    Första 4 veckorna gick jag ner 4 kg, men efter det så har vikten stått stilla i två veckor.
    Jag undrar om jag gör något fel?

    Är det så att jag bygger muskler istället?
    Tränar jag för lite?
    Är det så att jag kan ha blivit smalare även fast vikten inte rör sig? För jag kan se i spegeln att det har skett en förändring.
    Kanske jag hakar upp mig för mycket på vågen?


  • Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?
  • Philippa

    Iblnad/ofta så står vikten still ett tag för kroppen försöker fatta vad som händer... ge det mer tid så ska du se att det lossnar!

  • BCH52

    Känner igen problemet. Det är inte alltid som vågen är ens bästa vän när man jobbar med att gå ner i vikt.

    Som nämndes ovan så tar det ett taginna kropp "fattar" vad som är på gång. Dessutom väger muskler mer än fett.

    Skippa vågen ett tag och använd måttbabd i stället. Mät varje vecka, samma tid på dagen, överarm, lår, midja och stuss. Du kommer att se förändringen bättre då. Sedan brukar man också märka det på att kläderna sitter lösare.

    Lycka till!

  • Aniiee

    Vad äter du och hur mycket? Ta en vanlig dag. Träningen ger mindre än 20% av viknedgången.....


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • sportpappa

    Ja, stirra mindre på vågen. Väg dig mer sällan. Måttband eller spegel är bättre sätt att se din förändring. Gör vägning max en gång per månad. När du väger dig varje dag eller varje vecka så väger du vätskebalans och mag- och tarminnehåll vilket kan göra att vikten varierar åt båda hållen. Ex. om du dricker en liter vatten utan att kissa så har du "gått upp" 1 kg.
    Genom att du tränar så bygger du muskler och de väger också en del vilket gör att din viktminskning går långsammare. Det är sunt. Muskler kräver mer energi vilket ökar din förbränning.

  • OF

    Orsakerna kan vara många till att det inte händer något på vågen. Kroppen kanske håller på att ställa om sig på något sätt. Träningen du gör kanske inte passar din kroppstyp etc etc etc. Vi är faktiskt unika individer så det är inte alls säkert att det som passar dina vänner eller de råd du får här passar för dig och din kropp. Prova dig fram tills du finner en metod som fungerar för dig och känns bra.


    Vad menar du med att du "slutat äta ALL onyttig mat"? Mängden och sammansättningen av kolhydrater, protein och fett är lika viktig som vart det kommer ifrån för många. Jag är definitivt ingen anhängare av någon annan form av diet än sunt förnuft men var snål med kolhydrater men uteslut dem inte helt. Tänk på att äta varierat och att du ska ha i dig vitaminer och mineraler för att kroppen ska fungera bra så att du orkar fortsätta och hålla dig frisk.


    Jag ser min kropp som ett maskineri där
    Proteinet är byggstenar
    Kolhydrater är bränsle
    Fettet är för att smörja


    Om något av dessa faller bort så stannar maskineriet. Du behöver nu mycket byggstenar för att omvandla fettet till muskler och där med blir du smalare. Sedan beror det på anlag, träning och fortsat kost om du bilir slank eller muskelös.

    Din snabba viktnedgång i början är troligtiv till stor del vätska. Vad jag hört så är en hälsosam viktnedgång ungefär 0,5-1kg/vecka för kvinnor och 0,5-1,5kg/vecka för män. Om du håller den takten så blir det nog lättare att hålla vikten när du nått ditt mål.

    Lycka till!


    Något som jag tycker mig se vara ett bra generellt tips är att minimera/utesluta kolhydrater helt från kvällsmellanmål (efter middagen ätits) och kvällsmat.

  • k girl

    Viktnedgång går i platåer. Ibland står man stilla i vikt, ibland går det fort. Ibland kanske man äter lite mer kolhydrater (kolhydrater binder vätska) eller också binder man vätska på grund av ägglossning eller mens. Jag tror att det är jätteviktigt att tänka på och inte tappa hoppet/greppet för att man står stilla ett tag utan ihärda.

    80% av en viktnedgång är kost, där börjar man. Jag tror precis som OF att man behöver alla byggstenar för att må bra. Man kan tänka på att välja bra grejer - långsamma kolhydrater som bönor, råris, quinoa, sötpotatis, matkorn och matvete; kyckling, fisk och magert rött kött; fetter från olja, nötter och fröer snarare än mejerifett och mycket grönsaker som broccoli, blomkål, vitkål, spenat och rotsaker. 

  • Hannaj1991

    Hej jag har också svårt med min vikt vill också gå ner te 50 kg hoppas på kunna köpa en träningscykel som man har hemma jag väger drygt 122.0 kg vill ner te 50 kg är det någon som kan tipsa mig man hår ner i vikt ingen lchf livs farligt för kroppen ...

  • sportpappa
    Hannaj1991 skrev 2014-03-05 10:16:37 följande:
    Hej jag har också svårt med min vikt vill också gå ner te 50 kg hoppas på kunna köpa en träningscykel som man har hemma jag väger drygt 122.0 kg vill ner te 50 kg är det någon som kan tipsa mig man hår ner i vikt ingen lchf livs farligt för kroppen ...
    Det är 72 kg viktminskning vilket är ganska mycket. En målvikt på 50 kg låter väldigt lågt, men om det är lågt eller inte beror på hur lång du är. Om du är runt 150 cm lång så får det väl anses som en "normal" vikt.
    Det du ska börja med är att minska lite på matportionerna (fyll aldrig tallriken med mer än 75% mat, bygg inga berg, ät aldrig tills du är helt mätt), ta endast en portion mat, fyll aldrig på tallriken och välja bort läsk - vatten fungerar alldeles utmärkt till alla måltider. Med bara det så kommer du väldigt långt.

    Stressa inte utan låt det ta sin tid. När du väl hittar rätt livsstil så kommer kroppen anpassa sig till den automatiskt.
  • Skepparen

    Ja, muskler väger mer än fett. Tyvärr inte speciellt mycket mer och tyvärr tar det mycket längre tid än fyra veckor att bygga upp en muskelmassa som kan balansera en viktnedgång.

    Att träna är jättebra, men det är inte direkt någon supermetod för att droppa snabbt i vikt. Ett kilo fett är ~9000Kcal.
    Det är ungefär 15h intensiv spinning. ^^

    Jag skulle tro att du får i dig mer energi per dag än vad du tror. Börja föra minutiös bok över _alla_ måltider och _alla_ tillfällen du äter något. Mät och väg allt och för in det. Sedan kollar du energivärde för allt (tex via den utmärkta matkalkyl.se/ ) och ser hur mycket energi du har in varje dag.

  • Hannaj1991

    Jag e 164 lång jag vill ner åtminstone te 60 då de är min normala vikt igentligen .... Har minskat på godis o kakor o läsk dricker istället Loka el Ramlösa vill inte ha läsk .. Har minskat på portsonerna . Måste ta de lugt har precis gjort en operation som gör att jag måste se upp med va jag äter o inte kan äta med mera har olika appar där jag lägger in tex mat med mera hoppas på en mortsionscykel här i sommar Hade en jobbig jobbig kanske e fel ord men under graviditeten va vikten 128 ca...

Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?