• mimi72

halal-kött

Jag skulle vilja veta om det egentligen finns halalkött i Sverige,var det kommer ifràn, är det färskt eller vaccumförpackat?
    Vilka restauranger kan man gà pà? Ar kebab griskött eller finns det halal-kebab?
    Tack för alla svar!!!!

• Svar på tråden halal-kött
  • Yaran

Ciccin3

"En fråga bara... tror du kossan bryr sig nämnvärt om att man talar om Gud innan slakten?"

Ja, det tror jag!

"Eller är det snarare de som slaktar och sedan äter köttet som mår bra av det? "

Detta också

• fenomena83

jaaa hibasmamma jag undrar hur sjutton man skulle kunna få reda på om det verkligen är halal när det står det...
    för jag tycker det står på var och varannan kyckling-förpackning nu för tiden. tänk om dom bara skriver det?
    bläää va dåligt.

• fenomena83

ciccin3, jag tror att kossor känner och förstår mer än vad vi tror att dom förstår.
    jag kan ju dra ett exempel men vissa kanske skulle säga att det bara är en tillfällighet..
    en kompis till mig har en gård och hennes man är bonde, dom åker runt väldigt mycket till andra bondgårdar och kikar och umgås och har affärskontakter eller nåt. och hon berättade att hon hade varit på en gård som va alldeles underbar. kossorna var alldeles lyriska och trevliga. dom vandrade runt som på små moln sa hon och var inte alls hysteriska och högljudda som alla andra kossor hon har sett (och då har hon sett MÅNGA). hon frågade bonden vad sjutton han gör för att djuren ska trivas så och vara så extremt nöjda och glada, då sa han "jag ber morgonbön med dom varje morgon och kvällsbön på kvällarna och varje gång innan dom mjölkas så ber jag middagsbön".
    hon blev helt chockad och trodde också att det måste ju bara va en tillfällighet. men som sagt var hon har sett MÅNGA gårdar och kossor och även efter det och hon sa att hon aldrig nånsin innan eller efter har sett en gård där djuren var så välmående och friska.

så ja jag tror iaf att kossan bryr sig nämnvärt om Guds namn nämns.

men det har ju med tro och göra helt enkelt och tror man inte på gud så gör man inte.

• Yaran

fenomena

Och jag tror säkert på den berättelsen. Det står i koranen att alla skapelse välsignar Allah SW på sitt sätt. Så även om vi inte ser eller märker det så betyder det inte att de gör det. Men som du sa så har det med tron och göra

• Ciccin3

Yaran

Jag föreslår att du läser åp lite om djur, förslagsvis kossor.
    Att djur blir lugna om vi är det är allmänt känt... och tvärtom.
    Men att djur skulle bli lugna för att man nämner Gud i samband med att man ska skära halsen av dom... kom igen, snälla!?

fenomena83

Till dig har jag ett råd. Ring alla amerikanska tevestationer som finns, sänd dem till din kompis som kan sända dem vidare. Ni kommer bli miljonärer på kuppen.

• Yaran

Ciccin3

Tråkigt att du inte har läst den sista meningen så som sagt det handlar om tron. Förr trodde jag inte på sånt när jag var atiest men nu gör jag det för jag är troende.

• Halal

Fenomena83

Javisst ar det du sager inte alls langsokt. Nagra citat fran Koranen:

''The seven heavens and the earth, and ALL BEINGS THEREIN, declare His glory: there is not a thing but celebrates His praise; And yet ye understand not how they declare His glory! Verily He is Oft-Forbear, Most Forgiving! '' 17:44

''Seest thou not that to Allah bow down in worship all things that are in the heavens and on earth,- the sun, the moon, the stars; the hills, the trees, THE ANIMALS; and a great number among mankind? But a great number are (also) such as are fit for Punishment: and such as Allah shall disgrace,- None can raise to honour: for Allah carries out all that He wills. '' 22:18

''And to Allah doth obeisance all that is in the heavens and on earth, whether moving (living) CREATURES or the angels: for none are arrogant (before their Lord). '' 16:49

Ciccin3

Sa inte ar detta nagon nyfarsk nyhet precis, muslimer har kant till detta i over 1400 ar. Tro kan inte varderas i pengar.

• lovea1

Jag läste på nätet att vissa slakterier i danmark slaktar "halal" och att det även var disskutioner om att kronfågel i skåne skulle börja med "halal" slakt. De förklarade då att slaktmaskinerna skulle vändas mot mecka och att en mulimsk präst av nått slag alltid skulle vara närvarande.
    Men måste inte själva slakten utföras av en muslim, inte en maskin? Hjälp mej har jag fått allt om bakfoten?

• Druiz

lovea1: jaa, det ska utföras av en muslim o sägas "bismillah" innan man slaktar. Det kan inte maskinerna göra

• Druiz

mimi72: det finns kebab som är av gris men så finns det lamm oxå.. tex i södra sverige är det oftast av lamm men i småbyarna i Norrland brukar de ha gris.. jag har bott på flera ställen i södra Sverige o där e det alltid lamm. Mina föräldrar bor i Haparanda o där har de gris. Jag visste inte det fanns kebab av griskött förrän jag åt det där en gång. Jag e själv muslim o kände mig gött lurad. Undrar om det ens finns halal-restauranger? I sthlm o gbg isf. Just de större städerna men då får man nog dra sig till ghettot lite =)

Svar på tråden halal-kött