halal-kött
Jag skulle vilja veta om det egentligen finns halalkött i Sverige,var det kommer ifràn, är det färskt eller vaccumförpackat?
Vilka restauranger kan man gà pà? Ar kebab griskött eller finns det halal-kebab?
Tack för alla svar!!!!
Jag skulle vilja veta om det egentligen finns halalkött i Sverige,var det kommer ifràn, är det färskt eller vaccumförpackat?
Vilka restauranger kan man gà pà? Ar kebab griskött eller finns det halal-kebab?
Tack för alla svar!!!!
Importerat fryst har jag sett här och där. (Mest kyckling. Korv också, av olika slag, förresten.)
Mycket kebab idag är gjort på fläsk. Har man tur hittar man den gjord på får, men huruvida det är halal för det är ju en annan fråga. Man får nog fråga de som säljer den. Skulle gissa att det ofast inte är det.
det finns flera producenter (eller vad det heter), några svenska, andra danska, som har olika kött som är halal, sen beror det väl på var man bor om det finns nån affär som har deras sortiment...
"qibla halal" är rätt så vanligt på kött och köttfärs
Willys brukar ha ganska många olika sorter så man kan hitta köttfärs, kyckling och pålägg korv och annat som är halal.
Men även vanliga affärer som Coop/ konsum och Ica brukar ha halal kyckling.
Coop's märke "extra" har tex både kyckling file och ben som är halal
och Ica har "Ivars" kycklingfile som är halal, "hannes" är också halal.
(Ivars kycklingfile är den som Ica har på tv-reklamen nu för 34,90 per förp!
)
Lycka till !
brukar finnas kebab ställen som har halal i större städer , då brukar de skriva på menyn eller på deras skylt utanför resturangen, fråga !
Finns ett slakteri i V-ås, tex.
Sedan ska det finns nånstans i Rinkeby-trakten nån butik som säljer halal
Tack för alla svar!! Vi ska till Växjö! Fàr se hur det gàr...
Jag har hört att dom börjat sölja Qibla halal köttfärs på Coop! Har inte sett det med egna ögon men det låter ju jättebra!
Kyckling brukar ju va lätt o få tag på vart somhelst (Willys har färsk), köttfärs och lammdelar finns i arabiska affärer men riktigt kött alltså typ lövbiff eller stek brukar va svårare. I Stockholm finns färskt kött men inte där vi bor...
Jag har varit med om flera gånger att jag frågat om kebaben är halal o dom ljuger o säger att den är det
Jag körde en halalslakt imorse på en Chili Korv. Gryyyymt go!
Halal Fallafel är gott!
En dum fråga kanske, men vad innebär halal egentligen? Alltså, är det något särskilt kött eller är det särskilda regler vid slakten?
Här nere i skåne finns det iaf ganska mycket. På Willys i Helsingborg, både fryst och vacuumförpackat. Kyckling, korv, pålägg mm. Brukar stå halal på paketet.