• mimi72

halal-kött

Jag skulle vilja veta om det egentligen finns halalkött i Sverige,var det kommer ifràn, är det färskt eller vaccumförpackat?
    Vilka restauranger kan man gà pà? Ar kebab griskött eller finns det halal-kebab?
    Tack för alla svar!!!!

• Svar på tråden halal-kött
  • Unidentified Visitor

Direktsaxat från Djurens rätt (www.djurensratt.se/dyntext/xlink.asp)

Är halal-slakt lagligt i Sverige?
    Naturligtvis är Djurens Rätt mot halal-slakt, då det är ytterst plågsamt för djuren. Traditionell halal-slakt säger att djuret inte får vara bedövat, att det ska vara vänt mot Mecka och att slakten ska ske under överinseende av en rättroende muslim. Den halal-slakt som förekommer i Sverige är dock anpassad till den svenska djurskyddslagen och skiljer sig inte nämnvärt från hur andra djur i Sverige slaktas.

? Den enda större skillnaden är att den maskin med knivar som skär halsen av kycklingarna flyttats några meter, för att vara vänd mot Mecka, säger platschefen vid Kronfågels slakteri i Kristianstad Bengt Wiking, ett slakteri som har "halal-anpassat" slakten, till Kristianstadbladet den 21 juni 2005.

? Djurskyddsmässigt innebär det inte någon skillnad när det sker under de här formerna. Därför är det heller inget som kräver något särskilt tillstånd eller som vi för register över. Man frångår inte några regler, det här är som vilken slakt som helst, säger Lotta Berg, veterinärinspektör på Djurskyddsmyndigheten, till samma tidning.

• Halal

Ciccin3

Alltsa som jag ser det, dessa slakterier ar oarliga och har inte gott uppsat i det dom gor. Dom lever ju pa en logn sa att saga. Inte konstigt om det som sker innanfor dess fyra vaggar ar motbjudande. Kan dom inte gora dessa saker ratt, hur ska man da tro att dom ens slaktar pa ett ratt och humant satt? Knappast troligt, det lar bli en blodig affar men ingen hansyn till djuren. Och da har det ju ingenting att gora med halal-slakt.

Latsas att det ar muslimer som slaktar for att det officiellt ska kunna kallas halal och darmed blaljuger, alltsa har 0 samvete, och sen lurar konsumenter varlden over. Och sen saga att dom slaktar med bedovning och inte gor det.

Nej fy sjutton sager jag for detta satt att behandla djur och sedan ga och lagga sig med gott samvete. Oetiskt uti fingertopparna.

• Ciccin3

Halal

Ja, jag kan inte annat än att hålla med.

Min sambo har aldrig jobbat på ett sånt slakteri på Irland, men han vet att dom finns.

Jag vet om ett sånt slakteri på Irland som inte ligger så långt ifrån den by där hans föräldrar bor. Det är ett väldigt litet slakteri, privatägt som flera gånger har haft myndigheterna på sig eftersom folk anmälder det... men på något konstigt vis så får det fortsätta.

• MrsL

Ni som INTE vill ha halalslaktad kyckling ska undvika Kronfågel i framtiden...Tror det var TV3 Nyheter som nämnde för en tid sedan att Kronfågel enbart skulle ha halalslaktad kyckling. Men eftersom jag inte kan länka till något som bevisar detta får ni ta det med en nypa salt om ni vill.

• Hibasmamma

Idag såg jag att coop sålde halalslaktat lamm

• apelsinmandarin

de finns ju nått halal- slakteri i ALE kommun utanför göteborg....

• Hibasmamma

undrar om man kan köpa direkt från slakterierna, större partier färskt, för det är ju så svårt o få tag på...Nån som vet?

• Tha Princes

Asså Vad trött jag blir på detta eviga tjafs.. hur tror ni dem gjorde förr i tiden då? bedövade dem djuren o pussade o gullade med dem innan dom sköt dem.? under den tiden d inte fanns pistoler då?? hur tror du/ni alla folk fick sitt kött jo skära halsen av dem ... jag tycker de är taskigt emot djuren på vilket sätt dem än dör eftersom ja älskar djur. huvudsaken dem har haft de bra o inte åker på en hemsk lastbil 400 st o kanske 150 st dör innan dem än kommit fram till slakteriet! vi har ätit kött i alla tider om kommer alltid att göra det. spelar ingen roll vad människor säger. o jag själv är svensk men gift med en muslim så ja blev muslim och jag tycker själv att köttet smakar renare o finare när den slaktas på halal vis. huvudsaken jag slipper se på så är jag nöjd. ja har sett både pistol slaktning och halal. o jag säger dig att ja tycker då att halal e snällare. för i vanliga slakterier så trycker dem in 20 kor i ett bås o tar dem en åt gången o skjuter dem o sedan hänger upp dem o sedan tvingas nästa ko in där den döda kon redan hänger med blod o allt DET ÄR PANIK SKA JAG SÄGA! ja har själv sätt det med både hästar och kor. o inom halal slakt så ska djuret som ska slaktas inte se någon annat dött djur. halal e humanare tycker jag. men vilken tur att vi alla är olika.. för tänk så tråkigt världen skulle vara om vi alla va samma :P:P

• Santos

Tha Prince: Förr i tiden så drog dom loss näsbenet med tång på vissa svenska brottslingar. Vad gör det, mänskligheten blir smartare och mer human, vissa iafl!

• Tha Princes

Santos : så vad tycker du att alla i hela världen skulle sluta äta kött?? du kan inte få alla i världen att göra de hur mycket du än anstränger dig. ! tjafsa så mkt du vill du kommer ingen stans med det iaf ! och tycker du att dem icke halal slakterna som görs är sjyssta eller? vad är snällast att 150 st djur dör av att dem blir ihjäl trampade eller törstar ihjäl i transporten på väg till slakteriet eller att djuret dör på en sjysst vis? jag tycker då verkligen att halal är snällare. där Mass slaktar dem iaf INTE djuren! har du verkligen missat att saker har stått i media o vad kalla fakta på kanal 4 visade om djurtransporter på väg till slaterierna? det är fruktansvärt hur ni som inte äter halal kan äta kött över huvud taget. jag tycker att ni alla som har att klaga på om halal slakt kan lägga ner denna energi på att stoppa de frukstansvärda transportera till slakterierna tycker jag.. om ni nu älskar djuren så lägg eran energi på dem stackars djuren istället! Tack!! // Ida**

• Santos

Dom halal-slaktar på samma slakterier som "svenskt" kött..

Scan, Kronfågel etc etc...

• Tha Princes

Men i så fall är de ju inte halal om alla djuren är de samma . för så fungerar inte halal dom ska ha de bra innan dem slaktas. o intressera dig istället för eran slakt så kan vi sköta våran slakt tycker jag !.. Alla är vi lika mycket värda o desamma med djuren. inte blir korna dem slaktade idag gladare för att du sitter o strider på internet gå ut o gör något åt saken i stället.. så tycker jag om du nu har nå åsikter.!

Svar på tråden halal-kött