• mimi72

halal-kött

Jag skulle vilja veta om det egentligen finns halalkött i Sverige,var det kommer ifràn, är det färskt eller vaccumförpackat?
    Vilka restauranger kan man gà pà? Ar kebab griskött eller finns det halal-kebab?
    Tack för alla svar!!!!

• Svar på tråden halal-kött
  • marina81

Halal

De som tror på koranen gissar lika mycket. De bara tror att de inte gör det. Jag vet iallafall att jag gissar.

• Ciccin3

Halal

Mitt yrke är djur. Jag arbetar med hundar varje dag, jag har läst allt som går att komma över, i deras sätt att tänka, känna och fungera.

För mig är det SJÄLVKLART att erat sätt att tolka att djur skulle kunna vara troende är en uppdiktad skön historia som gör er värld vackrare.

Om ett djur skulle vara troende så skulle det krävas att deras hjärnor fungerade på ett annat sätt än de gör idag. Vi kan ju ta en gräshoppa som ett exempel... de lär ju även de vara troende. Samt mygg och knott.
    Antar att ni inte slår ihjäl dem?

Man kan dra det här med religion långt, men att påstå att djur är troende... ja då har man gått för långt anser jag.

• marina81

Ciccin3

Oj, tänk vad jobbigt att respektera mygg o knott som ens trosfränder!

• Ciccin3

marina81

För att inte tala om hur försiktig man måste vara på skogspromenaden. Om man ser alla djur som troende individer så är de plötsligt så mycket mer än en pissmyra eller geting...

Själv ler jag lite varje gång jag lyckas slå ihjäl en mygga som surrat runt huvudet på mig i en kvart.

Måste vara precis hur jobbigt som helst att se dessa odågor som troende djur som Gud älskar och som då, ska respekteras på samma sätt som allt annat.

Ännu ett bevis på att religion inte är nått för mig.

• Halal

Marina81

Joda din standpunkt hur troende ar tror jag ar kartlagd sedan tidigare faktiskt. Vore ju intressantare att diskutera TRO, an just vad man tycker om dess utovare.

Ciccin3

Vad ar det som sager att hjarnan maste vara konstruerad pa ett speciellt satt for att uppfatta det osedda? Har du nagon vetenskaplig rapport som stodjer detta?

Om man tror detta, sa tycker du man gatt for langt, men vad spelar det for roll for DIG? Pa vilket satt ar det SKADLIGT for dig? Eller var lagger du granser for 'for langt' och att man inte da har ratt att TYCKA det?

Marina81

A andra sidan sa halalslaktas inte mygg, getingar och knott, eftersom det inte ar nagon foda for muslimer. Och det ar val det som det handlar om har? Halalkott?

• marina81

Halal

Och vad tycker jag om utövare då? Jag gillar inte religion, men utövarna får väl hålla på med det om de vill, så länge de respekterar mig (vilket dock många inte gör, för deras religion går emot det mesta jag tror på, och då är ju jag en mindervärdig syndare )

Men är inte myggorna också muslimer?? Hela skapelsen är väl i islam? Hur kan du då döda en annan trosfrände helt respektlöst?

• Ciccin3

Halal

Ja problemet ligger ju i att man försvarar en slakt som är allt annat än human genom att påstå att kossan blir lugnare innan man skär halsen av den för att den är troende.

Det är, anser JAG, att gå för långt för att ge sig själv gott samvete när man äter upp kossan. "Den dog iaf lugn eftersom man nämnde Gud"

• Ciccin3

Halal

Och nej... jag kan tyvärr inte länka till någon sida eller liknande som visar hur tex. en myggas hjärna fungerar. Men med tanke på att en mygga inte tänker långt nog när den suger blod på oss... tex, sätter sig på ställen så att vi inte kan komma åt och slå ihjäl den, så tror jag inte den har hjärna nog att tro på Gud med allt vad det innebär.

• marina81

Ciccin3

Jag skulle tro att detta sätt att döva samvetet för att ha dödat en annan levande varelse är uråldrigt. I många hedinska religioner hade man ceremonier före man jagade där man satte sig i kontakt med jaktbytets ande och på så sätt fick "tillåtelse" att döda det. Sedan när man lagt ner bytet så såg man det så att det bytet gett sitt liv frivilligt för att föda människorna. Att äta en annan levande varelse som kan tänka, känna och som egentligen har lika stor rätt till livet som vi, är ett av mänsklighetens stora etiska problem och ett stort tabu som man på olika sätt varit tvungna att försöka gå runt. Islam har bara fört denna uråldiga tanke och sed vidare.

• Halal

Marina81

Det har vill jag garna att du FORKLARAR, for insinueringar utan forklaring ar faktiskt nagot som ofta leder till ONODIGA missforstand, och DET vill du val inte?

''vilket dock många inte gör, för deras religion går emot det mesta jag tror på, och då är ju jag en mindervärdig syndare''

Om vi nu utgar fran DIG Marina och MIG Halal, sa att det blir lite redigare, for det ar oerhort svart att generalisera i sana har fragor, som sagt onodiga missforstand uppstar.

Sa pa vilket satt respekterar jag inte dig Marina? Pa vilket satt gar min religion, Islam, emot det du tror pa? HUR menar du? Varfor tror du att du ar en 'mindervardig syndare' for att DU inte foljer Islam? Var i Islams laror har du last att de som inte foljer Islam, ar mindervardiga syndare? Jag vill garna att du refererar till det stallet.

Vi ska behandla djur med vardighet. Kan du lata bli att sla pa en mygga sa ar det ju upp till dig, jag later inte bli. Men det gor mig inte till en samre muslim eller en mordare. Du maste blanda ihop med nagon annan religion eller tro dar man inte far gora en fluga fornar, men vilken det ar vet jag inte. Men nar det galler slakten finns det klara riktlinjer for hur djuren ska behandlas. Det ar inte ovardigt om det gors pa foreskrivet satt.

Svar på tråden halal-kött