halal-kött
Jag skulle vilja veta om det egentligen finns halalkött i Sverige,var det kommer ifràn, är det färskt eller vaccumförpackat?
Vilka restauranger kan man gà pà? Ar kebab griskött eller finns det halal-kebab?
Tack för alla svar!!!!
Jag skulle vilja veta om det egentligen finns halalkött i Sverige,var det kommer ifràn, är det färskt eller vaccumförpackat?
Vilka restauranger kan man gà pà? Ar kebab griskött eller finns det halal-kebab?
Tack för alla svar!!!!
Förresten så säljer Coop halal köttfärs från Qiblan halal nu!!!
Blev jätteglad. Varken folk vill det eller ej så kommer vanliga affärer tvingas att sälja halal för att konkurrera om alla muslimska kunder, marknaden är ganska stor i SVerige...
Hibasmamma
Nej... med bedövning så är det inte halalslakt... så enkelt är det.
jag måste bara säga en liten åsikt här hehe.
nu för tiden äter jag bara halal kyckling från Danmark.
tidigare var jag anti allting som är från utlandet och va sådär extremt "nej det ska va svensk kvalité" och "de svenska djuren har det så bra"
men min man har fått mig att inse lite saker som jag inte fattade innan.
nu skulle jag aldrig kunna tänka mig att äta en svensk kyckling.
det görs så himla mycket reklam om att svensk kyckling är den bästa. pyttsan heller!!!!!
det jag har sett är ju äckligt.
till att börja med så kan man ju bara ta en titt på köttet på kycklingfiléerna på den svenska kycklingen och jämföra med den danska halala. även hel kyckling inte bara filéerna.
den svenska kycklingen är blodig och seg och ådrig och har massa restprodukter kvar BLÄÄÄÄÄ.... sitter även ofta kvar fjädrar och äckligt brosk och ja kycklingen ser ju nästan levande ut.
medan den danska halala kycklingen är ren och fräsch och mör och ser allmänt god ut.
jag tycker det gör rejäl skillnad när man tittar på köttet redan som rått.
sen har man ju även sett hur de svenska lyckliga kycklingarna lever. i bur. 2 300 stycken på liten yta i varandras skit. hmpf. att den bedövas vid dödsögonblicken gör väl skit samma när livet var så pest.
har varit på en liten liten gård ägd av muslimer också. dom slaktar halal och tar hand om djuren på halalt vis. och jag måste säga att det är INTE djurplågeri.
jag förstår bara inte de som säger att halal är djurplågeri de vet inte vad de snackar om helt enkelt. om det finns ett vis att föda upp och döda kycklingar på snällt vis då är det på halalt vis under Guds beskydd. punkt.
fenomena83
Det är din åsikt. Min sambo som är slaktare anser att det är rent plågeri att slakta (gris, får och kalv som han har gjort) enligt halal.
Han har berättat om paniken och plågan i jämförelse med att djuren först skjuts med bedövningspistol i pannan.
Gud har ingenting med saken att göra.
ciccin3, jobbar din sambo i danmark då eller, för i sverige är det ju tydligen förbjudet med halalslakt så här kan han ju inte ha sett det.
men fortfarande tycker jag att sättet som djuren lever på NÄR DE LEVER är viktigare än hur de dör. de ska ju ändå dö liksom och hamna på en tallrik
å på haramt vis är inte djurhållningen snäll, nej.....
om det är slaktare din sambo är och inte bonde så vet han väl inte lika mycket om djurhållningen som om själva slakten.
Gud har rätt mycket med saken att göra, för muslimer, det kan du inte komma ifrån
fenomena83
Nej han har utfört halalslakt på Irland... inte i Danmark.
Han har, efter 15 år som slaktare, sina bestämda åsikter om hur en slakt bör gå till. Halalslakten tycker han är en plåga, och han ryser än idag när han berättar om den.
Paniken hos djuren, när man håller fast dom krampaktigt, blottar strupen och sedan snittar, är obeskrivlig. Och långt ifrån human.
Alla med lite djurkunskap vet vad blottad strupe innebär för ett djur... bara en sådan sak. Den paniken!
Hur djuren lever när de lever är självklart den fråga som är viktigast. Men försvarar det hur de ska slaktas? Enligt mig hör det inte riktigt till som argument i hurvida halalslakt är humant eller ej.
Ciccin3
Du sa när vi diskuterade frågan innan att slakteriet din sambo jobbade i slaktade djuren utan bedövning för det skulle inte bli dyrt för dem eller minns jag fel? Jag tror inte din sambo slaktade halal för att ett av de villkoren för halalslakt är ju att den som slaktar ska vara troende och nämner Guds namn vid slaktet. Eller kanske den slakteriet lurar muslimerna att djuren är halalslaktade fastän?
Sedan så var det en här som jag inte minns hennes inloggningsnamn som sa att hon såg hur djur slaktas här i Sverige. Att man slänger stackars grisarna i kokande vatten tills de dör.
Att man slänger stackars grisarna i kokande vatten tills de dör.
Yaran har du fakta för det där?!
Det låter hur vidrigt som helst!
Det ända som är humant gällande slakt är en kula i huvudet restrerande är plågeri för ett djur dör väl inte ögonblickligen när pulsådern skärs av?
Pluttiz
Läs mitt inlägg noga är du snäll! Du tycker en kula i huvudet på ett djur är humant och sedan får man göra vad man vill med djurets kropp medan vegaterianerna inte håller med även om du ger djuren narkos.