• mimi72

halal-kött

Jag skulle vilja veta om det egentligen finns halalkött i Sverige,var det kommer ifràn, är det färskt eller vaccumförpackat?
    Vilka restauranger kan man gà pà? Ar kebab griskött eller finns det halal-kebab?
    Tack för alla svar!!!!

• Svar på tråden halal-kött
  • Rigmor Mortis

Pearls of Paradise: Det är först när man skiljer huvudet från kroppen man skär nerver, skär man bara halspulsådern finns nerverna kvar och därigenom nervimpulser.

• Hibasmamma

Enligt den här sidan så är halalslakt tillåten eftersom djuret bedövas med bultpistol innan:
    Då kan ju alltså inte djuret känna något, så då var det problemet ur världen
    Då kan vi väl enas om att halalslakt är helt ok?

För övrigt så är det kosherslakt som inte är tillåten i Sverige eftersom de inte tillåter bedövning, någon som uprörs över judars sätt att slakta?

www.swedishmeats.com/aciro/websidor/visasida.asp

• Hibasmamma

Kraven för halalslakt:

1. Djuret skall vara frisk och utan skador
    2. Djuret skall ha behandlats med medlidande och vänlighet.
    3. Djuret borde få mat och vatten liksom att lugnas innan det dödas.
    4. Slakten skall utföras av en tränad muslim. Slaktaren skall hela tiden ha ögonkontakt med djuret.
    5. Både djur och slaktare är vända i Qibla (mot mecka)
    6. Föreslakt reciteras "Tasmiyah -principen" Bismillah, Allahu Akbar ( I Guds namn, Gud är större) . Det innebär att muslimerna inte tar djurens liv på eget bevåg utan med skaparens auktoritet. Om ett djur slaktas med angivande av annat namn än Gud "ALLAH" medför det att köttet blir icke tillåtet.
    7. Man ska vässa slaktkniven. Kniven måste undersökas och slipas före och efter varje djur som slaktas.
    8. Slaktkniven skall föras i en enda obruten rörelse.
    9. Matstrupen (esophagus), luftstrupen (trachea) och halspulsådrorna (jugular vein ) skärs av utan att ryggmärgen skadas.
    10. Blodet måste helt avtappas
    11. Ett djur få inte se ett annat djur dö

• Rigmor Mortis

Jag är upprörd över ALL slakt, därför är jag vegetarian. Enligt kraven för halalslakt (om de efterföljs vill säga) verkar det humanare än vanlig slakt. Men som sagt - helst ingen alls.

• Yaran

Hör ni systrar!

Jag och Halal diskuterade samma fråga innan så hur ni än förklarar så kommer nån att provocera. Bespar er tid och energi! Det är en smaksak!

• Yaran

Tippi2

Jepp, falafel blir inte halal om den kommer i kontakt med grisprodukter tex genom att mala kikärterna i ett köttkvarn som används till att mala griskött. Det är inte viktigt hur smaken är utan är maten halal? Och detta är bara viktigt för muslimer.

• Ciccin3

Hibasmamma

Saken är ju den att djuret inte först ska bedövas med pistol vid halalslakt...

Detta har vi diskuterat många gånger på FL förut, jag hade med min sambos åsikter, han är slaktare och har slaktat både med och utan bedövning och hans åsikt är att det är rent plågeri att slakta halal.

• Moomin

Jag är som sagt emot halalslakt. Och då självklart även kosherslakt. Jag skiter högaktningsfullt vilken religion som ligger bakom, det är djurplågeri oavsett.

Personligen äter jag sällan kött och då främst kyckling. Och jag äter bara ekologiska ägg (från frigående höns som fått vara ute och picka) och dricker bara ekologisk mjölk (från kossor som har möjlighet att vara ute året runt och som får vara tillsammns med sina kalvar till skillnad från annars)

Jag tycker att slakt överhuvudtaget är grymt. Men allra värst är att skära av halspulsådern på det sätt som görs av religiösa skäl...

• biomedbonus

ska det stackars djuret förblöda?????
    snacka inte om respekt !
    Det är grymt och elakt!

• Hibasmamma

Ciccin3:

Men tydligen så är det ju ok att bedöva innan halalslakt och det är så den utförs i Sverige. Då förstår jag inte varför man ska uppröras av halalslakt. Sen om man är vegetarian och tycker det är fel med all slakt och kanske till o med köttätande är ju en annan sak.

Pratar du om halalslakt som förekommer i andra länder utan bedövning, då förstår jag bättre. Som sagt så har jag varit med på sån slakt o jag tyckte inte det verkade plågsamt för djuret. Men jag tycker att man absolut ska minska lidandet för djuren på alla sätt, det är ju även vad Islam säger.

Svar på tråden halal-kött