• mimi72

halal-kött

Jag skulle vilja veta om det egentligen finns halalkött i Sverige,var det kommer ifràn, är det färskt eller vaccumförpackat?
    Vilka restauranger kan man gà pà? Ar kebab griskött eller finns det halal-kebab?
    Tack för alla svar!!!!

• Svar på tråden halal-kött
  • Halal

Ciccin3

Jag tror att det mera var en tanke att det inte alls ar omojligt att djuren som slaktas kan vara medvetna om vad som ska ske.

Sen har vi redan tidigare flera ganger diskuterat sjalva halal-slakten som du kallar inhuman, jag antar att du kanske kallar vanlig slakt human, det vet jag inte. Ar det en vegeterian som uttalar detta sa ar det a andra sidan inte forvanande for da ater man inte ens kott och forstar inte varfor andra ater kott. Da blir allt i denna hantering inhuman.

Sa det handlar inte om att dova samvetet, det handlar om att STUDERA djuren vid slakten, dar kan man fa god insikt i vad som ar humant och inte.

Som sagt, myggans hjarnkapacitet lar sa lange stanna vid gissningar. Helt ok for min del. Men da finns det ingen anledning heller att stanga andra alternativ. Det kan man gora nar man har otvivelaktiga fakta.

• Halal

Marina81

Och Judendomen har ocksa 'fort vidare' detta.
    Du glommer att muslimer, saval som bade kristna och aven judar tror jag sakert, tex valsignar maten vi ater. Det ar samma sak som att valsigna det som ska slaktas, man sager som muslim 'bismillah'. Och detsamma nar man ska ata. Det betyder att man visar tacksamhet och kanner odmjukhet infor det man ska ata. Att det finns tillgangligt. Att Allah SWT givit oss det.

• marina81

Halal

När religiösa grupper, t.ex. kristna, muslimska mm. fördömer demokrati, yttrandefrihet, barn utanför äktenskapet, abort, homosexualitet, ateism mm. så fördömer de min livsstil. Kanske inte just du, men många troende kallar människor som mig för en mindervärdig varelse. Jag är inte ett av "guds barn". Jag kan kritisera företeelser inom religion, inte utövarna, men religiösa utövare går ofta ett steg längre och fördömer människor. Kanske inte du, men du kan inte förneka att många religiösa beter sig så. Och är det inte så att även islam fördömer hedningar? Bokens folk är okej, men de tillhör inte jag.

jag pratar inte om mig och dig, det är en ointressant diskussion, Religion i allmänhet är intressantare, det är den som fördömer mig.

• Halal

Marina81

Jag tycker du fatt detta lite om bakfoten. Det ar inte jag/grupper/religion som domer dig generellt, enskilda kan sakert gora det, men min religion ger mig INTE RATT att doma.

Du far det att lata som om jag/vi/troende, generellt, gar runt och sager 'ajabaja' for att du har barn utanfor aktenskapet, for att gjort abort, homosexualitet eller vad det nu an ar. Det ar ju faktiskt DU SJALV som palagger dig sjalv allt detta. DU tycker allt det har, men skyller pa nagon annan. Att DOM tycker si och sa.

Ja 'Guds barn' anser jag mig inte heller vara, utan Allahs SWT skapelse.

Du maste borja titta pa VARIFRAN du far detta att andra FORDOMER dig. Menar du inte att det finns manniskor som vander sig direkt till dig och har ASIKTER om dig och kanske hur du ser ut? For DET kan jag battre forsta. Men detta att det skulle vara nagot generellt att troende ser pa icke troende pa detta vis, ja inte ar det nagot som jag kanner igen. Icke troende far gora som dom vill. Jag som muslim ar MYCKET VAL MEDVETEN om att det finns manniskor som inte ar muslimer, som inte vill vara muslimer och det ar ingen som tvingar dom. Allah SWT ger oss ett eget ansvar och egen frihet att valja. Och varfor skulle VI muslimer da handla annorlunda? Det gar ju helt emot sunt fornuft.

Glom inte Koranversen som talar om vara olikheter och hur vi ska motas over granserna:

''O mankind! We created you from a single (pair) of a male and a female, and made you into nations and tribes, that ye may know each other (not that ye may despise (each other). Verily the most honoured of you in the sight of Allah is (he who is) the most righteous of you. And Allah has full knowledge and is well acquainted (with all things). '' 49:13

• marina81

Halal

Googla lite på nätet och se hur många träffar du får in på religiösa sidor som hatar abort, homosexualitet mm. så ser du ju att religion visst ger stöd till att fördöma de som vågar gå emot de "heliga" skrifterna.

• Ciccin3

Halal

Djurhållningen i Sverige skulle absolut kunna bli betydligt bättre på fler än en punkt. Jag är inte vegetarian, tvärtom, jag är en stor köttälskare.

Men, jag föredrar att de först bedövar kossan innan de skär halsen av den. Inte konstigare än så.
    Detta har självklart förstärkts av att jag nu levt tillsammans med en man i 4år som slaktat och styckat i 15år, och som ar erfarenhet av skillnaden.

Jag har dragit upp hans exempel förut, men Yaran ägnade sig mest åt att försöka få fram att jag ljög, så det känns ganska lönslöst.

Den människa på denna jord, som kan visa mig att en kossa blir alldeles lugn av att stå vänt emot Mecka, får dricka vatten samt höra folk tala om Gud, samtidigt som den får blottad strupe och en kniv genom halsen, den människa kommer kanske få mig att bli muslim.
    Tills dess, lutar jag mig tillbaks på ren och skär fakta.

• Halal

Marina81

Jag forstar inte varfor du gor denna koppling? Om det nu finns manniskor som ogillar an det ena an det andra, det finns det ju overallt, du ogillar ju tex vid det har laget en valdigt massa nar det galler Islam, och jag skulle kunna gora som du och saga att du FORDOMER si och sa i Islam. Men det gor jag inte. Utan det ar ju ASIKTER som du har och du har inte nagon direkt referens som du grundar dessa asikter fran utan du sager bara vad du TYCKER.

Medan jag inte har RATT att fordoma nagon annan. Det ar INTE min sak, inte min plikt. VAD jag daremot kan gora ar att tycka olika saker, men jag later forhoppningsvis inte detta tyckande ga i strid med min tro. Vilket jag skulle gora om jag gick ut och tog lagen i egna hander nar det galler tex huruvida andra gor abort eller inte. Det ar ju inte MIN sak. Utan nagot som ar mellan DEN personen och Allah SWT, som jag ser det. Likval att det som jag gor ar mellan mig och Allah SWT. For mig spelar det ingen roll om den personen tror eller inte pa Allah SWT, jag har den utgangspunkten i alla fall. Att det inte ar min sak.

Nar det galler broder och systrar som handlar fel, sant som jag VET strider mot Islams laror, sa har jag ratt att saga till, da ar det min plikt. Tex att 'det ar pabjudet att bara hijab for muslimska kvinnor' ifall att den systern inte vet det. MEN efter jag PAPEKAT detta sa star jag inte kvar och kollar att hon satter den pa sig. Jag har gjort min plikt och sen ar beslutet hennes om hon vill ha hijab eller inte.

• marina81

Halal

"Du far det att lata som om jag/vi/troende, generellt, gar runt och sager 'ajabaja' for att du har barn utanfor aktenskapet, for att gjort abort, homosexualitet eller vad det nu an ar. Det ar ju faktiskt DU SJALV som palagger dig sjalv allt detta. DU tycker allt det har, men skyller pa nagon annan. Att DOM tycker si och sa."

detta var faktiskt något av det roligaste jag läst. i en annan tråd, om slöjan, klagades det att muslimska kvinnor blir diskriminerade och får elaka blickar o kommentarer pga sin klädsel, att folk blev så upprörda då de såg en kvinna i slöja. jag sa då att de flesta svenskar nog är vana vid det här laget vid slöjan, att de som faktiskt höjer på ögonbrynen är ett fåtal. Jag fick genast mothugget att "det vet nog bara muslimska kvinnor om hur det EGENTLIGEN är!" Alltså, jag utan slöja fick inte uttala mig. Därför är det lika förmätet av dig som religiös att uttala dig om hur jag som icke-religiös upplever de religiösas attityd gentemot mig. Eller menar du att de muslimska kvinnorna som känner sig diskriminerade för sin slöja också pålägger detta på sig själva och inbillar sig?

• Halal

Ciccin3

Det ar bara att konstatera att vi tycker olika i fragan. Jag har ocksa sett ett par slakter, dvs halal-slakter och ser hur vardigt det gar till. Jag tror i nulaget det ar enklare att vi accepterar att det finns tva satt att slakta pa.

Det ar inte alltid logn som det handlar om, jag tycker oftare et handlar om missforstand nar man diskuterar saker, helt enkelt darfor att vi har sa olika hallpunker och har svart att forsta varandra. Fragan blir val snarare - vill vi forsta varandra? En del tradar som gatt har pa Passagen har givit mig rysningar och jag inser hur illa stallt det ar i vissa fall. Vilket naturligtvis ar oerhort beklagligt. Men samtidigt ar det ju sa att man kan inte tvinga andra manniskor till att forsta heller, och kan man inte motas halvvags blir det tyvarr arbetssamt.

Det finns olika satt att komma till insikt om Allahs SWT existens. Om det blir via en kossa eller via en Koranvers eller nagot annat, det vet i nulaget bara Allah SWT. De som hitills blivit det vet ju redan sitt svar.

• Halal

Marina81

Nej men har ar du nere pa just det jag eftersokte, en PERSONLIG niva. Inte fordoma pa religionsniva. Utan att du har din asikt och motparten sin. Och sanningen att saga endast JAG vet vad jag KANNER och kan uppleva nar folk har asikter om MIN kladsel/hijab medan DU vet vad du KANNER och kan uppleva nar folk har asikter om DIN kladsel. Jag kan a andra sidan delvis forsta HUR du kan kanna det, aven om jag inte kan gora det fullt ut, pga att jag blir utsatt for liknande situationer och blir 'vardesatt' av okanda manniskor. DET har vi gemensamt aven om vi inte fullt ut kan forsta den andres kanslor, beroende pa att vi ocksa har olika kanslor och referensramar infor detta.

Svar på tråden halal-kött