• mimi72

halal-kött

Jag skulle vilja veta om det egentligen finns halalkött i Sverige,var det kommer ifràn, är det färskt eller vaccumförpackat?
    Vilka restauranger kan man gà pà? Ar kebab griskött eller finns det halal-kebab?
    Tack för alla svar!!!!

• Svar på tråden halal-kött
  • Pluttiz

vad du fräser yaran jag ställde en enda fråga och tänker inte läsa ALLA dina inlägg.
    Ja nog fan är det mer human med en kula i skallen en att ligga och förblöda, men sktsamma det är bara djur.

• Pluttiz

jag frågade bara eftersom att du skrev att någon tidigare sagt att man slänger ner grisar i kokande vatten.Jag undrade bara om DU hade fakta och visste om det var sant för jag har aldrig hört talats om det.

• Yaran

Pluttiz

Jag har PRECIS skrivit att det var en här på fl som berättade om det, sedan frågar du vilken fakta! Halalslakt om du inte vet gör inte att djur förblöder, utan man skär i halsen så att all blod rinner ur hjärnan och då är djuret dött.

"men sktsamma det är bara djur. "

Så tänker jag inte faktiskt! Även djur ska man behandla med respekt och vara snäll mot dem.

• Pluttiz

läs mitt inlägg ovan. jag formulerade mej konstigt i första inlägget menade om du visste hade fakta om detta försekom eftersom du hört talats om det, bara undra.

Djuret dör inte direkt vid en sådan slakt där man skär av pulsådern och det är i högsta grad djurplågeri, jag bryr mej väldigt mycket om djur därför skulle jag ALDRIG köpa kött om det djuret blivit dödad på det sättet det är under min värdighet.

• Pluttiz

och nu menar jag skär av halsen, inte bara pulsåder.

• Yaran

Pluttiz

Nej faktiskt, jag tyckte också att det lät hemskt när hon berättade att hon sett hur grisar slängdes i kokande vatten.

Sedan så tycker vi olika! Jag tycker halalslakt är det mest humana sättet mot djur och här menar jag inte bara hur djuren slaktas utan sättet att behandla djuren innan de dödas.

• Pluttiz

ja det kan man ju ha skillda åsikter om.
    Jag tycker en kula i huvudet som gör att djuret dör omedelbart är mest humant, hade en muslimsk chef en gång som var muslim. Tydligen hade det slaktas och det tog tur för djuren att dö, de låg där och sprattlade med huvudet dinglandes och det forsade blod.
    Så nej men man kanske har olika syn på vad humant är.

• Yaran

Pluttiz

Vid halalslakt får man INTE släppa djuret sprattla med huvudet dinglande. Man släpper djuret tills det är dött, så det du berättar stämmer faktiskt inte

• Pluttiz

yaran

du kan ju inte säga vad som stämmer eller inte.
    Detta är vad som hade hänt och det är säkert olika från olika slaktare oxå.
    Men bara tanken av att ett djur ska behöva känna hur den dör är vidrigt brrrrr
    fattar inte hur man vill jobba som slaktare men tur är väl det att det finns någon som gör det annars får vi inget kött

• Yaran

Pluttiz

"du kan ju inte säga vad som stämmer eller inte."

Jodå, enligt islam så slaktas inte djuret på det viset du beskrev. Det blir haramslakt i så fall och då får muslimerna inte äta av det slaktade djuret.

"Detta är vad som hade hänt och det är säkert olika från olika slaktare oxå."

Det var en annan slakt än halal och slaktarna som slaktar halal vet exakt vad som skall göras.

Svar på tråden halal-kött