• mimi72

halal-kött

Jag skulle vilja veta om det egentligen finns halalkött i Sverige,var det kommer ifràn, är det färskt eller vaccumförpackat?
    Vilka restauranger kan man gà pà? Ar kebab griskött eller finns det halal-kebab?
    Tack för alla svar!!!!

• Svar på tråden halal-kött
  • lovea1

Svar till Halal:

Så mycket kött som finns och exporteras från danmark i jämförelse med hur många muslimer som bor där är inte rimligt.
    Dessutom att många procent av muslimerna där inte är "tränade" att utföra slakten. Jag tycker det inte går ihop bara.Och Sibas mamma skrev att ALLT kött från danmark är slaktat enligt halal. Det kan ju inte stämma. Vad är det då de infödda danskarna arbetar med på slakterierna? De är ju varken muslimer el "lärda"

• ellumeah

På tempo i Holma i Malmö finns HALAL!! Bra billig affär faktiskt

• Halal

Lovea1

Hur vet du att 'manga procent av muslimerna inte ar tranade' osv, finns den uppgiften att fa tag pa officiellt?

Tror du inte Hibasmamma menar det kott som slaktas HALAL i Danmark? Inte att ALLT kott slaktas halal i Danmark.

• lovea1

Halal:

Menar förstås dansk kyckling inte kött.
    Men får det fortfarande inte att gå ihop. Då är det alltså bara muslimer i danmark som slaktar kycklingar el?

• fenomena83

ursäkta om jag kommer in och stör.
    men vad jag tror att hibasmamma menar är att den danska kycklingen som säljs i sverige är halal.
    ja så tolkar jag det eftersom all dansk kyckling som jag har sett här i sverige är halal, har inte sett nån kyckling här som är dansk och samtidigt icke-halal.
    sen finns det ju självklart slakterier och bondgårdar i danmark som inte utför halal. snälla det vet och förstår vi ju alla, varför gnälla.

• Halal

Lovea1

Jag har inte blekaste aning om HUR det gar till pa slakterierna, vad jag vill komma fram till, via logiken, ar att eftersom inga fakta finns fn - varfor skulle OVRIGA kycklingar slaktas halal? Det finns ju ingen anledning till det. Utan att BARA dom kycklingar som SKA slaktas halal gor det och resten slaktas som vanligt. Att man skiljer pa detta I SLAKTERIET. Forstar du hur jag menar?

• Yaran

Ciccin3

"Men ändrar det nått?

Slakten är ju exakt densamma. "

Jajamensan, halalslakt är inte bara att skära halsen på djuren utan den är en rituell slakt så som att behandla djuren väl och erbjuda vatten inför slakten, nämna Guds namn vid slakten, vända djuren mot Mecka, hålla stadigt i djuren, inte dra kniven fram och tillbaka. Slakten ska vara hederligt. Så halalslakt innebär inte bara att man skär i halsen utan det är något som har villkor och krav annars är det inte halal.

• Halal

Fenomena83

Inte stor du dorren ar oppen

Ja sa kan det vara forstas, att all kyckling som kommer fran Danmark till Sverige ar halal-slaktad och resten av kycklingar exporteras nagon annanstans. Inte omojligt.

• Ciccin3

Yaran

En fråga bara... tror du kossan bryr sig nämnvärt om att man talar om Gud innan slakten?
    Eller är det snarare de som slaktar och sedan äter köttet som mår bra av det?

• Hibasmamma

Jag tror inte jag har sett någon danska kyckling som inte är halalslaktad, de jag pratar om är tex. Coops, lidls, Willys, Hannes, nån kyckling som heter typ Agadeer (står med arabiska bokstäver men den är importerad från danmark)...Känns nästan som att halalkyckling finns lika mycket som ickehalal. Sen vet jag inte, dom kanske bara skriver att det är halal, dom kanske egentligen inte uppfyller kraven? Skulle ju va bra o veta...

Svar på tråden halal-kött