halal-kött
Jag skulle vilja veta om det egentligen finns halalkött i Sverige,var det kommer ifràn, är det färskt eller vaccumförpackat?
Vilka restauranger kan man gà pà? Ar kebab griskött eller finns det halal-kebab?
Tack för alla svar!!!!
Jag skulle vilja veta om det egentligen finns halalkött i Sverige,var det kommer ifràn, är det färskt eller vaccumförpackat?
Vilka restauranger kan man gà pà? Ar kebab griskött eller finns det halal-kebab?
Tack för alla svar!!!!
Det är väl samma som "koscher" för judarna. alltså berett/slaktat på ett visst sätt. Kycklingarna halshuggs med huvet mot mecka mm. vet inte mer exakt.
förstår inte d bra me halal slakt...tycker d låter sjukt i mina ögon..
Jag undrar oxå vad halal betyder... kosher tycker jag är hemskt..tänk att blöda ihjäl... men halal vet jag inte hur de slaktar...
felle 3 : vad e det som e sjukt med det?
Halal slakt innebär väl ungefär att djuret är vänt mot mecka när det slaktas, innan man slaktar säger man Bismillah (=i Guds namn) och slakten går till så att halspulsådern skärs av. Djuret dör alltså direkt och känner igen smärta. Djuret blöder inte till döds utan dör inom några sekunder, däremot så häng djuret upp efter slakten för att blodet ska rinna ur.
Halal slakt finns föreskrivet i Koranen, vet inte vilken vers i huvet, det står i alla fall nåt om att djur som inte slaktats i Guds namn är otillåtet att äta (om man inte måste för att överleva).
Personligen så tror jag anledningen är att halalslakt är en mycket bra slaktmetod för djuret. Ett av de minst plågsamma sätten. Islam värnar om djuren på flera sätt.
Jag har själv varit med under halalslakt av får och sett med egna ögon hur det går till. Inget trevligt, men intressant att faktiskt veta hur det går till. Under den slakten skars halsen av fåret, det ryckte till några gånger (dödsryckningar då djuret inte är medveten om någonting) och sedan dog det. Två får slaktades efter varandra och man var noga med att det "andra på tur" inte skulle se det första dö, så jag tycker dom värnade om djuren.
"...slakten går till så att halspulsådern skärs av. Djuret dör alltså direkt och känner igen smärta. Djuret blöder inte till döds utan dör inom några sekunder"
Det tar längre tid än några sekunder att dö av att halspulsådern skärs av. Till och med efter dekapitation kan ett huvud reagera i upp till tjugo sekunder (ja, någon har räknat på det och testat).
Vid den slakt jag var med på så dog djuret inom någon minut högst. Tror inte det var vid medvetande under den minuten, utan hade dödsryckningar.
Santos
"Halal Fallafel är gott! "
Hahaha, står det på förpakningen att det var halal falafel?
felle 3
Jag undrar som Omamira, vad är det som är sjukt i det?
Yaran ...Jag brukar äta vanlig fallafel, om jag tar en "Halal" smakar den då annorlunda?