• mimi72

halal-kött

Jag skulle vilja veta om det egentligen finns halalkött i Sverige,var det kommer ifràn, är det färskt eller vaccumförpackat?
    Vilka restauranger kan man gà pà? Ar kebab griskött eller finns det halal-kebab?
    Tack för alla svar!!!!

• Svar på tråden halal-kött
  • Pearls Of Paradise

EKJ76 - men om man då har skärt av nerverna till huvet, så kan ju den inte känna nån smärta eller?

• Moomin

Bara så ni vet, "riktig" halal-slakt utan bedövning är förbjuden i Sverige eftersom det strider mot djurskyddslagen. Det mesta halal-köttet som finns i Sverige kommer därför från andra länder.

Personligen tycker jag att halal-slakt borde förbjudas helt och hållet. Fattar inte varför man skall slakta djur på grymmast möjliga sätt när det finns andra alternativ...

• felle 3

jag tycker d e sjukt.för d e grymt att göra så mot djuren!!

• Prillis

Tippi2: Falafel är inte halal då de inte består utav kött!!
    Så falafel är bara falafel.

• Hibasmamma

Vad jag vet så är bedövning är inte föreskrivet enligt religionen men inte heller förbjudet så det finns inget som säger att halalslakt med bedövning inte skulle vara "riktig halalslakt". Eftersom Islam värnar om djuren så borde väl bedövning vara bra.

Två haditer som handlar om värnandet av djur:

En gång frågade en man Profeten Muhammed (saw): Får vi belöning för den välgörenhet som vi skänker djuren? Han svarade: "Det finns en belöning för varje [varelse] som har en fuktig lever." [Hadith ur Sahîh al-Bukhârî och Sahîh Muslims samling]

Profeten Muhammed (saw) berättade även för oss om en kvinna som förtjänade Allahs vrede på grund av hennes vanvård av en katt. Hon steg in i helvetet som ett resultat av en katt som hon höll infångad, hon varken mattade den eller lät den söka efter föda. [Sahîh al-Bukhârî]

• Hibasmamma

I början när jag inte visste så mycket så trodde jag att fiskar också skulle va halal slaktade Det skulle se rätt kul ut om dom skulle stå o skära haslen av varenda sill...

• Hibasmamma

och hur hade halalslakt av musslor gått till??

• Tippi2

Prillis ..Jo jag vet, det var en som skrev om Halal fallafel lite högre upp..Men det var nog ironi, ser jag nu när jag läser lite noggrannare.

/T

• Hibasmamma

Men att det skulle vara så upprörande med halalslakt förstår jag inte. Kycklingar slaktas väl ändå på genom att man skär halsen av dem även i Sverige? Om man ska uppröras av något så är det väl djurhållningen i stort, minimala utrymmen, plågsamma transporter osv. Ur det avseendet förstår jag veganer Jag har själv varit vegetarian i 7 år bla pga dessa nledningar, men jag tycker det är naturligt att äta kött, synd bara att man måste bidra till djurplågeri.

Svar på tråden halal-kött